Nekromanti Hur går ni till väga när ni skapar en egen värld?

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Jag håller på att brainstorma lite till en egen fantasy värld,och skulle vilja veta hur ni gör när ni skapar den?

Min idé: Världen ska vara ganska stor, 4-8 kontinenter, det ska vara high fantasy, med lite inslag av skräck och pulp. t.ex så har vissa störra städer och länder en väl utvecklad teknologi och ett bra stadsskick medans vissa länder och städer är äldigt fattiga och lever som om de vore på sten åldern etc. Alver,Dvärgar, Halvlingar etc. lever där, med vissa obskyra raser ochså t.ex orm folk, kattfolk etc. Gudarna och magic ska ha en stor betydelse för vissa folkslag. Världen ska generellt vara ungefär som på medeltiden, med vilket jag menar att det inte finns några väl utvecklade fordon, svärd , spjut etc. är ett vanligt vapen och världen härjas konstant av krig mellan de olika folkslagen.

Så jag skulle vilja veta hur ni gör när ni bygger vera världar? Börjar ni med att skriva en trettio sidor lång sammanfattning av världen, ritar ni en karta först ? all hjälp uppskattas verkligen :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Börjar ALLTID med en karta.

Vad jag gör sen beror det på vad jag är ute efter. Är det en "realistisk värld" a la Arcaria så spånar jag fram någon form av historiskt skeende som utmynnar i länder, folk och konflikter. Allt för att det ska finnas en inre logik i världen.

Är det är en värld till typ Fantasy! så är logik inte så viktigt. Försöker i stället hitta på ett antal äventyrsplaster, gärna med tuffa namn. Typ De tusen fasornas ö eller Den viskande öknen. Sen fyller jag plasterna med coola SLPer och annat.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,122
Location
The Culture
1) Börja med kartan.

2) Gör inte följande misstag, som bland annat syns i Ereb Altor och i de flesta fantasyvärldar jag försökte skapa innan jag gav upp sådana dumheter: Att lägga alla de häftiga sakerna Någon Annanstans. Vad jag menar är att man relativt reflexmässigt börjar med att skapa några helt vanliga länder som mest påminner om England 1263, där det inte finns något annat intressant än gyttja, livegna bönder och stenhögar behärskade av plåtmän. Ju längre bort från detta startland, desto ballare idéer lägger världsskaparen in. Till slut har han kommit väldigt långt bort i världen, och vågar då skapa otroligt intressanta platser -- som spelarnas rollpersoner aldrig kommer att få se eftersom de ligger så långt bort.

3) Ta det lugnt! Beskriv lagom mycket istället för 4-8 kontinenter.

/tobias
 
G

Guest

Guest
Antemannen said:
Jag håller på att brainstorma lite till en egen fantasy värld,och skulle vilja veta hur ni gör när ni skapar den?

Min idé: Världen ska vara ganska stor, 4-8 kontinenter, det ska vara high fantasy, med lite inslag av skräck och pulp. t.ex så har vissa störra städer och länder en väl utvecklad teknologi och ett bra stadsskick medans vissa länder och städer är äldigt fattiga och lever som om de vore på sten åldern etc. Alver,Dvärgar, Halvlingar etc. lever där, med vissa obskyra raser ochså t.ex orm folk, kattfolk etc. Gudarna och magic ska ha en stor betydelse för vissa folkslag. Världen ska generellt vara ungefär som på medeltiden, med vilket jag menar att det inte finns några väl utvecklade fordon, svärd , spjut etc. är ett vanligt vapen och världen härjas konstant av krig mellan de olika folkslagen.

Så jag skulle vilja veta hur ni gör när ni bygger vera världar? Börjar ni med att skriva en trettio sidor lång sammanfattning av världen, ritar ni en karta först ? all hjälp uppskattas verkligen :gremsmile:
Kartor, kartor och mera kartor. Att få ett geografiskt perspektiv på världsbyggandet är skitbra. Man börjar direkt tänka i banor som "Undrar vad som finns här?" och "Hur påverkar det här naturgeografiska attributet folket som bor här?".

Och som skribenterna ovan sagt så ska man inte vara rädd för att fläska på med coola och mäktiga grejor. Det är ju därför man vill spela fantasy. (Oftast)

Skulle jag i detta nu sätta mig ner och börja skriva på en setting skulle jag först bestämma mig för "gräns vänster och gräns höger", typ "Jag ska göra en fantasy vilda västern setting". Sedan skulle jag brainstorma fram lite saker jag skulle vilja se i en sådan setting.
Antagligen har jag redan nu börjat fila på en karta, främst för att jag inte kan hålla mig från att göra sådana. Därefter är det bara att slänga ut det man brainstormat fram på kartan, sen kommer resten ganska naturligt - man kommer på detalj efter detalj, kanske flyttar på något, ritar om kustlinjen lite och slutligen lägger till mäktiga ankmän. För en kampanjvärld är fan inte komplett utan ankmän.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,168
Location
Rissne
Nu skapar jag inte fantasyvärldar så ofta, men ungefär såhär:

1) Idén. Vad är det coola, det unika, det som ger världen särprägel?

2) Vad vill jag ha världen till? Vilken sorts äventyr hade jag tänkt mig? Vad behövs för att jag på bästa sätt ska kunna uppmuntra såna äventyr? Om jag tänker mig att jag är spelledare, vad för strukturer och inspiration behöver jag?

Utifrån ovanstående har jag oftast en hyfsat tydlig bild av vad jag vill med världen och vad som behövs. Då vet jag också om jag i just det här bygget bör börja med en världskarta, eller en karta över ett visst land, eller till exempel en karta över en by. Eller kanske inte ens en karta överhuvudtaget - kanske passar det bättre att jag börjar lista äventyrskrokar, eller gör ett flödesschema av relationerna mellan viktiga aktörer och organisationer.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Antemannen said:
Så jag skulle vilja veta hur ni gör när ni bygger era världar? Börjar ni med att skriva en trettio sidor lång sammanfattning av världen, ritar ni en karta först ? all hjälp uppskattas verkligen :gremsmile:
Jag använder följande för att skapa just fantasy världar, i de fall jag gör det (vilket i princip bara sker när jag skapar kampanjer).
1. Skriv en mening som beskriver världen, där nivån, tonen, miljön och vad spelarna är tänkta att göra beskrivs. Exempelvis: Mörk urban low fantasy där det är mycket intriger.

2. Skriv ner 20 ideer på intriger som passar med denna mening. Det är viktigt, för mig personligen i varje fall, att jag har en siffra att aspirera mot, för jag väljer några stycken av dessa ideer att bygga stater på senare och i princip i alla fall så är det ide 15 till 20 som står för vad jag faktiskt använder, resten är oftast dåligt.

3. Rita en karta.

4. Skriv en historia som passar med mina ideer och som producerar ett gäng situationer som passar upplägget och ideerna.

5. Lämna lite av kartan blank.

Done.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Håller med de andra, börja med en karta.

Något som underlättar kartritandet om du, som jag, har svårt att bara dra fram en ur arslet är någon form av kartgenerator.
De blir sällan helt perfekta, men det är rätt praktiskt att ha något att utgå ifrån istället för att behöva göra precis allt själv.

Om du har Civilization V (helst då på steam) så kan man ladda ner den slumpmässiga kartgenerator som spelet använder som separat program.

Om du inte har Civ är den här lilla generatorn rätt bra den med.

http://www-cs-students.stanford.edu/~amitp/game-programming/polygon-map-generation/mapgen2

Nackdelen med denna är att den genererar öar, och inte kontinenter, men det bör inte vara allt för svårt att bara ändra skalan på öarna till den färdiga kartan i efterhand.

Sedan kan jag varmt rekommendera
http://www.rpgmud.com/WorldBuilding/Mythopoets/tmm.html0
samt http://www.sfwa.org/2009/08/fantasy-worldbuilding-questions/ båda är hyfsat stora dokument i flera delar som går igenom bra saker att tänka på när man skapar fantasyvärldar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skapar och skapar. Eftersom jag aldrig skapat annat än åt mig och de jag spelar med så har det ju inte direkt blivit en massa krönikor och faktatexter om allt och ingenting.

1. Ha en idé om stuk, geografi, invånare etc.

2. Gör en karta som sätter sådana saker på plats - "Vart lever X rent geografisk – Byar? Städer? Övriga landmärken?" Se till att det finns gott om luft dock och minns att det kan vara bra att revidera den efter hand.

3. Lira och ge liv åt allt detta. Ja, jag brukar snarare spela fram mina världar än att jag skriver dem.

4. Skriv ned eventuella detaljer som ni spelat fram, de som gör världen levande; sådant som gör att spelarna känner sig "hemma". När jag spelade Drakar & Demoner när jag var yngre skrev jag ned alla namn och personer som var återkommande, alla inrättningar, byggnader och dylika som var återkommande. "Igenkänning" är ofta ett simpelt men mycket effektivt trick för att få saker att kännas "levande".

4.1 Fyll på kartan allteftersom.

5. Revidera kartan efter behov.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,302
Location
Helsingborg
Jag funderar på vad jag vill att man ska använda världen till. Oftast är detta i form av en spel- eller scenariostruktur. Jag antar att alla andra här i tråden redan har det här klart.

Sedan funderar jag på vilka världselement som jag behöver skapa för att folk ska kunna spela spelet på det sätt som jag tänkt mig. Hur man går tillväga kan variera men jag föredrar att ha punktlistor som läsaren kan ta del av och fylla ut från själv.

/Han som tycker att spelvärlden är vad spelarna ska uppleva
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Så här gör jag:

0: Rita inte en karta! Jag håller inte med om att en karta är en bra idé i det här läget. Den har en tendens att frysa hjärnan i geografiläge, och är i övrigt fett overrated.

1: Skriv manus till en trailer. Föreställ dig att du har röst som salig Don Lafontaine och har 90 sekunder på dig att med hjälp av häftig musik och balla klipp förklara vad ditt spel handlar om.

2: Gör mindmaps med vad du vill ha med och hur det hänger ihop. Ta ett stort papper och skriv "Min värld" i mitten, och börja sedan sätta upp andra saker som du tycker ska vara med. Naturlagar, platser (NEJ! INGEN KARTA!), personer, historiska grejer etc.

3: Bildgoogla. Leta efter saker som du har på din mindmap. Dumpa dem i en konceptbildmapp. Eller rita själv, om du kan.

4: Leta upp en kompis som inte dör av orden "let me tell you about my world...". Bjud på en fika. Du har fram tills kaffet tar slut att sälja din värld och förklara hur den funkar, med hjälp av mindmaps och konceptbilder och trailermanus. Lyckas du inte, gå tillbaka till åtminstone steg 2 och gör om.

5: Börja jobba med detaljer. Nu har du åtminstone de breda penseldragen och kan börja sätta de breda detaljerna. Och de breda detaljerna är två saker, nämligen a) en innehållsförteckning, och b) en karta. Ja, du får rita en karta nu, men du gör den samtidigt som du skriver innehållsförteckningen.

6: Skriv texten under rubrikerna. Din innehållsförteckning är mer eller mindre en lista med rubriker. Nu fyller du in texten under rubrikerna.

7: Rita om din karta. Nej, den är inte klar.

8: Repetera 5-7 tills kampanjen dör.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Dina första punkter får mig att tänka på en Moodboard. När jag läste kursen Concept Art I mot Högskolan Gotland fick vi göra sådana. Det är väldigt effektivt, och roligt. Antingen kan man ju göra det digitalt; sätta sig i Gimp eller Photoshop och röja lös med allt intressant material man har, från google, egen penna osv. Å andra sidan kan man ju göra en riktig på en anslagstavla eller något och tillåta sig att klippa i tidningar, böcker osv. Att scanna allt sådant är trots allt rätt drygt.

Det roliga är just att man kan ta till allt möjligt: nyckelord, fraser, citat, talande färgscheman etc.

/solvebring som gör en mental notering om att använda moodboards i framtiden.
 
G

Guest

Guest
solvebring said:
Dina första punkter får mig att tänka på en Moodboard. När jag läste kursen Concept Art I mot Högskolan Gotland fick vi göra sådana. Det är väldigt effektivt, och roligt. Antingen kan man ju göra det digitalt; sätta sig i Gimp eller Photoshop och röja lös med allt intressant material man har, från google, egen penna osv. Å andra sidan kan man ju göra en riktig på en anslagstavla eller något och tillåta sig att klippa i tidningar, böcker osv. Att scanna allt sådant är trots allt rätt drygt.

/solvebring som gör en mental notering om att använda moodboards i framtiden.
Kom direkt att tänka på Zak S, alltså snubben som ligger bakom dndwithpornstars, och hur hans olika kartor och dylikt brukar se ut. Ett exempel:

 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Stövelkatten said:
solvebring said:
Dina första punkter får mig att tänka på en Moodboard. När jag läste kursen Concept Art I mot Högskolan Gotland fick vi göra sådana. Det är väldigt effektivt, och roligt. Antingen kan man ju göra det digitalt; sätta sig i Gimp eller Photoshop och röja lös med allt intressant material man har, från google, egen penna osv. Å andra sidan kan man ju göra en riktig på en anslagstavla eller något och tillåta sig att klippa i tidningar, böcker osv. Att scanna allt sådant är trots allt rätt drygt.

/solvebring som gör en mental notering om att använda moodboards i framtiden.
Kom direkt att tänka på Zak S, alltså snubben som ligger bakom dndwithpornstars, och hur hans olika kartor och dylikt brukar se ut. Ett exempel:

Suveränt! =)

Ja, precis. Ungefär så brukar det se ut – om man tar bort mönstret och bokstäverna...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Håller stenhårt med om Krilles punkt 0 (och för övrigt det mesta av hans post).

Jag tycker bäst om att börja med features, stora och små. Vad vill jag ha ut av världen? Om jag vill ha en jätteviktig handelsled så får jag krök världen efter det. Vill jag ha mycket handel över lag så måste det finnas balla saker att handla med och coola problem med det. Politiska spel kräver maktfaktorer och relatoiner. Stora onda samhällen behöver syften och drivkrafter, metoder och... Tross! :gremsmile:

När de intressanta sakerna finns grundskapade så kan man börja se till att de funkar tillsammans, att det blir konsistent. Skapa fokuspunkter och choke points, gör så det hela hänger ihop. Det kommer att ramla ut massor med nya ideer när kartan väl ritas och ritas om.
 
G

Guest

Guest
Tillägg till min föregående post:

Allting som inte är hexcrawl är skit. :gremwink:
 
G

Guest

Guest
Laowai said:
Kan tillägga appropå det att kartorna man skapar i Civ V är i hexformat till att börja med.
Tack för informationen! Nu kan jag sova tryggt. :gremsmile:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,732
Location
Helsingborg
Helt rätt Krille.

I vår värld så formas världen och hur samhället ser ut av Geografin (och bildar en social och ekonomisk geografi).

Men en rollspelsvärld är ju tvärt om! Världen bör ju skapas åt andra hållet, så att den verkliga geografin sammanfaller med den ekonomiska och sociala geografin som man vill uppnå!

I Pellatarum Pellatarum (en vagt pathfinder-orienterad värld som jag skriver en del artiklar till under pseudonymen Demonic Bunny) så är existerar världsgeografin bara i dess mest fundamentala drag. Världens sociala mönster är däremot ganska väl etablerade.
Vi har hållit på (av och till) med Pellatarum i typ 3 år och har precis bestämt att "Ja, spelvärlden är en arkipelago". Varför? För att arkipelagos är coola.

P.S: Bloggen innehåller ganska mycket annat, så om du inte är intresserad av MLP, vapen och annat konstigt så håll er till Pellatarum taggen.
 

Vimes

Champion
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,082
Cybot said:
I vår värld så formas världen och hur samhället ser ut av Geografin (och bildar en social och ekonomisk geografi).
Hell Geografin! Den ursprungliga variabeln!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Rita INTE en karta!

Jag håller inte med om de som säger att man ska rita en karta. Jag är en av dem på wrnu som penetrerat världsskapandet den senaste månaden.

Då trodde jag:

* En värld ritar man upp
* En värld fyller man bara med coola namn och saker
* Man beskriver världsdelarna utifrån hur de fungerar
* Le voila en värld.

Och jag har gjort det på 500 sidor. 500 sidor du inte kan använda. Eller du kan absolut använda det som något att hämta info ur här och där och göra om och göra rätt!

Det första du gör är att ta reda på vad din värld handlar om och det springer ur vad ditt spel handlar om. Det där förstod jag inte alls först i och med att jag är DoD skolad. "Ett spel som handlar om nåt är Monopol eller Drakborgen". Men ett rollspel måste handla om något annars blir det spretigt. Då måste spelledaren verkligen kunna dra upp vad som helst ut trollerihatten men ju smalare du gör ditt spel desto lättare är det för spelledare och spelare att hitta sin plats i världen. Här integreras nästan regler med världen. En actionfylld värld behöver bra actionregler. En plats för diplomati behöver bra regler för sociala konflikter. Försök inte göra allt på en gång. Korvtårtor är bra i rätt forum.Rollspel är fel forum.

Världen i rollspel handlar om konflikter oavsett de är social, mentala eller fysiska. Jag är en kartfeishist så jag kan sitta och drömma över en karta men jag säger ändå rita INTE en karta.

Personligen började jag med en bakgrundshistoria: Varför finns världen där den finns och varför ser den ut som den gör? Det här är ändå grunden som du kommer bygga från.

Sen tog jag reda på vilka som bodde i den, varför just dem, vilka konflikter som fanns och hur de var kopplade till bakgrunden och världen. Det är vad jag kallar olika klasser som spelarna kan välja mellan för att få en grov bakgrund att bygga sin karaktär ifrån.

I den världen man nu dragit upp uppstår konflikter nästan av sig själv. Platser utkristalliseras. För mig flyter världsskrivandet väldigt bra nu.

SAMTIDIGT gör jag en fuuuul karta i Photoshop för att få en överblick över hur olika platser korrelerar mot varann vilket är viktigt för att hålla koll på storyn. Kartan ska göras bra då världen är klar.

Jag tycker inte du ska använda länken med 200 frågor om världen som någon postade mer än att rycka lite löst ur. Att sitta och besvara frågor är inte ett bra sätt att skriva en värld. Det är inte ett prov, en värld är dynamisk, kopplad mot reglerna och måste leva. Den lever inte av att besvara ett frågeformulär.

En värld är där dina spelare ska finna äventyret och därför måste världen ha platser med konflikter. Du vill kunna hooka dina spelare mot olika platser och konflikter på dessa platser (vilket är bra då man har vad jag kallar klasser för då har de grundläggande värderingar - jag borde utveckla det där men du kan korrläsa tredje kapitlet av Starchallenge så får du allt serverat :gremwink: )

Krille har en struktur han jobbat med i Blå Himmel där han kör äventyr för att se vad världen behöver. Mycket ambitiöst men funkar bra.

Sen Less is more! Ha inte 8 kontinenter. Hur ska äventyrarna täcka dem? Min förra värld hade 100 stjärnsystem. Hur bra funkar det? Tanken var att ha äventyr av massa skilda karaktärer men tanken att istället ha en sammansatt värld där saker och ting hänger ihop och närmar sig bygger konflikter ur vilka platser springer.

Till sist: Världen är inte bara att drämma på. Att göra en värld kräver lika mycket arbete som regelverket men går snabbare då du väl är igång för du slipper testa spelsystem, speltesta, göra det matematiska, pedagogiska (eller lite) yada yada yada

/Niklas som börjar få lite pejl på det här med rollspelsmakande och fatta vad vissa här snackar om, äntligen!
 
Top