Nekromanti Hur gör ni med kartor i färdiga äventyr?

LJSLarsson

Hero
Hej. Jag har precis börjat köra med färdigskriva äventyr i DnD - innan har jag skrivit det mesta själv, men ville testa för att spara mig lite förberedelsearbete. Sitter just nu med Keep on the Shadowfell.

Hur brukar ni göra med de väl detaljerade kartorna som följer med? Finns det något enkelt sätt att trycka ut dem, eller är det bara att ta fram sina egna tomma papper och börja teckna av?

Sapient

Swashbuckler
LJSLarsson said:
Hej. Jag har precis börjat köra med färdigskriva äventyr i DnD - innan har jag skrivit det mesta själv, men ville testa för att spara mig lite förberedelsearbete. Sitter just nu med Keep on the Shadowfell.

Hur brukar ni göra med de väl detaljerade kartorna som följer med? Finns det något enkelt sätt att trycka ut dem, eller är det bara att ta fram sina egna tomma papper och börja teckna av?
Är inte säker på om jag förstår vad frågan handlar om. Varför skulle du teckna av dem/trycka ut dem?

LJSLarsson

Hero
Sapient said:
Är inte säker på om jag förstår vad frågan handlar om. Varför skulle du teckna av dem/trycka ut dem?
Var nog lite otydlig. Det jag menade var förstås äventyr som man har som pdf:er (till exempel från tidningen Dungeon), inte äventyr som man köper i butik och som ofta har alla sina kartor med.

Alla stridsencounters i DnD4 använder kartor. Äventyren man läser visar alltid avancerade kartor till varje encounter det presenterar. Det jag undrade var ifall det fanns ett enkelt sätt att använda dessa kartor eller ifall man helt enkelt fick pussla ihop egna avbilder med sina dungeon tiles (eller försöka efter bästa förmåga försöka avbilda dem med en penna och ett rutigt papper).

Sapient

Swashbuckler
Ah, då förstår jag.

Ja, i pdf förlorar man de "battle mats" som ibland finns med. Men det brukar bara vara typ två eller tre till varje äventyr (en hel på ena sidan och två på baksidan t.ex.).

Det går dock att klara sig lika bra utan dem, tycker jag. (Det skulle vara någon scen som var ovanligt trixig eller awsome, för att battle mat:en skulle vara oumbärlig.)

Antingen kör man med t.ex. Dungeon tiles. Det gjorde jag i ett par år som DM. Men det tar uschligt med tid att sitta och sortera brickor och ta fram dem som behövs inför ett äventyr, hålla reda på dem, lägga ut dem et.c. Plus att man ju måste ha tämligen många för att kunna "friforma" så att det passar någorlunda.

I det fallet tycker jag en neutral battle mat som t.ex. Chessex är ideal. På den kan man rita med "overhead-pennor" sådana saker som väggar, dörrar, föremål et.c.

Det det förlorar i realism och coolhet, tar man igen på snabbhet och variationsmöjlighet.

CapnZapp

Myrmidon
Vår spelledare köpte en hoprullningsbar plastmatta med förtryckt rutnät (stor som hela köksbordet).

Sedan hjälptes vi spelare åt att medelst neonfärgade (vattenbaserade) markeringspennor rita av varje karta inför striden medan DM plockade fram pluppar för sina monster.

LJSLarsson

Hero
Sapient said:
I det fallet tycker jag en neutral battle mat som t.ex. Chessex är ideal. På den kan man rita med "overhead-pennor" sådana saker som väggar, dörrar, föremål et.c.
CapnZapp said:
Vår spelledare köpte en hoprullningsbar plastmatta med förtryckt rutnät (stor som hela köksbordet).
Tack för alla tips. Har ni några bra tips var man hittar mattor? Är det Claes Ohlsson eller bokhandlar man vänder sig till?

pjuppe

Veteran
Gamemastery Flip-mat heter den. Finns på SF-bok. Den är riktigt bra. Lite svårt att knögla ut dem till en början, men efter ett tag så ger de sig.