Nekromanti Hur funkar saves vid multiklassing?

God45

#PrayersForBahakan
Om jag håller på att göra en level 6 karaktär som är 2 levlar fighter, 2 levlar ranger och 2 levlar barbarian. Hur ser mina saves ut?

Tar jag den bästa av varje save på level 2 eller lägger jag ihop dem på något sätt eller vad gäller?

Tack för hjälpen :gremsmile:

anth

Vetefan
God45 said:
Om jag håller på att göra en level 6 karaktär som är 2 levlar fighter, 2 levlar ranger och 2 levlar barbarian. Hur ser mina saves ut?

Tar jag den bästa av varje save på level 2 eller lägger jag ihop dem på något sätt eller vad gäller?

Tack för hjälpen :gremsmile:
Jag antar att du talar om DnD3/DnD3E5/PF.
Du gör på samma sätt som med attackbonus, du lägger ihop dem.

Dock blir det sinnesjuka saves då de har samma: bra fort, dålig ref/will.
Det skulle ge Fort +9, Ref/Will +0

Bättre i sånt fall att räkna som en lvl 6 rollperson.

Korpen

Hero
Beror på vilken version.
Men i 3.X så lägger man ihop dem, så du skulle nog landa på Fort:9, Ref:3 och Will: 0.

God45

#PrayersForBahakan
Korpen said:
Beror på vilken version.
Men i 3.X så lägger man ihop dem, så du skulle nog landa på Fort:9, Ref:3 och Will: 0.
Nice :gremlaugh: Tackar :gremsmile: Tack alla andra som svarade också. :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
Oldtimer said:
Du lägger ihop dem.
Ja, du kan få en mega-über-save på det viset.
(Jag håller med. Denna post är en fördjupning)

Teorin, för den som är intresserad, är att genom att multiklassa "hattar" du fram och tillbaka utan att "gå på djupet", vilket - tro det eller ej - troddes ge en grund och mindre kraftfull karaktär.

Således är alla klasser per design frontlastade vad gäller saves, för att "kompensera" detta. "Du blir ju rätt kass generellt, men du kan ju iallafall få en mega-über-save som tröst", typ.

Idag är det lätt att skratta åt detta. Vi vet ju alla att körsbärsplockning är ett trivialt sätt att bli obalanserat bra, och vi vet ju alla att man aldrig någonsin stannar i sin grundklass när man kan ta fyrtioelva prestigeklasser utan att förlora vad som gör grundklassen bra (läs "prestigeklasser med full spell progression")...

Enklaste fixen är att helt sonika ändra "good save progression" till att börja med sekvensen +1, +2, +3. Från och med tredje leveln av vilken klass du nu håller på med blir siffrorna för den eller de saves som är "good" således samma.

Japp, detta tar bara bort udden från strategin att ta en eller två levlar per klass. Å andra sidan är det bara där det behövs någon ändring!

(Om du tar tre levlar i en klass har vi ju som ett minimum halverat det ostiga i att ta många klasser, eftersom du ju nu bara hinner med max häften så många sådana klasser. Dessutom finns det gott om situationer med "har jag tagit tre levlar kan jag lika gärna ta fyra eller fem...", så trust me, större ingrepp än det ovan föreslagna behövs inte.)

God45

#PrayersForBahakan
Jag är inte egentligen intresserad av att balansera det den här gången :gremsmile: Vi är några stycken som som ett brott från vår vanliga kampanj kommer köra ett taktiskt fantasy Black ops team. Ingen magi utan bara fighters, rouges och barbarians. Taktik och regler och min/maxande är vad vi är ute efter :gremsmile:

Vi börjar på level 6 så jag har multi-klassat som en galning för att bygga en karaktär som slåss med två vapen och varje vapen är ett två hands greatsword :gremlaugh:

Så har ni tips på hur jag kan bi ännu mer obalanserad så tar jag gärna emot dem :gremlaugh:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vill man krångla till det kan man göra som jag och plocka isär matematiken bakom siffrorna i tabellerna och sen sätta ihop dem igen.

Ett bra save = level × ½ + 2, avrundat nedåt, men + 2 får man bara en gång, oavsett hur många klasser man har med bra save i den kategorin.

Ett dåligt save = level × ⅓, avrundat nedåt.

En singelklassad Fighter 4 eller Barbarian 4 har t.ex. Fort +4, Ref +1 och Will +1. En multiklassad Fighter 2/Barbarian 2 får, om man bara lägger ihop siffrorna från tabellerna, Fort +6, Ref +0, Will +0, dvs. bättre i Fort, men sämre i Ref och Will jämfört med en singelklass med samma bra och dåliga save-kategorier.

Men min krångliga metod ovan skulle alltså din Fighter 2/Ranger 2/Barbarian 2 få Fort +5 ([2 + 2 + 2] × ½ + 2), Ref +4 ([2 + 2] × ⅓ + 2 × ½ + 2) och Will +2 ([2 + 2 + 2] × ⅓).

anth

Vetefan
Gubbster T. Pokémon said:
Vill man krångla till det kan man göra som jag och plocka isär matematiken bakom siffrorna i tabellerna och sen sätta ihop dem igen.
+1

Och givetvis gör man likadant med attack-bonus
Krigare +1
Präster/Tjuvar +3/4
Trollkarlar/Magiker +1/2

Noterade även att Ranger fått bra REF-save i senare versioner, det hade den inte i DnD 3,0.

CapnZapp

Myrmidon
Gubbster T. Pokémon said:
min krångliga metod
Mja.

Ska man ändra anser jag man ska angripa själva problemet. Problemet är att spelet kompenserar multiklassare* trots att det inte behövs, tvärtom.

Din krångliga metod ger trådstartarens karaktär en totalsumma av saves på 11 där bokens regler ger 12. I teorin kanske vackrare, men i praktiken mycket krångel för lite ishockey.

Mitt simpla tips ger å andra sidan vår exempelkaraktär +2/0/0 plus +2/+2/0 plus +2/0/0, dvs en totalsumma på 8, en signifikant lägre - och enligt mig rimligare* - siffra. :gremsmile:

*) minns nu att melee-klasser aldrig är ett balansproblem... med andra ord: just trådstartarens gubbe kan få ha vilka saves han eller hon vill! Det är wizards, clerics etc med mega-über-saves som inte funkar...

Caligo

Swashbuckler
God45 said:
Jag är inte egentligen intresserad av att balansera det den här gången :gremsmile: Vi är några stycken som som ett brott från vår vanliga kampanj kommer köra ett taktiskt fantasy Black ops team. Ingen magi utan bara fighters, rouges och barbarians. Taktik och regler och min/maxande är vad vi är ute efter :gremsmile:

Vi börjar på level 6 så jag har multi-klassat som en galning för att bygga en karaktär som slåss med två vapen och varje vapen är ett två hands greatsword :gremlaugh:

Så har ni tips på hur jag kan bi ännu mer obalanserad så tar jag gärna emot dem :gremlaugh:
ALLA obalanserade karaktärer börjar med en (eller två) level rogue.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tog två levlar barabarian med Titan mauler arketypen så att jag kan använda två hands vapen i en hand. Sedan tog jag 2 levlar ranger för att få two weapon fighting featen utan att behöva uppfylla dex kravet. Sedan tog jag två levlar fighter för featsen.

Så visst, jag har bara medium armour men jag har två 2d6 vapen och two weapon fighting så jag kan göra 4 attcker per runda. Resten av mina feats gör att folk inte kan komma ifrån mig så att jag kan fortsätta slå dem eller så är de to-hit och skadebonusar.

Korpen

Hero
God45 said:
Jag tog två levlar barabarian med Titan mauler arketypen så att jag kan använda två hands vapen i en hand. Sedan tog jag 2 levlar ranger för att få two weapon fighting featen utan att behöva uppfylla dex kravet. Sedan tog jag två levlar fighter för featsen.

Så visst, jag har bara medium armour men jag har två 2d6 vapen och two weapon fighting så jag kan göra 4 attcker per runda. Resten av mina feats gör att folk inte kan komma ifrån mig så att jag kan fortsätta slå dem eller så är de to-hit och skadebonusar.
Var kommer den fjärde attacken ifrån?
Ser du inte ett problem i att du kommer ha minst -6 på att träffa, även utan power attack?

Caligo

Swashbuckler
God45 said:

Får ni köpa magiska pryttlar? Om ni får det är rogue ännu bättre (du gör dig osynlig varje strid med magi).

God45

#PrayersForBahakan
Var kommer den fjärde attacken ifrån?
Oh, sorry. Jag plockade upp great cleave och med tre attacker antar jag i snitt en extra attack per runda. Det kommer inte alltid funka men ändå.

Ser du inte ett problem i att du kommer ha minst -6 på att träffa, även utan power attack?
Det är ett problem och det jag är mest osäker över. Men jag får en träff bonus från rage, Weapon Focus, favored enemy human (vi kommer nästan bara slåss mot människor) och jag har en väldigt hög styrka av 20.

Det är alltså en träffbonus på +10 efter jag fått -6. Och jag kommer göra en snorigt hög mängd skada även utan Power attack. Så jag hoppas det kommer räcka.

God45

#PrayersForBahakan
Får ni köpa magiska pryttlar? Om ni får det är rogue ännu bättre (du gör dig osynlig varje strid med magi).
Nej, ingen magi tyvärr.

Korpen

Hero
God45 said:
Det är ett problem och det jag är mest osäker över. Men jag får en träff bonus från rage, Weapon Focus, favored enemy human (vi kommer nästan bara slåss mot människor) och jag har en väldigt hög styrka av 20.

Det är alltså en träffbonus på +10 efter jag fått -6. Och jag kommer göra en snorigt hög mängd skada även utan Power attack. Så jag hoppas det kommer räcka.
Hm, lite snabb matte säger mig att du nog inte vinner något på att ha två vapen om man antar att fienden har en AC på 20 (inte ovanligt på lv 6). Att använda ett vapen tvåhandat med power attack ger vid träff 25 poäng i skada (givet vad du sagt om bonusar, och antar ingen crit) jämfört med 16 för de enhandade vapnen. Så givet en fiende med AC 20 så blir snittet med ett vapen och en AB på 14 17,5, medan två attacker med AB 10 snittar ut 16 poäng i skada.

God45

#PrayersForBahakan
Ah, då tjänar jag inte på det. Synd :gremfrown: Men tack för att du gjorde matten :gremsmile: Jag blev bara förälskad i att ha ett greatsword per hand.

Oldtimer

Slava Ukraini!
I DDO (D&D Online) gjorde jag en krigare i Plate som stred med ett bastardsvärd i varje hand. Det var inte speciellt optimalt, men jäklar vad coolt det såg ut! :gremcool:

Caligo

Swashbuckler
God45 said:
Så visst, jag har bara medium armour men jag har två 2d6 vapen och two weapon fighting så jag kan göra 4 attcker per runda.
Bara light armor med ranger TWF...