Nekromanti Hur gör man peka-och-klicka-spel?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Efter min senaste Monkey Island-överdos så är jag sugen på att göra ett eget peka-och-klicka spel. Någon som vet om det finns någon schysst programvara för det? Typ som RPGmaker fast för äventyrsspel alltså.

- Vulf, Darth

seinet

Swashbuckler
Det fanns ju ett programpaket som hette just "Klick'n'play" som vi lekte med på högstadiet (runt 10 år sedan). Skulle förvåna mig ifall det inte fanns något liknande idag. Det var ett bra program med en "eventcatcher" som bombarderade en med popup-fönster så fort objekt nuddade varandra eller någon annan händelse inträffade.

/Seinet Wintermute - Har ont i foten

Rising

Vila i frid
Lyssna inte på Seinet. Jag tror inte det, iaf, för det Klik and Play som -jag- kommer ihåg var en programvara man gjorde alla möjliga spel med, där PacMan-spel var enklast. Jag gjorde ett skitkonstigt spel med gula och gröna grunkor som hoppade omkring, och om en gul och en grön grunka hoppade in i varandra så blev den gröna grunkan gravid, och efter ett tag kom det ut en röd grunka som efter ett tag blev en gul eller grön grunka, och så gällde det att utrota alla grunkor innan hela skärmen fylldes av ohyran.

Det är AGAST som är programvaran som gäller. Det är helt och hållet utvecklat för den typen av äventyr som Monkey-Island-spelen tillhör. Man kan dock ändra mycket för att få sin egen touch på spelmekaniken, så det behöver inte bli så likt MI-spelen ändå till slut. Jag rekommenderar särskilt spelet Apprentice för att se ett proffsigt (om än kort) spel som AGAST använts för. Det har ett helt annat system än MI, men är ett komiskt spel med fin grafik, och därför bra att titta på.

Det smarta med AGAST är att man tar och laddar in en bild man har ritat, liksom, och sedan markerar man vilka områden på den kartan som skall gå att röra sig på. Sedan fattar liksom gubben själv hur han skall ta sig till olika områden när man klickar på dem. På samma sätt markerar man vilka delar av ens bild som ska visas i förgrunden, framför karaktären, så man behöver inte rita pelare och gräs som ska ligga i förgrunden på ett särskilt lager (även om det nog i egentligen hade varit enklare), utan allt kan skötas via en och samma bild.

En annan skitbra funktion: Man kan rita hur ens karaktär ser ut när han uttalar varje bokstav i alfabetet, och sedan när han ska säga något, så spelar datorn fram meddelandet, bokstav för bokstav, för att visa hur karaktären "pratar" fram meddelandet. Det blir nästan som en sorts läppsynk. Jättebra funktion.

Det fanns mera saker som var bra, men jag orkade aldrig riktigt komma igång. I vilket fall som helst så sätter jag en slant på att det är AGAST man ska använda. (Liksom, bara det här med att låta datorn räkna ut vilken väg som egentligen är snabbast från en punkt till en annan när det ligger prylar ivägen, det är asjobbigt att koda, och det får man helt gratis här.)

Om du gör något spel i AGAST, så skall jag också göra ett bara för att bräcka dig.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det låter faktiskt helt suveränt. Vet du var man kan få tag på AGAST?

Det kanske börjar bli dags för en ny utmaning här på forumet?

- Vulf

Rising

Vila i frid
Vet du var man kan få tag på AGAST?
Jepp. Ett bra sätt är att googla och följa första bästa länk, för att på detta vis låta bli att störa mig eftersom jag har bättre saker för mig än att posta länkar.

Men det finns ett ännu bättre sätt: Man låter helt enkelt bli att googla och så låter man mig, jag som är så snäll, springa iväg ändå och leta upp den där länken åt en.

Följ den här länken, gå in på announcementsforumet och välj där den senaste och bästa versionen, eller något. Har du problem så skrik till, så försöker jag få igång programmet också. Jag har det inte på den här datorn som jag sitter vid nu.

Här finns en länk till det där spelet, förresten: Apprentice.

Det kanske börjar bli dags för en ny utmaning här på forumet?
Kolla om du kommer någon vart, först. Det är en lite brantare inlärningskurva än för RPGmaker. Sedan gissar jag att rollspelsanknytningen är lite i det vagaste laget för wrnu. Men det vore askul, förstås.

Feuflux

omjonasson.se
Adventure game studio

Kolla in adventure game studio. Finns en massa spel på sidan också om du vill se vad som går att göra. Jag har bara orkat mig igenom en kort tutorial men det är snorlätt att göra enkla fula grejer (fast kan man rita så blir det inte fult).

Någon gång i framtiden ska jag göra ett spel i den motorn. *drömsk blick*

Rising

Vila i frid
Re: Adventure game studio

Erm... Jag tror att det var det här programmet jag egentligen tänkte på. Jag hittar nämligen Apprentice här också, här listat som ett "AGS"-spel, och det AGAST jag laddat hem förstår jag ingenting av. Inte liknar det det som jag höll på med iaf.

Så Vitulv, ta AGS istället.

Rising

Vila i frid
Re: Adventure game studio

Så här skriver AGS själva:

You need no programming experience to make a game using AGS - setting most game options is just a matter of point-and-click (though scripting is of course available if you prefer). AGS manages most of the game so that you don't have to - it provides load/save game functions, inventory management, and more.

Add in some interactions (ie. what happens when the player clicks on various things) and you're done.

Jag kan berätta det lilla jag vet om mina AGS-erfarenheter: Jag tog in ett rum som var ganska avancerat; det hade en massa objekt som låg på olika nivåer; så att man både kunde gå bakom och framför dem, och så importerade jag en förskapad karaktär som gick omkring där och (har jag för mig) kunde plocka upp en nyckel som låg på ett bord, utan någon som helst programmering. Mycket kan göras i själva programverktyget, och en hel del funktioner bestämmer man med enkla kryssrutor i stil med "Characters turn to face direction" och "Ignore room area scaling".

Problemen handlar väl mest om att det inte finns så många färdiga bibliotek med karaktärer, bakgrunder och grejer att leka med. Hade det funnits så hade man ju i början bara provat och lekt med olika settings och sett vad man kunde göra med programmet, för att sedan börja pula med allt det jobbiga; karaktären och bakgrunderna.

Det man verkligen behöver programmering för är tydligen scriptade events: Typ en filmsekvens som inleder spelet där huvudpersonen hamnar i trubbel. Du kan nog räkna med att avancerade gåtor såsom fäktningen i Monkey Island och liknande saker också behöver rätt omfattande programmeringsjobb.

Tja, jag kom nästan ingen vart alls när jag provade senast, men nu har jag ånyo fått blodad tand. Ska vi se hur långt det tar oss?