Du har tipsats om en sida vad rollspel är, så jag tänkte jag kunde kompletera med ett exempel på hur det kan gå till.
Då jag skrev
Bortom: Lögnens slöja så ville jag ha med ett spelexempel på just hur hur rollspel kunde gå till. Följande exempel som jag klistrar in nedan kom inte in i boken, men förklarar ändå hur det kan gå till. Hoppas det hjälper till lite i förståelsen:
SPELEXEMPEL
Här beskrivs hur en spelomgång kan se ut. Speltermer dyker upp här och visar på hur de används i praktiken.
Jimmy, Emil och Daniel har samlats för att spela en omgång i deras pågående kampanj. Samtliga spelar studenter vid Sanforth University – Jimmy spelar Heidi Riverstream, Daniel Connor Donnelly och Emil Destinee Vig. Under sommaren har de blivit anställda att vakta ett hus medan ägaren är på semester. De är mitt inne i en spelomgång och deras karaktärer la sig för att sova. Nu, mitt i natten, väcks de av ett ljud på bottenvåningen. Det är då som spelexemplet börjar.
Berättare: Ni väcks alla av ljudet av glassplitter från nedervåningen.
Emil (Destinee): Jag reser mig gäspande ur sängen och tar på mig morgonrocken.
Jimmy (Heidi): Jag gör detsamma och kliver sedan ut i korridoren.
(Berättaren ser på Daniel.)
Berättare: Och du?
Daniel (Connor): Jag kollar efter något att skydda mig med.
Berättare: Du har fortfarande kvar kvasten i ditt rum. Den är bäst – såvida du inte vill kasta saker?
Daniel (Connor): Nej, det duger bra. Jag plockar upp den och rör mig sedan ut i korridoren.
Berättare: Då du kommer ut ser du att Heidi är där.
Daniel (Connor): Hörde du det där?
Jimmy (Heidi): Jag nickar. Det kom nerifrån.
Daniel (Connor): Jag börjar röra mig neråt, tyst och försiktigt.
Jimmy (Heidi): Jag med.
Berättare: Och vad gör Destinee?
Emil (Destinee): Hon har slagit upp boken i sitt rum och börjar leta efter den där besvärjelsen hon såg igår.
Berättare: Okej. Då kan ni andra slå ett kropp + spaningsteknik.
(Berättaren slår ett uppmärksamhet + spaningsteknik för varelsen som finns där nere.)
Berättare: Svårighetsgraden är 13.
(Både Jimmy och Daniel slår sin tärning och lägger ihop den med sitt skicklighetsvärde.)
Jimmy (Heidi): Lyckas precis.
Daniel (Connor): Marginellt misslyckande för min del. 11.
Berättare: Ni rör er tyst och försiktigt neråt så gott ni kan. Heidi är helt ljudlös, men trappan knarrar oroväckande under Connors fotsteg. Om det finns någon där nere är det mycket möjligt att han hört er.
Jimmy (Heidi): Jag stannar till då vi kommit ned. Kan vi höra något där nerifrån?
Berättare: Slå ett uppmärksamhet + spaningsteknik.
Jimmy (Heidi): Vad är svårighetsgraden?
Berättaren: Slå bara.
(Berättaren vet att de inte kan höra något av varelsen därnere då den står helt stilla, men de kan upptäcka andra saker, så han låter dem slå. Ju högre de slår över svårighetsgraden desto mer information får de, därför finns det inte en fast svårighetsgrad.)
Daniel (Connor): Tretton.
Jimmy (Heidi): Tio.
Berättaren: Ni kan dra slutsatsen av en kall vind från salongen att det är där fönstret har krossats.
Daniel (Connor): Jag greppar kvasten hårdare och rör mig in där.
Jimmy (Heidi): Jag följer efter.
Berättaren: Ni rör er tyst in i salongen och kan utanför se fullmånen som lyser upp rummet rätt bra. Ni ser det fönster som slagits in och glassplitter som ligger utspritt över golvet. Ni ser dock inte till skymten av någon inkräktare.
Daniel (Connor): Kanske någon som vill hota oss?
Jimmy (Heidi): Kanske. Finns det något meddelande? Typ en sten med en lapp bunden vid sig?
Berättare: Ni börjar leta efter ett meddelande. Ni kan slå ett uppmärksamhet + spaningsteknik.
(Det finns inget meddelande där att hitta, så egentligen behöver de inte slå ett slag alls. Däremot smyger nu varelsen uppför trappan och de slår för att lägga märke till det. Båda aktörerna slår sina slag och får tio, vilket de säger till berättaren. Det är dock misslyckat.)
Berättaren: Noterat. Vid det här laget har Destinee hittat rätt sida i boken och du ser att du har de flesta komponenterna i ditt rum för ritualen.
Emil (Destinee): Vad saknas?
Berättaren: Salt.
Emil (Destinee): Då beger jag mig mot köket och när jag rör mig nerför trappan försöker jag vara så tyst som möjligt.
Berättaren: Slå ett svårt slag med kropp + spaningsteknik för att röra dig tyst.
Emil (Destinee): Fyra är inte speciellt lyckat, va?
Berättare: Nej, det är ett fummel. Du kommer fram till trappan och tar försiktigt det första steget framåt, men missar och du faller framåt. Ni andra kan höra dunsandet av något som ramlar nerför trappan.
Jimmy (Heidi): Inte nu igen…
Berättare: Dock tar Destinees färd nerför trappan slut ungefär halvvägs, då hon slår in i något. Du får en lätt skråma eftersom du är oskadad.
(Emil noterar det på sitt karaktärsblad. Skador beskrivs närmare i ”Kapitel 5” i Bortom: Lögnens slöja.)
Emil (Destinee): Vad var det som stoppade mig?
Berättare: Lätt mörbultad tittar du upp och ser i det svaga ljuset från salongen en människoliknande gestalt, men det du ser är definitivt inte mänskligt. Dess skinn ser grönaktigt ut i det svaga månljuset från salongen och är täckt av ett flertal öppna, variga sår. Dess ögon är kalla och livlösa, men ändå får du intrycket av att varelsen är ute efter någonting.
Emil (Destinee): Jag skriker.
Daniel (Connor): Vi rusar mot skriket.
Berättaren: Okej, men ni kan inte agera första rundan. Emil däremot, du kan slå ett initiativslag för Destinee.
(Både Emil och berättaren slår ett initiativslag för respektive karaktär. Initiativslag beskrivs närmare i ”Kapitel 4” i Bortom: Lögnens slöja.)
Emil (Destinee): Fem.
Berättaren: Det räcker. Du är först.
Emil (Destinee): Jag försöker kravla undan och uppför trappan. Jag använder mig av fullt försvar.
(Fullt försvar är en speciell stridsregel och beskrivs närmare i Bortom: Lögnens slöja.)
Berättaren: Varelsen försöker anfalla dig, så du får +3 på ditt slag för kropp + närstrid.
(Emil, liksom berättaren, rullar tärningen och ser vad utslaget blir.)
Emil (Destinee): Elva. Jag antar jag blir träffad?
Berättaren: Nästan. Det är ett marginellt misslyckande. Det är nu som du ser att dess naglar i själva verket är både grövre och vassare än vad du först trodde. Den slungar sin hand ner mot dig, men du lyckas komma undan attacken. Dock river monstret sönder en del av din morgonrock.
(De andra karaktärerna kommer dit och de upprepar stridens olika faser tills striden är över. Connor lyckas slutligen slå ner varelsen i trappan med hjälp av kvasten. Paniken börjar sakta avta hos karaktärerna. De lugnar ner sig och andas ut.)
Jimmy (Heidi): Vad… Vad är det där?
Daniel (Connor): Ingen aning. Jag hjälper Destinee upp.
Emil (Destinee): Tack. Vi får kolla boken och se om vi ser något där. Men jag behöver hämta salt först.
Daniel (Connor) & Jimmy (Heidi): Salt?
Emil (Destinee): Till en ritual.
Jimmy (Heidi): Är du säker på det? Du minns vad som hände förra gången?
Emil (Destinee): Friskt vågat, hälften vunnet.
Jimmy (Heidi): Friskt vågat, vår ekonomi ruinerad snarare.
Daniel (Connor): Hämta ditt salt så går vi upp till boken så länge. Jag vill veta vad som anföll oss och varför.
Och det är ungefär så en del av ett spelmöte kan gå till. Aktörerna styr sina egna karaktärer och deras handlingar avgörs med hjälp av spelvärden och tärningsslag.