Nekromanti Hur gör man en oregelbunden bild regelbunden?!

solvebring

Superhero
Hej!!!

Som jag ständigt tjatar om så behöver jag en del hjälp för att få min sida klar. Det jag undrar just nu är hur man får en oregelbunden bild regelbunden.

Allt så, jag gör en bakgrundsbild, fast sedan när den skall repeteras för att täcka hela sidan så blir det linjer mellan hela tiden, man ser alltså bild för bild för bild, istället för att de flyter ihop till ett mönster.
Detta vill jag ändra på, vill få den effekt att de flyterihop regelbunden allihop så att de skapar ett fint mönster.
Jag har sökt i över en timma nu på tutorials till Photoshop, men jag hittar inget - och gör jag det så fattar jag ingenting eftersom jag har ett svenskt photoshop och alla tut är på engelska. Ganska svårt att fatta kontrollerna i term-engelska.

Rising

Vila i frid
Det handlar helt enkelt om hur bilden ser ut. Om det är en lång, vit rand i botten på bilden så kommer denna vita rand att återupprepas om och om igen över hela sidan. Du får helt enkelt i photoshop beskära och ändra i bilden så att skarvarna försvinner.

En bra arbetsmetod för att ta bort skarvar är att helt enkelt kopiera ens bild till två fristående lager, och sätta dessa så att de möts kant i kant; den ena bilden flyttar du åt höger och den andra åt vänster, och när den ena bildens vänsterkant når den andra bildens högerkant, då ser du hur det ser ut i skarven mellan dessa bilder när de sedan kommer repeteras bredvid varandra. Då kan man gå in och rita/sudda/ändra så att man inte ser någon skarv mellan bilderna. När detta är gjort så sparar man helt enkelt bilden så som den är.

Sedan gör man samma sak i höjdled. Alltså man kopierar bilden till två fristående lager, flyttar det ena uppåt och det andra neråt; och när den övre bildens nederkant ligger exakt emot den undre bildens överkant, då ser man hur skarven kommer se ut på sidan. Om den ser dålig ut, då ritar/suddar/ändrar man den tills den ser bra ut och därefter sparar man bilden som vanligt.

Med den här metoden så åtgärdar man skarvarna utan att samtidigt skapa nya fula skarvar.

---

Men jag tror att det är enklare för dig. Jag tror att din bild bara är en pixel för hög och bred, och att det är dessa "extralinjer" som gör att det ser dumt ut. Så för dig räcker det nog med att du beskär bilden och tar bort de här extradumma linjerna.

Genesis

Ni dés ni maître
En bra arbetsmetod för att ta bort skarvar är att helt enkelt kopiera ens bild till två fristående lager, och sätta dessa så att de möts kant i kant; den ena bilden flyttar du åt höger och den andra åt vänster, och när den ena bildens vänsterkant når den andra bildens högerkant, då ser du hur det ser ut i skarven mellan dessa bilder när de sedan kommer repeteras bredvid varandra. Då kan man gå in och rita/sudda/ändra så att man inte ser någon skarv mellan bilderna. När detta är gjort så sparar man helt enkelt bilden så som den är.
... eller så använder man Photoshops offset-filter. Filter->other->offset. Välj hur många pixlar den ska förflyttas (det är inte viktigt att skarven hamnar just i mitten, så höfta bara till nå't. Dessutom uppdateras ju bilden medan du slajdar på mätarna) och pensla på med Clone Brush eller Healing brush. Ett tips är att lägga på ett nytt tomt lager och klicka i boxen "sample all layers". Lättare hantering.

Åsså ett designtips: var försiktig med bildbakgrunder. De måste användas mycket subtilt för att inte göra sidan mycket svårläst och jobbig. Om en surfare kommer in på din sida och först inte inser att det faktiskt är en repeterande bakgrund och inte en enfärgad, så har du lyckats. Men det är ju bara min åsikt (som utbildad designer :gremsmile:).