Så efter lite googlade (man kan säger jobba med namnen på saker, jag har dålig koll på svenska översättningar av grejer):
Grundegenskaper
Mod (Gryffindor)
Hängivenhet (Hufflepuff)
Kreativitet (Ravenclaw)
Ledarskap (Slytherin)
Kärnämnen (Tillgängliga från första klass)
Astrologi
Förtrollning
Försvar mot svartkonst
Flyga
Örtkunskap
Magihistoria
Brygder
Trasfiguration
Högre kurser (tillgängliga från årskurs 3 och uppåt)
Numerologi
Magiska varelser
Spådomskonst
Mugglarstudier
Gamla runor
Alkemi
Teleportering
Kärnämnena och de högre kurserna utgör färdigheterna här. Sen skulle jag bara ta det spelsystem som jag tyckte passade bäst och applicera detta på det. Jag tror något fateliknande skulle passa bra, så man bara lägger ihop en egenskap och en färdighet, slår så många tärningar och räknar framgångar.
Tales from the loop kanske också funkar (jhar inte tittat på det något). Eller så har man inget större system i grunden utan väljer bara om man vill ha tärningaspöl, tärning+bonus över svårighetsgrad, eller tärningsslag under skicklighetsvärde och nöjer sig så. Kör man med barn vill man kanske inte krångla in sig mer än så.
Självfallet lägger man på lite regler så att ett trollspö ger nån slags bonus. Eller kanske överlag att man får någon slags prylbonus från den utrustning man har.
Alla konflikter skulle jag avgöra med nått slags motståndsslag, där ett slag (per inblandad) avgör hela situationen. Möjligen om större konflikter bryts upp i ett par slag.
Jag skulle antagligen ge folk en poängpott att dela ut på grundegenskaper och en pott för färdigheter. Minst 1 på varje, men jag vet inte om jag skulle bry mig om att sätta något maxvärde. Om nån vill vara jättebra på en specifik sak, sure. Eller kanske max 10 per egenskap/färdighet). Det beror lite på hur du vill hantera tärningar. Om jag hade gjort det här för vuxna istället för barn, så hade jag nog kopplat färdighetsvärden till betygsnivåer. Men jag tror ärligt talat inte att det är roligt när man kanske redan kämpar med betygen i riktiga skolan. Det är något för vuxna som vill drömma sig tillbaka till skoltiden.
Av samma anledning, om vi övergår till faktiskt äventyrande, så skulle jag absolut inte fokusera äventyren och handlingen på undervisningsrelaterade saker som prov och klasser. Igen, för vuxna som vill drömma sig tillbaka, kanske. Men inte för barn. Jag skulle möjligen använda undervisning som en förevänding för lite exposition för äventyret. Typ en klass hållen av Hagrid som berättar om nån viss typ av varelse som blir relevant senare.
Annars skulle jag helt låta äventyrandet handla om mysterier på skolan. Det är ju en hel jäkla förtrollad borg, för sjutton gubbar! Men spöken, hemliga rum, dungeons, magiska trappor som rör sig, och kanske till och med "pocket realms" i form av tavlorna som man kanske kan ta sig in i! Plus den förtrollade skogen, och byn som ligger där bredvid. Det skulle handla om mysterielösning och detektivarbete (tänk vi fem, eller något sånt).