Nekromanti Hur funkar en karavan?

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag tänker mest i fantasy/allmänt low tech.
Vad är och hur funkar en karavan? Är det som att en karavanordnare äger några kärror och riddjur och anställer kuskar och vakter efter behov och liksom arrangerar en resa någonstans som man kan hoppa på mot betalning så att man kan komma säkert fram från stad A till stad B?
Tänkte att mina spelare i vår snart begynnande D&D-kampanj börjar som slavar som transporteras i en gallerförsedd vagn i en karavan. Fast jag kanske har missuppfattat hela konceptet karavaner?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Karavan rotas i persiskans "grupp av ökenvandrare", och vanligtvis så var det så det funkade.
En grupp vandrare samlas i en gränsstad och samordnar med guider för att företa sig en farlig ökenkorsning.

Guiden (vanligtvis flera!) var typiskt en erfaren nomad eller handelsman med kännedom om området, och i den månen som vakter och kuskar fanns så var det upp till var vandrare. Kostnaden för guiden delades upp mellan vandrarna. Vandrarna i sig kunde också ta betalt för att föra med sig enskilda resenärer eller för att sälja lastplats på en kamel (eller vilket fordon som nu används).
På pilgrimsleder var inte heller sällsynt att den lokale makthavaren eller till och med religösa krigarordnar (de kristna religösa riddarna är väl kändast, men det fanns vandrande krigarmunkar även inom andra religioner. Utanför japan tror jag dock inte att de var lika organiserade) ordnade med eskort om banditer hade etablerat sig i området.

Över farligare ökenfärder så var guider och kamelförare professionella specialister. Medans det var vanligt att man kunde hyra kamelförare i östra kina så var karavaner över sahara i händerna på ökennomader (t.ex. Berberfolk som Tuaregerna) och i de fallen som de accepterade resenärer med deras karavaner så var det inte att tala om att de var i någons hyra. Saharas ökenfolk är/var notoriskt krigiska och bland tuaregerna så tillhörde karavanförarna den sociala eliten (medans lägre klasser höll på med boskapsskötsel och liknande).


Om vi nu snackar om ett "handelståg" och inte en riktig karavan så var det antingen så att det antingen handlade om en professionell handelsexpedition (och då så var det inte snack om att hyra in löst pack som kuskar eller vakter) eller så var det folk som helt enkelt samlade sig för att korsa ett speciellt farligt område (typ ett bergspass eller en skog infesterad med rövare).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Kan väl vara lite allt möjligt, men det primära som jag tänker mig är följande:

Ju fler man är som reser tillsammans, och ju fler vakter man har, ju mindre är risken att något av banditgängen längst vägen faktiskt ska våga anfalla en. Alltså kan en handelsresande som känner att hans sällskap är alldeles för litet prata med andra handelsresanden om att kanske slå sig ihop och gemensamt anställa tillräckligt många vakter för att hålla banditerna borta. Möjligen kan den karavanen sedan acceptera att man som vanlig enkel resande slår följe med karavanen för att dra nytta av karavanens beskydd. Antingen gratis eller mot en smärre betalning. Att banditer maskerar sig som resenärer torde vara ett rätt litet problem eftersom tanken är att man ska ha tillräckligt med vakter för att banditer ska få pisk vad de än försöker.

Anställandet av vakter borde dock vara lite kinkigare. Tanken är ju att ha tillräckligt många pålitliga vakter för att banditerna ska vara så körda att de lämnar en i fred. Detta funkar så klart inte om vakterna i själva verket är banditer eftersom man då inte kommer att ha några vakter när banditerna väl slår till. Så för att bli anställd som karavanvakt behöver man nog ha någon pålitlig som går i god för en.

Tillräckligt rika handelsresanden kan ju så klart ha tillräckligt många vagnar och vakter på egenhand för att inte behöva slå sig i slang med andra för att få en säker resa. Men dessa skulle ju så klart kunna låta andra, mindre handelsresanden resa tillsammans med dem för en smärre betalning (eller kanske procent på vinsten), och samma sak för resenärer.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Tack för förklaringarna!
Hur stor brukade en klassisk karavan vara?
Tänker att det kan vara några handelsresande, en grupp pilgrimmer och kanske en riddare påväg till ett tornerspel med sitt följe som utgör karavanen. I så fall ägs rollpersonerna av handelsmännen.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Om jag tar med den här riddaren, är det rimligt att hans stridshäst är med och drar en vagn eller själv står i en vagn och chillar under den rätt långa färden? Om det ens är rimligt att den är med öht. Jag tänkte det skulle bli en rätt lång resa på några veckor.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
En riddare är historisk inte 1 styck riddare+ 1 styck häst som är en enhet.

Utan en riddare förväntas medföra egna trupper plus egen tross. Och förväntades och ha utrustning till de egna trupperna.

Så det snarare:

1 styck riddare + 1 styck stridshäst
+3d6 fotsoldater
+2d6 bågskyttar (ofta jaktdrängar)
+3d6 tross
+1d6 dragdjur
w176 said:
Ett par ord av trossen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tross

Länken handlar om en senare period men när det gäller millitära trossar är det rent allmänt ett viktigt område där man kan lyfta fram kvinnor närvaro i krig utöver tröttsamma strotyper om fälthoror.

Det var helt normalt med en kvinnlig tross och dessa var snarare systrar, fruar, döttrar och mammor till soldaterna, snarare än prostituerade.
Tomatalven said:
Ok coolt! Dragdjuren får bli 1d4 Axe Beaks :) ursäkta dumma frågor:
vad är en jaktdräng och vad är tross?
w176 said:
Trossen är de som sköter logistiken. Sjukt viktig i historisk krigsföring. Moderna soldater har lastbilar, och spritkök, moderna tält, vattenrenare, konserver, frystorkad mat, m.m. som underlättar logistiken något enormt jämfört med en medeltida arme.

I länken förklaras att en arme på 1000 man behövde en tross på ca 800 pers.
w176 said:
Jaktdräng. En dräng från riddarens gods som har jakt som en av huvuduppgiterna = Någon subbe som är bra på att skuta båge men inte har millitär träning
Tomatalven said:
Tross lär ju i så fall behövas på vilken längre färd som helst i en lågtek värld kan jag tänka mig då.
Är jaktdrängarna som livegna bönder fast jägare istället för bönder?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Tomatalven;n43408 said:
Om jag tar med den här riddaren, är det rimligt att hans stridshäst är med och drar en vagn eller själv står i en vagn och chillar under den rätt långa färden? Om det ens är rimligt att den är med öht. Jag tänkte det skulle bli en rätt lång resa på några veckor.
Om riddaren ska till ett tornerspel är hans häst defintivt med. Om han har en egen tornerhäst dvs. Kanske inte om släktingar eller en rik välgörare ska utrusta honom för torneringen på närmare håll.
Den står inte på en vagn (farligt för hästen!) och att dra en vagn är otänkbart (ingen ridhäst som en ädling skulle sätta sig på skulle någonsin användas som draghäst! Maximalt så kan en krigshäst av sämre klass användas som packhäst med lätt last). Är det en tornerhäst är det kanske till och med en destrier (en stor och tung krigshäst som har vikt bakom sig och kraftiga muskler för att kunna ge riddaren maximal slagkraft i ett anfall), och då rids den inte ens förutom korta stunder varje dag utan leds för det mesta.

Själv rider riddaren helst inte den hästen han ska använda på torneringen, utan han rider på en annan häst, kanske en Rouncey (en pålitlig och uthållig all-round häst) men om riddaren är mer bemedlad så kan det vara en palfrey (en dyr typ av ridhäst. En palfreyhäst är en häst som istället för att trava använder en mjukare fyrtaktsgång, vilket var väldigt bekvämt för ryttaren).
Tomatalven said:
Så tornerhästen leds under resan?
Cybot said:
Definitivt
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
w176;n43409 said:
En riddare är historisk inte 1 styck riddare+ 1 styck häst som är en enhet.

Utan en riddare förväntas medföra egna trupper plus egen tross. Och förväntades och ha utrustning till de egna trupperna.

Så det snarare:

1 styck riddare + 1 styck stridshäst
+3d6 fotsoldater
+2d6 bågskyttar (ofta jaktdrängar)
+3d6 tross
+1d6 dragdjur
Det beror väl på vad vi menar med en riddare?

Det du beskriver består väl snarare av en riddare som i "Medlem av en faktisk världslig riddarorden" (en väldigt exklusiv skara).
Om vi däremot snackar om "ädling i tung rustning" så kan vi tala om flera olika typer av folk, men oftast så talar vi om mycket mindre enheter.

En fransk kunglig lans var nominellt sett
1 riddare
1 Coutillier (lättare ryttare)
3 ridande bågskyttar
1 Page

En italiensk Lancia corazza bestod av
1 tung lansiär
1 väpnare eller bågskytt
1 page

I Canterbury tales så ser vi en riddare (som har återvänt ifrån korstågen) som har precis samma organisation som den italienska lancia corazza.
Dvs en riddare, hans page (vilket i canterbury tales är hans son) och en yeoman (bågskytt/väpnare).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En annan grej med karavaner som kan vara bra att ha i åtanke: Karavaner förekommer bara där det föreligger hinder för att åka båt. Annars är båt mer kostnadseffektivt i alla lägen. Detta innebär, att karavaner finns bara djupt i kontinenternas inland, samt eventuellt i kustområden där problematiska strömmar etc försvårar båtfärder (Röda havet i vår värld). Därför har karavaner historiskt inte varit något som utmärkt Europa, även om radaniterna under tidig medeltid sysslade med karavaner all over da pläjs. Och så fort Europa utvecklade skepp som kunde segla förbi Kap Blanc i Västsahara och därmed nå Afrika, så gick karavan-baserade riken som Mali/Timbuktu omedelbart på dekis, efter den trans-Sahara-handel som var deras livsblod inte längre blev lönsam. På samma vis förlorade arabvärlden gradvis sitt ekonomiska välstånd när Europa kunde segla runt Afrika, och därmed gjorde karavanhandeln genom Arabvärlden/Centralasien kraftigt marginaliserad i världsekonomin.

Man ska dock för denna skull inte föreställa sig att alla karavaner alltid går genom öknar; en jätteviktig men mindre känd led i vår värld var Tévägen, som utstrålde från Yunnan i Kina genom Myanmar till Bengalen eller vidare norrut till Kinas hjärtland. Denna led går framförallt genom extremt oländiga tropiska och subtropiska berg och skogar, och hästar och mulåsnor, inte kameler eller dromedarer, var de huvudsakliga packdjuren; det var även vanligt med människor som bar varorna själva, då Kina som bekant länge haft ett påtagligt överskott på arbetskraft. Då téet som transporterades här ofta hade sitt ursprung i Pu'er i Yunnan, väldigt långt från havet, och sjövägen hade varit väldigt lång och besvärlig på grund av Sydostasiens geografi och monsuner, var Tèvägen trots sina strapatser och faror (Myanmar har några schyssta huvudjägar-bergsfolk tex...) en livskraftig och viktig karavanled.
Tomatalven said:
Japp i inlandet blir det!
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
w176;n43409 said:
En riddare är historisk inte 1 styck riddare+ 1 styck häst som är en enhet.

Trossen är de som sköter logistiken. Sjukt viktig i historisk krigsföring. Moderna soldater har lastbilar, och spritkök, moderna tält, vattenrenare, konserver, frystorkad mat, m.m. som underlättar logistiken något enormt jämfört med en medeltida arme.

I länken förklaras att en arme på 1000 man behövde en tross på ca 800 pers.r
Ett problem är att man lätt ser historiska arméer (och jag skulle säga att en karavan funkade i stort sett identiskt) utifrån ett modern perspektiv. Åtminstone i en Europeisk kontext så var en armé inte annorlunda än vilken annan tillvara som helst, åtminstone farm till franska revolutionen. Så trossen innehöll exakt samma människor som vilket annan tillvaro som helst, vilket innebar att den bestod av en massa hushåll på samma sätt som en mindre stad eller by. Så ett soldathushåll hade i praktiken exakt samma krav och förväntningar som t.ex ett skomakarhushåll och att vara soldat var inte en egen värld som det blev under 1800-talet.
I och med att värnplikt blev vanlig så blev det militära livet paradoxalt nog mer skiljt från samhället i övrig eftersom de flesta inblandade bara förväntades sig att det skulle vara en kort period av deras tillvaro. Det är också då man börjar se speciella baracker och logementen uppföras, innan dess bodde soldater blandade med den övriga befolkningen (något vi nu återvänder till i.o.m. värnpliktens avskaffande).
 
Top