Re: Hur funkar en närstrid, slagsmål och eldstrid
Det är inget litet ämne du tar upp, på sätt och vis. Jag har inte regelboken här, så jag ger dig en riktigt kort sammanfattning, så får någon annan lägga till mer info isf.
Eldstrid går ut på att man väljer ett mål och sedan slår ett slag för att skjuta modifierat efter avstånd, etc. Får man en träff jämför man kulans penetrationsvärde med målets skydd - vilket förstås påverkar vilken skada som ges. När man sedan fått fram ett skadevärde (efter att ha slagit ett ammunitionsspecifikt skadeslag) slår man på träfftabell och avgör en skada i Trauma, Smärta och Blödningstakt utifrån var man träffade på kroppen och utifrån skadeslaget. Man kan inte undvika eller skydda sig mot eldvapen, annat än som att ligga i skydd redan innan skotten avlossas.
Avancerade varianter på det är olika sätt att skjuta (skottsalva, dubbelskott, slängskott, automateld), samt ex. regler för eldavbrott, rekyl, förlupna kulor, nedhållande eld och annat.
Närstrid är i stort sett samma sak. Man slår ett färdighetsslag mot ett mål, men man struntar i penetration utan ger skadevärdet direkt (ev. något modifierat av burna skydd). Målet får dock en chans att i undvika eller blockera eller något motsvarande som svar på handlingen. Får man en träff slår man på träfftabellen och avgör hur allvarlig skadan är i Trauma, Smärta och Blödningstakt.
Gemensamt för båda är ett initativsystem där man har ett turordningsvärde, där högst börjar. De flesta handlingar ger möjlighet för alla andra (vars tur det inte är ännu) att göra en omedelbar respons på detta - typ försvara sig. Man stegar sig sedan nedåt till stridsdeltagaren med lägsta TO och låter alla göra sina valda handlingar samt responshandlingar på dessa.
För att avgöra vad skadorna man fått ger för effekt slår man varje tur (som man fått skador) slag för att se om man behåller medvetandet samt om man dör.
/RipperDoc - utelämnade jag något viktigt?