Oldtimer said:
Du lägger ihop dem.
Ja, du kan få en mega-über-save på det viset.
(Jag håller med. Denna post är en fördjupning)
Teorin, för den som är intresserad, är att genom att multiklassa "hattar" du fram och tillbaka utan att "gå på djupet", vilket - tro det eller ej - troddes ge en grund och mindre kraftfull karaktär.
Således är alla klasser per design frontlastade vad gäller saves, för att "kompensera" detta. "Du blir ju rätt kass generellt, men du kan ju iallafall få en mega-über-save som tröst", typ.
Idag är det lätt att skratta åt detta. Vi vet ju alla att körsbärsplockning är ett trivialt sätt att bli obalanserat bra, och vi vet ju alla att man aldrig någonsin stannar i sin grundklass när man kan ta fyrtioelva prestigeklasser utan att förlora vad som gör grundklassen bra (läs "prestigeklasser med full spell progression")...
Enklaste fixen är att helt sonika ändra "good save progression" till att börja med sekvensen +1, +2, +3. Från och med tredje leveln av vilken klass du nu håller på med blir siffrorna för den eller de saves som är "good" således samma.
Japp, detta tar bara bort udden från strategin att ta en eller två levlar per klass. Å andra sidan är det bara där det behövs någon ändring!
(Om du tar tre levlar i en klass har vi ju som ett minimum halverat det ostiga i att ta många klasser, eftersom du ju nu bara hinner med max häften så många sådana klasser. Dessutom finns det gott om situationer med "har jag tagit tre levlar kan jag lika gärna ta fyra eller fem...", så trust me, större ingrepp än det ovan föreslagna behövs inte.)