Lyssna inte på Seinet. Jag tror inte det, iaf, för det Klik and Play som -jag- kommer ihåg var en programvara man gjorde alla möjliga spel med, där PacMan-spel var enklast. Jag gjorde ett skitkonstigt spel med gula och gröna grunkor som hoppade omkring, och om en gul och en grön grunka hoppade in i varandra så blev den gröna grunkan gravid, och efter ett tag kom det ut en röd grunka som efter ett tag blev en gul eller grön grunka, och så gällde det att utrota alla grunkor innan hela skärmen fylldes av ohyran.
Det är AGAST som är programvaran som gäller. Det är helt och hållet utvecklat för den typen av äventyr som Monkey-Island-spelen tillhör. Man kan dock ändra mycket för att få sin egen touch på spelmekaniken, så det behöver inte bli så likt MI-spelen ändå till slut. Jag rekommenderar särskilt spelet Apprentice för att se ett proffsigt (om än kort) spel som AGAST använts för. Det har ett helt annat system än MI, men är ett komiskt spel med fin grafik, och därför bra att titta på.
Det smarta med AGAST är att man tar och laddar in en bild man har ritat, liksom, och sedan markerar man vilka områden på den kartan som skall gå att röra sig på. Sedan fattar liksom gubben själv hur han skall ta sig till olika områden när man klickar på dem. På samma sätt markerar man vilka delar av ens bild som ska visas i förgrunden, framför karaktären, så man behöver inte rita pelare och gräs som ska ligga i förgrunden på ett särskilt lager (även om det nog i egentligen hade varit enklare), utan allt kan skötas via en och samma bild.
En annan skitbra funktion: Man kan rita hur ens karaktär ser ut när han uttalar varje bokstav i alfabetet, och sedan när han ska säga något, så spelar datorn fram meddelandet, bokstav för bokstav, för att visa hur karaktären "pratar" fram meddelandet. Det blir nästan som en sorts läppsynk. Jättebra funktion.
Det fanns mera saker som var bra, men jag orkade aldrig riktigt komma igång. I vilket fall som helst så sätter jag en slant på att det är AGAST man ska använda. (Liksom, bara det här med att låta datorn räkna ut vilken väg som egentligen är snabbast från en punkt till en annan när det ligger prylar ivägen, det är asjobbigt att koda, och det får man helt gratis här.)
Om du gör något spel i AGAST, så skall jag också göra ett bara för att bräcka dig.