Jag har funderat lite över hur man ska utforma exempel i anslutning till övrig regelbeskrivning i sitt rollspel. Att beskriva en regeldel blir ju rätt tråkigt om dels man beskriver hur reglerna fungerar uppifrån och ner, och vid varje ny "nivå" eller "svårighetsgrad" ger ett tråkigt exempel, typ "Om Person A utför handling X mot C gäller att....". En annan sak att tänka på är hur mycket av tyngdpunkten i regelbeskrivningar som ska läggas på den rent formella beskrivningen och hur mycket som ska "överlåtas" åt exempeltexterna. Och ska man verkligen förtydliga att det är en exempeltext, eller ska den "vävas in" i den formella regelbeskrivningen?
Ett alternativ är att gå igenom regler "stötvis", d v s först en fomell genomgång, sedan ett exempel, sedan påbyggnad på den första genomgången, sedan påbyggnad på det första exemplet o s v
Ett annat är att göra endast grundläggande regelbeskrivning av varje regeldel och låta mer ingående aspekter av reglerna "framgå" i exemplen. Alltså, man beskriver en plattform av en regelaspekt och förtydligar oklarheter och ytterligare aspekter direkt med ett spelexempel.
Hur koncisa ska exemplen vara? Kan man brodera ut dem så att de blir inspirerande att läsa, eller ska sådan inspiration förpassa seperat i "stämningstexter" o dyl?
Ett alternativ är att gå igenom regler "stötvis", d v s först en fomell genomgång, sedan ett exempel, sedan påbyggnad på den första genomgången, sedan påbyggnad på det första exemplet o s v
Ett annat är att göra endast grundläggande regelbeskrivning av varje regeldel och låta mer ingående aspekter av reglerna "framgå" i exemplen. Alltså, man beskriver en plattform av en regelaspekt och förtydligar oklarheter och ytterligare aspekter direkt med ett spelexempel.
Hur koncisa ska exemplen vara? Kan man brodera ut dem så att de blir inspirerande att läsa, eller ska sådan inspiration förpassa seperat i "stämningstexter" o dyl?