Nekromanti Hur gör jag rollformulär?

Kanturi

Swordsman
Ja... hur gör jag rollformulär? Vet någon något bra program som man kan ladda ned? Jag har testat i Excel men 1. Jag suger på Excel
2. Jag kan inte få dubbelsidiga formulär i a4 i Excel vad jag vet.
Om någon vet något så snälla, hjälp mej!!!

Tack på förhand

//Emil "Kanturi" Nises

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Dubbelsidigheten fixar du nog enklast vid utskriften/kopieringen.

Annars tycker jag att det är smidigt med blanka baksidor på rollformulär, så kan man få in lite ströanteckningar där.

Gasten

Warrior
pallar du inte excell så kan du testa InDesign. det är typ ett design-program som till och med proffs använder. Dock behöver man vara IT-tekniker för att kunna göra saker den lätta vägen (Inte ens min lärare i Grafisk Design vet hur man gör texten så att den ligger mot höger sida. vi får kämpa med mellanslag och vår goda vilja.), och sen kostar ju allt Adobes produkter en viss summa....

du ska nog satsa på Excell.

Krille

Super Moderator
Väldigt liten InDesign-lektion

"Inte ens min lärare i Grafisk Design vet hur man gör texten så att den ligger mot höger sida. vi får kämpa med mellanslag och vår goda vilja."

<ul type="square">[*]Ställ textmarkören i stycket som du vill högerställa.
[*]I verktygsraden (inte verktygslådan, utan raden under menyn högst upp), välj Paragraph Formatting Controls.
[*]Klicka på ikonen Align Right.[/list]

eller

<ul type="square">[*]Ta fram paletten Paragraph Styles (F11 eller flik till höger).
[*]Klicka på ikonen Create new style, i underkant näst längst till höger
[*]Dubbelklicka på den nya styckestilmallen
[*]Ändra namn till Högerställt
[*]Klicka på Indents and Spacing
[*]Välj Right i rullgardinsmenyn Alignment
[*]Klicka på Ok.
[*]Varje gång du vill ha ett stycke högerställt, använd den nya styckestilmallen genom att ställa dig i stycket och klicka på den.[/list]

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
InDesign

Inte ens min lärare i Grafisk Design vet hur man gör texten så att den ligger mot höger sida. vi får kämpa med mellanslag och vår goda vilja.
I InDesign? Testa att välja Alignment Right under Indent and Spacing när man gör en paragrafmall. Och det är det svåra sättet, det lätta är att klicka på högerjusteringsikonen i paragrafverktygsfönstret om det bara är en enstaka paragraf man vill justera.

Eller missförstår jag något?

/tobias

Krille

Super Moderator
Det beror på i vilket stadie av produktionen jag är.

<ul type="square">[*]Är jag i skisstadiet så jobbar jag mest i Word. Då gör jag oftast formulär med hjälp av tabbar och vinkelparenteser, det vill säga [ och ]. Det blir en jättebra ruta om man skriver så här: [ ]
[*]Är jag i spelteststadiet så kastar jag oftast ihop ett formulär i Excel. Det finns tre saker jag använder: text, kantlinjer och klipp/klistra, det sista för att flytta runt block så att formuläret funkar.
[*]Är jag i slutproduktionsstadiet så bygger jag rollformulär i Illustrator och monterar dem i InDesign, enligt "manuset" som kom till i Excel.[/list]

Rising

Vila i frid
Jag har testat i Excel men 1. Jag suger på Excel
Det är faktiskt helt okej att göra tabeller i Word. Mycket bättre än i Excel, eftersom Excel mer eller mindre struntar i hur saker kommer se ut i utskrift, medan Word ändå har någorlunda koll på detta.

Så gör det i word, du. Med tabeller. Jag har lyckats göra rätt softa rollformulär i Word på det sättet, så det är inget att fnysa åt.

Gasten

Warrior
Re: Väldigt liten InDesign-lektion

ok, jag vet inte vad som är fel men det funkar inte på version 3.0.1. och det är inte jag som är dålig och inte kan översätta din engelska genomgång till min svenska version.

men tack i alla fall.

Krille

Super Moderator

Jag dubbelkollade gentemot en engelsk 3.0.1 CS, men OK, vi visar istället.

<ul type="square">[*]Välj textverktyget. Ställ dig i det stycke du vill högerjustera.
[*]Klicka på Paragrapf Formatting Controls. Vad det heter på svenska vet jag inte, men den är inringad som 1 i bilden nedan.
[*]Klicka på Align Right. Det borde heta Högerjustera på svenska, och är inringad som 2 i samma bild.[/list]

Arfert

Facit
jag skissar på papper med blyerts, och när jag är nöjd så gör jag layouten direkt i Adobe InDesign... tycker det är mycket enklare än att gå omvägen via ett Officeprogram.

Fast har man inte tillgång till InDesign så är det bättre att göra det i Word än excel... eller ett program som Corel Draw, Xara Xtreme eller annat designprogram (som är billigare än Indesign) (för PC). Dom kan man även ha för illustrationer... Xara kostar bara 700 spänn och kan matcha Adobe Illustrator i det mesta.

Macanvändare med begränsad budget kan testa apples egna PAGES eller det tokbra programmet CREATE från www.stone.com

MrG

Swashbuckler
Nån som har tips för gratisprogram för oss som har PC, glömmer hela tiden att ta de länkarna av spelare och skulle behöva det för scenariomakande...

Arfert

Facit

MrG

Swashbuckler
Foton?

Tackar, tackar!

Nån som vet om sajter där man kan få bilder på folk som man får använda (i ickekommersiellt syfte, eller vad nu konventscenarion kan ses som)?

När vi alla fall är igång och kommer med sånna tips :gremwink:

Gasten

Warrior

aha! aha! okej! tack! fattade inte vad du menade med Paragrapf Formatting Controls. trodde att det var något i verktyg-menyn.

//Gasten som ska stajla för sin lärare vid nästa tillfälle.

Marcus J

Hero
Re: Foton?

För nutidsscenarior så finns det foto på alla svenska riksdagsmän på deras sida .

/Marcus har fått tipset på rollspel.nu så han ska väl inte ta åt sig äran.

Krille

Super Moderator
"Jag använde mig av ett vektorritprogram, men det är nog egentligen FEL."

Får du ett resultat så är det garanterat RÄTT.