Nekromanti Hur gör du som SL?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Detta är nog en grej som forumet vimlar av, gamla meddelanden som handlar om hur olika SL's gör. Men det är ju så, en del saker måste man ta upp igen för att veta hur läget ligger till. Många kanske har ändrat stil, funnit nya idéer och sådant. Jag tyckte detta kunde vara intressant, dock vill jag bara ta upp det som gäller oss DoD-SL's, för det är ju det jag själv är mest intresserad utav - spelar andra rollspel, men DoD är mitt favvorollspel och därför hyser jag mest intresse över det, är det jag spelarledar nästan jämt också så...

Nå, ville höra med er hur ni går tillväga på endel punkter...?

Belysning:
Någon speciell belysning? Har du det?
Det brukar vi ha, vi brukar ha släckt i tacket och en liten bordslämpa tänd, så det blir mer dunkelt och skumt runt om. Jag tycker personligen att det blir skönare så, DoD skall ju vara lite mystikaktigt tycker jag, likaså gör mina spelare. Dock får vi tända ibland vid småtimmarna, för vissa kvällar blir en viss spelare trött av den skumma belysningen och somnar. :gremtongue:

Musik:
Någon speciell musik?
Det brukar vi också ha, men just nu har jag inte datorn och mp3'z till hands, datorn står i mitt egentliga rum, men jag har bytt i en annat för att mitt skall byggas om, så datorn och jag står i varsin del av huset. Musiken vi brukar spela är fantasyinspirerad metal, 2-3 passande låtar ur soundtracket till LoR, Za Frûmi, och metaltidsinpirerat och konstig folkmusik.

SLP's:
Hur gör du dina SLP's levande?
Jag brukar förställa rösten, extra mycket på de som utmärker sig som karaktärer - då brukar de få en utmärkande passande röst också. Jag försöker prata mycket och verkligen visa hur personen är, är en krögare i slummen tjaskig - jag då försöker jag få honom verkligen tjaskig.

Motstånd/Fiender:
Hur ofta, och vad?
Jag har gjort min värld själv, spelar mest via husregler också, så det är jag som bestämt vad som finns vart, och hur vanliga de är där och där. Ibland stöter de på vissa konstiga ting, mest i de konstigaste bergstrakterna eller djupt inne i de mörkaste skogstrakterna - dessa är sällsynta varelser, sådanna jag hittat på själv eller som finns i mina papper från internet, eller ut Jorges som jag har, sånt som man inte stöter på varje dag helt enkelt ser jag till att befinna sig i mindre trevlig och lättvandrad terräng. Svartfolk är mycket vanligt hos mig, orcher, goblins etc. stöter mina spelare på väldigt ofta då det bjuds på strid, jag kanske är enformig - vet ej, ingen har klagat än i alla fall. Det händer också ofta att de stöter på vandrande folk, som de själva ungefär, de kan vara otrevliga och anfalla direkt, eller så kanske det är spelarna som anfaller - detta är brukar vara lite olika då det gäller "folk" mer. Jag försöker ha strider vid jämna mellanrum, det ska inte vara för ofta, och inte för lite - och så kalrt beror det ju på vart man är, är man på en folktom plats så blir det nog tyst - är man i ett svartfolksnäste blir det nog andra ljud i skällan.

Äkthet:
Hur brukar du göra med det?
Jag brukar försöka beskriva saker och ting väl, gå in på saker om utmärker sig i omgivningen etc. Det finns inte så mycket mer att säga om detta. Är det en speciell plats försöker jag beskriva lukt, känslan för omgivningen och omgivningens utseende lite mer specifikt.

Tror inte jag kommer på mer, allt jag har att undra över... :gremlaugh:
 

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Belysning:
Vi har tända ljus på bordet, själv sitter jag en bit bort med alla mina böcker och har en liten lampa (vill ju inte råka ut för en olycka).

Musik:
Brukar bli en del LotR, samt en del annat som jag inte kan namnen på. Min fästmö är den som sköter musiken medan vi spelar.

SLP's:
Jag föreställer mig dem för mig själv först, sedan beskriver jag dem för mina spelare och föreställer rösten och kroppsspråk så gott jag kan.

Motstånd/Fiender:
Vanligtvis människor, då de trots allt är vanligast, annars troll. Men då och då något annorlunda från monsterboken eller eget litet monster som de kanske bara träffar en gång för jag inte skriver ner det eller vill att det ska vara vanligt.

Äkthet:
Jag beskriver lukter, ljud och synintryck, jag börjar med saker de upptäcker/märker på en gång, vill de veta mer får de fråga eller säga att deras karaktär gör ditt och datt vilket kan leda till mer information.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Belysning:
Är nog ganska tråkigt på den här punkten...
Brukar ha min lampa som står i fönstret + en golvlampa som belysning..
Nu när det våras så "slipper" man ju delvis ljusproblemen.. Tycker att fågelkvittret & vårljuset som är nu är gansak mysigt i sig själv.

Musik:
Är nog lika tråkig här..
Dock kan jag hålla med dig om att filmmusik är gansak bra..
Skulle jag vilja ha mer tipps så brujakr jag kolla in krilles filmrecensionssida på foxtail.

SLP's:
Jag förösker göra dem så levande som möjligt..
Det är ju lite av en kost tycker jag att få dem levende..
Antar att man får dem mer & mer levande ju mer man tränar på att just göra dem levande... :gremtongue:

Motstånd/Fiender:
Alltså, jag gillar inte att slänga in mostånd & finder just bara för att de ska vara med där. Försöker hålla mig till att göra rejälva fiender som återkommer, alltså inte nån form av dussinskurk.. Sådant är mer underhålladne tycker jag !!

Äkthet:
Åter en sådan sak som jag förösker öva upp mig i..
Dock så förösker jag beskriva så gott det går vad som finns runt omkring RP.

/ Johan K, som just nu SL:ar Snösaga..
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Belysning:
Beror lite på vad vi kör för typ av kampanj, men i regel brukar det ju vara levande ljus.

Musik:
Här beror det ju mycket på vad det är också, men jag musiken brukar komma en del från filmer(conan i stor det och en massa blandade titlar), dataspel, mycket från NWN, BG spelen, IWD, EQ(japp faktiskt bra musik). Sen lite blandade medeltids/celtiska låtar.

SLPs:
Jag brukar skapa min SLPs med en viss mall, mest genom att Slumpa fram SLPs. Brukar hitta nått som är lite av just denna SLPns grej. En röst, kanske alltid talar i gåtor, rörelser, nått favorit föremål, osv. Försöker göra att dom inte bara finns där för spelarna och att dom oftast utvecklas genom äventyrens gång, eller när dom åtevänder nån gång senare.

Motstånd/Fiender:
Brukar använda mig mest utav människor, med några extra saker beroende på vad spelarna är, men jag försöker ha lite teman på olika områden. Motståndet i mina kampanjer består ju till en viss del av att kötta sig igenom saker, men jag tycker att andra saker är mycket intressantare. Kanske även om man överlever draken/orcherna/banditerna så anfaller dom den lilla byn och spelarna är kanske skälet. Även att lyckas få reda på information i en plats där man inte kan bara döda alla och ta den. Jag tycker sånt är mycket roligare...

Äkthet:
Det som för mig får känslan bäst är att folk kommer in i sina karaktärer så bra som möjligt. Detta brukar jag försöka lösa genom att låta världen vara väldigt formbar, det som spelarna gör kommer ha stor påverkan. Nu menar jag inte nödvändigtvis på ett episkt sätt, utan att saker händer på gott och ont. Att världen hänger samman. Kanske att man hittar gamla SLP på nya platser, kanske deras kompisar, släkt osv. Dock det som jag tycker är bäst är att låta spelarna ha mycket kunskap deras karaktärer besitter eller iaf låter spelarna rollspela lite friare, alltså improvisera. Det är alltid helt underbart när de gamla historikerna i gruppen kan berätta själva om hur saker hänger ihop eller om jägaren kan berätta varför det är på detta sätt.

Ja, det var väl det...
 

BibleBasher

Veteran
Joined
19 May 2005
Messages
2
Location
Kristianstad
Hejsan, detta blir mitt första inlägg här på forumet. Lirar för tillfället DoD så jag berättar hur vi spelar just det.

Belsyning:
Det får tyvärr bli så ljust som möjligt i rummet :gremfrown:, de ggr vi haft dunkel belysning med stearinljus så har det gett en ganska skön stämning, men så börjar några spelare klaga på att de inte kan läsa något. Så det dämpade ljuset reserveras till speciella tillfällen då regler inte behöver användas så mycket (vid skräck sessioner t ex)

Musik:
Det är bara tyvärr jag som bryr mig om stämningsfull musik, oftast vill några sätta på någon form av hårdrock om de hört något bra därifrån. Tycker själv om denna genre, men vill helst inte ha det i rollspel, särskilt inte i DoD6. Har mp3 skivor med datorrollspelsmusik oftast, just nu är det mycket Baldurs gate (1 & 2 samt Dark Alliance), World of Warcraft, Final Fantasy (VI - XI) och Star Wars: Kotor

SLP
Jag börjar faktiskt smått med en SLPs utseende och grova drag, därefter så gör jag fullständiga regler för SLPn (GE, ett yrke, färdigheter och säskilda förmågor). Därefter så får det guida till bakgrund och personlighet. Och voilá

Motstånd/Fiender:
Jag har för lätta kombattanter, och lagom svåra hinder som måste lösas med färdigheter. Jag slänger inte in meningslösa strider, något som får bakslag av att spelarna får det trist när jag har idétorka.

Äkthet
Alla vill väl vara äkta? Jag försöker fånga så många sinnesuttryck om saker, personer och platser som möjligt, men håller nere ifall det inte är något speciellt. Det är långtråkigt att beskriva in i minsta detalj hela tiden. Nackdelen ger det att jag är förutsägbar. Får spelarna detaljerade beskrivningar vet de att de ska undersöka något eller någon närmare.
 
Top