Nekromanti Hur gör man engagerande regelbeskrivningar?

Muggas

Hero
Jag har funderat lite över hur man ska utforma exempel i anslutning till övrig regelbeskrivning i sitt rollspel. Att beskriva en regeldel blir ju rätt tråkigt om dels man beskriver hur reglerna fungerar uppifrån och ner, och vid varje ny "nivå" eller "svårighetsgrad" ger ett tråkigt exempel, typ "Om Person A utför handling X mot C gäller att....". En annan sak att tänka på är hur mycket av tyngdpunkten i regelbeskrivningar som ska läggas på den rent formella beskrivningen och hur mycket som ska "överlåtas" åt exempeltexterna. Och ska man verkligen förtydliga att det är en exempeltext, eller ska den "vävas in" i den formella regelbeskrivningen?

Ett alternativ är att gå igenom regler "stötvis", d v s först en fomell genomgång, sedan ett exempel, sedan påbyggnad på den första genomgången, sedan påbyggnad på det första exemplet o s v

Ett annat är att göra endast grundläggande regelbeskrivning av varje regeldel och låta mer ingående aspekter av reglerna "framgå" i exemplen. Alltså, man beskriver en plattform av en regelaspekt och förtydligar oklarheter och ytterligare aspekter direkt med ett spelexempel.

Hur koncisa ska exemplen vara? Kan man brodera ut dem så att de blir inspirerande att läsa, eller ska sådan inspiration förpassa seperat i "stämningstexter" o dyl?

Johan K

Gammal & dryg
Ett alternativ är att gå igenom regler "stötvis", d v s först en fomell genomgång, sedan ett exempel, sedan påbyggnad på den första genomgången, sedan påbyggnad på det första exemplet o s v
Det är nog ett alternativ som skulle passa mig iaf... Tar man bara reglerna rakit igenom så kan det bli lite trsit. Exempel & sådana grejer är alltid på sin platts tror jag åxå !

Hur koncisa ska exemplen vara? Kan man brodera ut dem så att de blir inspirerande att läsa, eller ska sådan inspiration förpassa seperat i "stämningstexter" o dyl?
Man kansek inte skall bordera uta llt för mycket.. uten små & trevliga texter som tar upp det viktigaste i själva regelen..
Sen att man kan ta små trevliga stämmningstexter som piffar upp det hela är ju inte allt för tråkigt heller...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Låt själva regeltexten vara så tydlig du bara kan, och låt exemplen vara engagerande.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Så här? ...

Tja, jag skulle skriva ungefär så här:

- - -

<font face="times new roman">Färdigheter</font size>
Förutom de tre egenskaperna har varje rollfigur ett antal färdigheter som anger vad hon är bra på. En jägare bör till exempel vara bra på att jaga och spåra byten (färdigheten Jaga), en trollkarl måste kunna läsa och använda trollformler (färdigheten Trolldom), en tjuv måste kunna röra sig osett och tyst (färdigheten Smyga) etc. Varje färdighet anges med ett värde mellan 1 och 10 där 1 representerar en rollfigur som har mycket lite träning i färdigheten; 5 är normalskicklig; och 10 är mycket skicklig.

Färdighetsslag
Ibland vill en spelare låta sin rollfigur utföra en handling som kräver ett framgångsrikt färdighetsslag för att lyckas. Exempel på sådana handlingar kan vara: att spåra någon genom vildmarken (Jaga); att höra om någon rör sig på andra sidan en stängd dörr (Uppmärksamhet); eller att osedd ta sig förbi en vaktpost (Smyga). Spelaren slår 2T och lägger ihop båda tärningarnas resultat med den aktuella färdighetens värde. Om summan är högre eller lika med handlingens svårighetsgrad (se Svårighet nedan) är slaget framgångsrikt och handlingen lyckas. Är summan däremot lägre än svårighetsgraden misslyckas rollfiguren med handlingen.
Alla färdigheter utom Boklärd och Trolldom kan användas även av den som inte har något värde färdigheten. I detta fall slår spelaren bara 2T och lägger ihop resultaten.

Bluffa
Denna färdighet låter rollfiguren ljuga övertygande för att till exempel övertala en vaktpost att låta rollfiguren passera; lura i en adelsman att rollfiguren egentligen är greven av Ekeskog; eller locka en köpman att se åt fel håll medan rollfiguren knycker ett äpple från hans bod.

Boklärd
Denna färdighet innebär för det första att rollfiguren kan läsa och skriva. Dessutom har hon läst mängder av böcker och har därför en chans att besitta viktiga kunskaper om saker och ting. Rollfiguren kan använda färdigheten för att till exempel se om hon känner till något om troll; vet något om Marklands historia; eller besitter kunskap om det förtrollade svärdet Skarptunga.

Jaga
Denna färdighet låter rollfiguren spåra och nedlägga bytesdjur. Hon kan använda färdigheten för att till exempel spåra en vätte över Gastmyren; finna och döda en hjort för att skaffa mat; eller fånga en levande blodörn.</font face>

- - -

Muggas

Hero
Tydligt

Hmm, har för mig att du någon gång sa att det finns för lite rollspel för nybörjare. Är detta kanske ett utdrag ur ett försök att skapa ett nybörjarrollspel?

När jag ser dina beskrivningar inser jag att man inte behöver göra det så svårt för sig egentligen. Jag har ibland en tendens att göra alldeles för långa meningar som är tänkta att täcka in alla eventualiteter men som i praktiken gör mina beskrivningar väldigt svårtydliga istället. Jag kommer nog att hamna någonstans mitt emellan dina beskrivningar och de som jag har nu i svårighetsgrad. Detta innebär att jag egentligen inte kan kalla mitt rollspel för nybörjarrollspel, för i så fall får jag kompromissa mer med mina regelutsvävningar (och det är jag inte säker på att jag vill). Men tack för att jag fick en påminnelse om hur enkelt man faktiskt kan göra det för sig!