Nekromanti Hur gör jag Large balanserad? 5th edition

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Jag vill bygga lite storväxta raser till en kampanj. När man är large i 5th edition så gör ens vapen en till tärning av den tärningstyp som vapnet redan gör i skada. Problemet med detta är att den förmågan så klart är åt helvete mycket mer kraftfull än att till exempel andas för 2D6 skada i en 15 fot kon en gång per short rest eller att göra extra vapenskada när man får en critical hit. Således behövs det något sätt att inte göra den storväxta helt åt helvete bra i jämförelse med andra karaktärer. Om någon har några förslag uppskattas det.

P.S.: Förslag av typen. Skit i spelbalans är helt kontraproduktiva i denna diskussionen och undanbedes.

Jocke

Man med skägg
Ge dem ganska mycket plus str och con. Låt de få tvåhandsskada med greatweapons i en hand eller nått. kanske också nått om att de får ha större enhandsvapen i varje hand också.

God45

#PrayersForBahakan
Du kan gå Dark Sun och låta dem ha andra rejält allvarliga problem som Halv-Jättarna. Varje morgon måste du rulla random för alignment är jäkligt hårt!

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
slanfan;n60400 said:
Kanske ett xp-avdrag eller något. Som gamla goa level adjustment.
Bring back level adjustment!

Nu kan jag inte 5th Edition, men Armor Class finns väl fortfarande (hoppas jag)? Negativ modifier på det är ju ganska klassiskt för stora monster.

Anarchclown

Swashbuckler
Det var det vi kom fram till i slutänden. Det är inte en faktisk regel, det är bara något som i princip alla large NPCs har. Så vi mest sket i det.