Khan
Kondottiär
- Joined
- 23 Apr 2014
- Messages
- 4,531
Jag har funderat en del på hur handlingar i rollspel går till. Jag har ingen aning om det har fina termer eller praktiska etablerade begrepp, så jag hittade på lite egna.
En handling i rollspel (rimligt tradigt med SL och så) kan analyseras såhär. Har någon annan en längre, bättre, mer etablerad version får de gärna hoppa in och säga ifrån.
1 - Intention, vad spelaren vill göra
2 - Deklaration, vad spelaren säger att hen vill göra
3 - Tärningsslag
4 - Anpassning, deklarationen anpassas till "vad som blev"
I tradiga spel är det en ganska rak linje mellan de fyra delarna. Om du försöker övertala någon att ge dig rabatt på ett köp (Intention) i DoD -91 säger du att du försöker Köpslå om priset (Deklaration), rullar sedan tärningar (Tärningsslag) och sedan säger SL vad som händer baserat på vad som slogs fram (Anpassning). Modellen är baserad på den logiken.
Målet för en spelare är att Intention = Anpassning, eller åtminstone så nära som möjligt.
Men en del andra spel har mucklat med den formeln. Den första gången jag blev uppmärksammad på det var Noir. Där hålls Deklarationen så kort som möjligt ("Jag skjuter") uttryckligen för att man ska komma med den stora förklaringen av vad som hände i Anpassningen. Berättarinitiativet hamnar hos den som lyckas bäst med Tärningsslaget och inte nödvändigtvis hos SL. Det gör att det blir ett annat flöde i berättandet.
För att exemplifiera på motsatsen - Exalted. Där är målet att Deklarationen ska vara så välbeskriven som möjligt, uttryckligen. Den som beskriver sin handling väl får en bonus, den som gör det extraordinärt får en stor bonus. Det gör att lång tid spenderas på att beskriva saker som kanske inte händer. Om man slår uselt, trots alla sina bonusar, blir inte Deklaration = Anpassning, hur gärna man än vill.
Låter det här som en användbar analysmodell?
En handling i rollspel (rimligt tradigt med SL och så) kan analyseras såhär. Har någon annan en längre, bättre, mer etablerad version får de gärna hoppa in och säga ifrån.
1 - Intention, vad spelaren vill göra
2 - Deklaration, vad spelaren säger att hen vill göra
3 - Tärningsslag
4 - Anpassning, deklarationen anpassas till "vad som blev"
I tradiga spel är det en ganska rak linje mellan de fyra delarna. Om du försöker övertala någon att ge dig rabatt på ett köp (Intention) i DoD -91 säger du att du försöker Köpslå om priset (Deklaration), rullar sedan tärningar (Tärningsslag) och sedan säger SL vad som händer baserat på vad som slogs fram (Anpassning). Modellen är baserad på den logiken.
Målet för en spelare är att Intention = Anpassning, eller åtminstone så nära som möjligt.
Men en del andra spel har mucklat med den formeln. Den första gången jag blev uppmärksammad på det var Noir. Där hålls Deklarationen så kort som möjligt ("Jag skjuter") uttryckligen för att man ska komma med den stora förklaringen av vad som hände i Anpassningen. Berättarinitiativet hamnar hos den som lyckas bäst med Tärningsslaget och inte nödvändigtvis hos SL. Det gör att det blir ett annat flöde i berättandet.
För att exemplifiera på motsatsen - Exalted. Där är målet att Deklarationen ska vara så välbeskriven som möjligt, uttryckligen. Den som beskriver sin handling väl får en bonus, den som gör det extraordinärt får en stor bonus. Det gör att lång tid spenderas på att beskriva saker som kanske inte händer. Om man slår uselt, trots alla sina bonusar, blir inte Deklaration = Anpassning, hur gärna man än vill.
Låter det här som en användbar analysmodell?