Nekromanti hur gör ni med pdf-rollspel?

Dilandau

Myrmidon
Tänkte försöka sätt mig in i FATE. Reglerna visar sig vara en nätt PDF på 90 sidor.

Hur gör ni med gratisrollspel o dyl som publiceras som pdf:er? Jag ogillar att läsa långa texter på datorn, men det är en rätt ansenlig investering i papper, bläck och tid att skriva ut 90 sidor (visserligen svartvitt, men i alla fall). Och jag har i dagsläget inte möjlighet att skriva ut på jobbet. I alla fall inte en sån stor bunt papper.

Så vad gör man?

Hur tänker ni som spelskapare när ni publicerar era spel som pdf:er, eller annat elektroniskt sätt? Förutsätter ni att folk ska skriva ut spelet, eller tycker ni att det ska läsas på skärmen (isf, varför är nästan alla pdf-spel utformade som en trycksak?)

Troberg

Sinister eater
Så vad gör man?
Min nästa bärbara dator blir en Tablet PC, tex en Toshiba Portege som är väldigt trevlig. Det är så nära en bok man kan komma.

Hur tänker ni som spelskapare när ni publicerar era spel som pdf:er, eller annat elektroniskt sätt? Förutsätter ni att folk ska skriva ut spelet, eller tycker ni att det ska läsas på skärmen (isf, varför är nästan alla pdf-spel utformade som en trycksak?)
Jag tänker erbjuda spelet i form av PDF (för de som vill skriva ut eller bara testa, eller som orkar läsa på skärm), Word (de som vill ändra och vidarutveckla) och pappersform (de som vill betala). För många är nog PDF ett "prova på"-format.

Jag har ju dessutom en lite ovanlig licens som tillåter andra att trycka om de vill, till och med sälja, helt fritt. I princip det enda de inte får göra är att inkludera "official"-markeringen. Detta innebär att om spelet blir en hit så kan man hoppas på olika anpassade varianter, både när det gäller utseende och pris.

Rising

Vila i frid
Jag lägger dokumenten på sidan, sätter min laptop på sängen; lägger mig ner på sidan. Läser lite, slurkar lite läsk från ett sugrör; har det hur nice som helst.

Om reglerna är av sådan art att jag måste skriva ut dem och ha dem tillgängliga för att kunna använda dem; då stänger jag dokumentet och bryr mig inte om det.

Om man däremot bara behöver läsa det och ha lite skönt; och sedan kan man det och kan börja lira det; då läser jag igenom det hela och lirar det sedan fritt från minnet.

Jag kan också läsa det som vanligt. Efter lång tids runkande framför dataskärmen så har jag utvecklat en rätt naturlig förhållning till att sitta och titta på en monitor. Jag har inte så stora problem med det.

Rickard

Urverk speldesign
"Hur tänker ni som spelskapare när ni publicerar era spel som pdf:er, eller annat elektroniskt sätt?"
I det spel som jag skriver så tänker jag anpassa själva regelboken så att man ska läsa den på skärmen, men sedan kommer jag göra små häften som man kan skriva ut och använda sig av under speltillfället. Det kan vara tabeller, flödesscheman, förmågor och liknande. Det börjar dock luta mot 30 sidor som man måste skriva ut ändå. :gremfrown: Mitt tips är väl att göra samma sak med spelet du läser, efter du läst det på datorn.

/Han som antar att det tar en del utskrifter innan man inser vad som är viktigt att ha med sig till spelmötet

Dimfrost

Special Circumstances
Just Fate skrev jag ut. Jag har någon gräns kring 15 sidor som avgör om jag orkar läsa något på skärm eller inte. Egna projekt layoutar jag i A4 för att de som vill läsa på skärm ska kunna göra det (även om jag kör två spalter vilket ju inte är direkt optimalt för skärmläsning om man inte har enorm upplösning) och de som vill skriva ut det kan göra det. Desutom planerar jag en liten upplaga digitaltryck för Terone, fast jag har inte kollat upp några praktiska detaljer än så det är rätt obestämt fortfarande.

/Dimfrost

Jonas Ferry

Swordsman
Skriver ut

Jag skriver ut och sätter i sån där samlings-plastfickor, en till varje spel. Om formatet är A5-aktigt så brukar jag trixa lite och skriva ut två sidor per papper, så går det inte åt lika mycket.

Fate skrev jag ut, och det var helt klart värt det.

Johan K

Gammal & dryg
Så vad gör man?
Weeeel, eftersom jag ogillar att läsa längre saker på datan så brukar jag printa ut det hela & läsa det på valfritt ställe. Är det en längre radda med sidor, så spelr nog snålheten in.. Man vill ju spara bläcket i skrivaren, trotts all.. :gremtongue:
Så då kan jag tänka mig att läsa det på datan, trots att jag ogilalr det.. ELLER så "råkar" jag skriva ut det på jobbet. :gremshocked:

PAX

Jordisk Äventyrare
Skriver ut på jobbet. Sätter i ringpärm och läser. Kastar eländet om det inte var något att ha.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag läser så mycket av spelet på skärmen att jag kan se om det är värt att skriva ut det. Om jag skriver ut det häftar jag ihop det (med mycket våld om nöden kräver det) och sätter det i en pärm, från vilken jag eventuellt plockar fram det en dag och faktiskt läser det. jag tycker generellt inte om att läsa större textmassor på skärmen.

/tobias

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja, man slår sig för pannan, utropar ett _kraftfullt_ "DOH!", och säger sedan högt för sig själv "Jag skall aldrig mer köpa en bläckstråleskrivare om jag faktiskt vill skriva ut på den." tio gånger.

Själv har jag en laserskrivare med duplex så jag skriver ut de PDF-spel som jag är intresserad av, stoppar i plastfickor i pärm så att det blir lätt att bläddra.

Lorindor

Veteran
Jag skrev ut hela Västmark (3:e utgåvan) som pdf i plugget, ca 20 sidor åt gången då och då under nån lunchrast. Sedan smugglar jag hem bunten och sätter in i en pärm. Mycket praktiskt. :gremwink: De enda problemen som jag stötte på var en förbigående lärare som såg hur skrivaren spottade ut papper (men jag blånekade såklart när hon frågade om det) och att bläcket började ta slut en gång så att jag blev tvungen att skriva ut några sidor en extra gång.

Jag rättfärdigar detta missbruk av skolans resurser med tesen att det är nyttigare att läsa en bok än att bara sitta framför datorn hela tiden... :gremlaugh:

- Lorindor, som dessutom har skrivit ut 12 Robotech-böcker på i genomsnitt 100 A4 var på samma sätt.

PS. Tack alla skattebetalare! :gremtongue: DS.

EchonCique

Hero
Skriver ut eller läser på skärm.

Jag köpte mig själv en färglaserskrivare med duplexfunktion och nätverksstöd så när jag hittar något jag vill ha utskrivet - då skriver jag ut det.

När jag själv lägger ut saker på nätet blir det mestadels pdf-formatet eftersom det är läsbart i princip överallt. Oavsett sidstorlek, så gör jag det att man kan skriva ut det om man vill. I övrigt är det ju A4-format som gäller så man kan läsa på skärm eller skriva ut bäst man själv önskar.

Sitter du på Acrobat kan du ju ställa in säkerhet och rättigheter på dokumenten beroende på användarautenticitet. Dock strular det på äldre versioner av Acrobat och andra program under andra operativsystem.

Arfert

Facit
Jag har tillgång till bra skrivare som dessutom fixar duplexutskrifter... så jag brukar printa, och sedan spiralbinda...

Sanjuro

Warrior
Musarm? Karpaltunnelsyndrom?

"Efter lång tids runkande framför dataskärmen så har jag utvecklat en rätt naturlig förhållning till att sitta och titta på en monitor. Jag har inte så stora problem med det. "

Det där kan inte vara nyttigt. Allraminst lär det väl resultera i skäggiga handflator?

Sterilitet, näsblod och döden kan nog också komma på tal.

Krille

Super Moderator
Re: Duplexskrivare (nästan OT)

Vad har ni för duplexskrivare? Rekommendationer? Pris?
Om jag inte minns fel, en sån här. Jag har en likadan.

Jag är nöjd med min sån. Den är inte helt snabb i uppstarten, men har hyfsad genomspolning när den väl kommer igång. Den väger 38 kg, så det är gaffeltrucksvarning på den. Webbinterfacet saknar tonernivåer, och en full uppsättning tonerkassetter kostar mer än skrivaren. Fråga inte varför toner går på 4350 för 7000 sidor sv/v/ eller 5000 sidor färg, medan en skrivare inklusive lika mycket toner kostar 3695 - man kan förmodligen göra affärer på att köpa skrivare, skrota skrivaren och sälja tonern med vinst...

Med de varningarna i minnet, och att det förmodligen finns nyare, billigare och bättre modeller nu för tiden, så är en sån en riktigt bra grunka.

Troberg

Sinister eater

Fråga inte varför toner går på 4350 för 7000 sidor sv/v/ eller 5000 sidor färg, medan en skrivare inklusive lika mycket toner kostar 3695 - man kan förmodligen göra affärer på att köpa skrivare, skrota skrivaren och sälja tonern med vinst...
Kasetterna som skickas med brukar bara innehålla 30-50% av vad en ny kassett innehåller.

Krille

Super Moderator

Kasetterna som skickas med brukar bara innehålla 30-50% av vad en ny kassett innehåller.
Inte i det här fallet: det är 7000 sidor sv/v och 5000 sidor färg med i de kassetter man får med sin CLP-550N, och lika många i de nya kassetter man köper till.