Nekromanti Hur gör ni rps???

Kneiben

Veteran
Joined
18 Oct 2002
Messages
26
Location
Hedemora/Dalaran
Jag undrar bara hur ni gör rollpersoner?? Skulle va bra att veta pga när vi gör rps så blir dom antingen för bra eller för dåliga.
vi har iaf börjat med att man får ett antal enheter som man får placera ut på grundegenskaperna, för om vi slår tex 2t6+6 så är det alltid någon som slår så mycket sämre än dom andra.
Jag som är SL tycker det inte är så kul med för bra rps heller pga det blir väldigt svårt att spelleda en sådan grupp, tex så skickade jag på dom 18 jordbestar och rpna fick ingen skada alls., utan jordbestarna dog efter ungefär 14 rundor.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En metod som kan vara värd att testa är att helt enkelt låta folk göra sina karaktärer som de tycker är rimligt. SL kan då säga vilken typ av karaktärer som passar in i hans kampanj, låta folk välja karaktärskoncept och sedan sätta ut de siffror som passar. Om man vill spela jordnära fantasy som invånare i en bergsby är det bara att ge folk bakläxa om de gör jägare med 18 i svärd eller så.

Det kan verka totalt vansinnigt som ett sätt att få folk att inte maxa sina karaktärer men för mig funkar det. Se bara till att våga säga nej, kräva motivation för Fcs och inte låta någon vara bäst på allt. Klarar någon verkligen inte av det så kan de få skriva ned en beskrivning av sin karaktär på en lapp varefter SL ger dem de stats de borde ha.

Enkelt och flexibelt.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Som både spelledare och spelare så brukar jag utforma mina/andras rollpersoner precis som jag vill... Tycker jag att någon rollperson har alldeles för mycket STY så sänker jag bara den så att allting blir aningen realistiskt men ändå fantasy artat...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
SL ger spelarna en ram

Under den senare tiden vi har spelat så har det fungerat ungefär så här.

SL ger spelare en ram. T.ex. jag vill att din karaktär ska ha en stark religiös övertygelse.
SL har då ej definierat religion, yrke, social status eller moral för karaktären. Det enda han har sagt är att RPn ska ha en stark religiös övertygelse. Spelaren tycker att det kan bli intressant och skapandet börjar.

SL och spelaren gör rollpersonens alla siffror och värden tillsammans in i minsta detalj.
Värdena slås på något vis, varpå dom lämnas in till SL för diverse "finjusteringar".

Ex. Dennis slår fram värdena för sin nya karaktär. SL bestämmer att han får slå om alla ettor vilket gör att medelvärdet på siffrorna blir lite högre. Dennis slår och får ganska ojämna resultat med tärningarna. Han har bland annat ett värde på 16 och trevärden på under 9. Han ser lite lätt missnöjd ut och lämnar in lappen med siffrorna till GrottrolletNaug som med nöd och näppe lyckats klämma sig ner i en av fåtöljerna. Naug tittar på den lilla papperslappen på ett sätt som bara grottroll kan och tar fram pennan. Ett 12 går upp till 14. Ett 7 går upp till 11. Ett 7 går upp till 10, och 8:an får han behålla.
Nu ligger Dennis lägsta värde på 8, och hans andra värden är klart imponerande.


OBS "klart imponerande" är en relativ term. Vi har en tendens att ha en lite mera lågmäld definition om vad som är imponerande än dom flesta andra. Där vissa tycker att 16 är ett OK värde, så tycker vi att 16 är Mycket Bra. Där vissa tycker att 18 är imponerande värde, så tycker vi att 18 är ett tämligen extremt värde. OBS

På detta vis så kan SL och spelare fingertoppsstyra karaktären så att både SL kan placera in den på ett bra och trovärdigt sätt i ett äventyr eller i en kampanj (genom att bestämma ramen), och spelaren kommer att bli nöjd för han har en slags säkerhet att karaktären kommer inte att suga gnupung rent siffermässigt.

/Naug, iklämd fåtölj
 

General

Veteran
Joined
26 Aug 2002
Messages
88
Location
Mölnlycke ....(GBG)
I våran grupp brukar vi slå fram attributen med 3t6 och det brukar faktiskt bli en rätt så balanserad grupp men det blir liksom lite slumpmässigt vad man ska vara för nåt yrke eftersom attributen inte alltid stämmer ihop med det yrket man har tänkt sig, Alltså... bestäm inte yrke förän du slagit attributen... Eller så kan man ju alltid fuska med tärningsslagen..... :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Köper !

Jag köper alla min värden. Det känns mer som att det blir som JAG vill ha den.
Sen att den blir för bra elelr för dålig. Det tycker jag att man ska ha sitt omdöme till.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag som är SL tycker det inte är så kul med för bra rps heller pga det blir väldigt svårt att spelleda en sådan grupp, tex så skickade jag på dom 18 jordbestar och rpna fick ingen skada alls., utan jordbestarna dog efter ungefär 14 rundor.

So, where is the problem? Är rollpersonerna duktiga, får man byta ut 18 jordbestar mot 18 drakar... :gremwink:

Nja, allvarligt talat så är ju allt relativt - oxå rollspel (chockerande tanke!)! Är rollpersonerna väldigt duktiga/skickliga, så får man helt enkelt anpassa äventyren och kampanjerna efter det. Att exempelvis skicka ut tre stycken Ärke-super-duper-rollpersoner på en äventyr där de ska döda ett orchskurkar är ganska meningslöst. Jag menar, varför skulle rollpersonerna gå med på en sådan grej? Sånt skitgöra får väl någon nykläckt äventyrare sköta! Det handlar sålunda om att anpassa sina kampanjer efter rollpersonernas makt och skicklighet. Men visst kan det vara en smula knepigt. Kampanjerna kommer helt enkelt kräva mer arbete och planering från SL sida, eftersom en mäktig episk kampanj är betydligt mera avancerad och omfattande (men inte nödvändigtvis mera svårspelat!) än en enkelt one-shot-äventyr. Mitt tips är att tänka igenom kampanjerna betydligt mera noggrant och planera. Allting behöver visserligen inte vara skrivet i sten, men att åminstone ha grunderna och de viktigaste händelser, samt en grundläggande plot & SLP, underlättar en hel del! *lovar* För inspiration till Häftiga Kampanjer kan jag rekommendera fantasyns underbara värld; allt från den välskrivna Härskarringentriologin till den överskattade Belgarionböckerna kan erbjuda hjälp, inspiration och kampanjmaterial. Läs dem, njut och få samtidigt ut lite nytta från dem (d.v.s. kampanjstoff)!
:gremcool:
 

ejectXreject

Veteran
Joined
19 Nov 2002
Messages
67
Location
Katrineholm, Södermanland.
Först och främst är jag alltid med när folk gör sina karaktärer (och jag är SL, givetvis). Det ger om inte annat möjligheten att avstyra orealistiska rollpersoner.. Dessutom fuskar ALLA spelare! :gremwink:
Sen beror det lite på.. Har jag som SL speciella krav på rollpersoner så framför jag dem. Normalt gillar jag inte att ställa sådana krav, då jag tycker att man ska få spela en roll man tycker är kul.. Om spelaren redan från början vill ha ett visst yrke så går det ganska lätt att placera om lite värden och kanske t.o.m. slå om på bakgrundstabellen.. Om de däremot velar och inte kan bestämma sig så är det bättre att köra rakt av och behålla alla resultat och se vart det leder..


Vad det gäller övermäktiga karaktärer från start kan jag bara säga: stoppa det! Att slå 3d6or och sen placera ut efter behag blir oftast bäst. Valfriheten finns kvar och du behöver inte slänga fram drakar för att dina spelare ska få svettas lite..
 

Zalpurgius

Veteran
Joined
24 Oct 2001
Messages
129
Location
Tidaholm
Vi har 2t6+6 och delar ut på det man vill ha. Således får alla den rp de vill ha (tja...ialf något mera åt den riktningen)
 

Varg

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
79
Location
Arvika
Kombinerat köp och slå system.

Vi har ett kombinerat köp och slå system.

Man slår helt kallt 3t6 uppifrån och ned på alla egenskaper. Sen får man 14 enheter att lägga på valfria egenskaper.
1 steg 1 enhet 3-15.
1 steg 2 enhet 16-18
Tycker man 14 enheter är för mycket kör man lägre.
Otrloligt positiv respons från spelarna. Då dom kan få lite extra i en eller två egenskaper dom vill + att lite slump gör att dom faktiskt KAN höra och se bra!
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
95
Location
Örbyhus
Vi slår 4T6 och väljer bort en av tärningarna (oftast den minsta men det är upp till spelaren att välja) och skriver upp alla värden på en lapp.
Sedan väljer vi vilket atribut vi vill sätta värdena på och vips har vi atributen klara...

Ett par gånger körde vi med ob3T6 men de blev aldeles för über så vi har slutat med det....
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"En metod som kan vara värd att testa är att helt enkelt låta folk göra sina karaktärer som de tycker är rimligt"

Med tanke på nivån på det här forumet så tror jag att det passar de flesta här illa.

"Klarar någon verkligen inte av det så kan de få skriva ned en beskrivning av sin karaktär på en lapp varefter SL ger dem de stats de borde ha"

Det är värt att fundera på. Jag har själv varit med om det tidigare med fullgott resultat!
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
So, where is the problem? Är rollpersonerna duktiga, får man byta ut 18 jordbestar mot 18 drakar...

Det begränsar dock en del saker. Man är tvungen att ge rollpersonerna mäktiga fiender, vilket inte alltid passar in. Man skulle kunna vända på det och säga att sämre rollpersoner också begränsar vissa saker. Grejen är dock att begränsningarna här ofta inte blir lika stora. Vissa (t.ex. jag själv) gillar inte alls då rollpersonerna är riktiga "överhjältar" som är otroligt bra i strid.
Jag hatar t.ex. saken med Belgarionböckerna (men Spjuthök är massor gånger värre) att alla "goda hjältar" är så bra och lyckas med allting.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag hatar t.ex. saken med Belgarionböckerna (men Spjuthök är massor gånger värre) att alla "goda hjältar" är så bra och lyckas med allting.

Håller fullständigt med. Dessutom blir det blir j-vligt larvigt när dom kutar runt & fixar saker för hand, trots det faktum att en av dom (d.v.s. Belgarion) har en sten som kan skriva hans namn i stjärnor, riva sönder kontinenter, osv... :gremtongue:

Spjuthök har jag dock inte läst, men den är bra alltså?

Men visst, för att återgå till själva tråden, så ja det finns helst klart att det blir en "inflation i fiender" om rollpersonerna blir allt för mäktiga. Då ska man dock tänka på en sak, nämligen det faktum att det finns flera sätt att skapa knepiga kampanjer på. En fiende måste inte vara det största & hemskaste monstret för att vara farlig, utan farligheten kan bero på att denne besitter en viss information t.ex. Men om SL tvingas slänga upp drakar & demonfurstar i varje äventyr så blir det tillslut inge vidare, både eftersom dessa varelser då tappar mycket av sin mystik och charm ("ånej, ännu en skrz-demon från infernos 2.5 krets - jaha, då plockar vi fram kvasmyntan..."), men oxå eftersom det tillslut riskerar att bli en smula trist att tampas med demonhord efter demonhord. :gremtongue: Åtminstone skulle i alla fall jag tycka det.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Vi brukar köra att man slår 3t6. Om man får två eller fler ettor på ett resultat så får man slå om.

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Spjuthök har jag dock inte läst, men den är bra alltså?

Jag antar att du missade skriva ett "inte" där.

Nej, den är inte alls bra. Sagan om Elenien är inte alltför dålig, Sagan om Tamul är dock riktigt sunkig. De lyckas med i stort sätt allt. Problemet med Eddings böcker är:
Skurkarna har byggt upp massor. Hjältarna upptäcker skurkarna och förstör allt de byggt upp. Skurkarna är ruggigt dåliga på att kontra.

Men visst, för att återgå till själva tråden, så ja det finns helst klart att det blir en "inflation i fiender" om rollpersonerna blir allt för mäktiga. Då ska man dock tänka på en sak, nämligen det faktum att det finns flera sätt att skapa knepiga kampanjer på. En fiende måste inte vara det största & hemskaste monstret för att vara farlig, utan farligheten kan bero på att denne besitter en viss information t.ex. Men om SL tvingas slänga upp drakar & demonfurstar i varje äventyr så blir det tillslut inge vidare, både eftersom dessa varelser då tappar mycket av sin mystik och charm ("ånej, ännu en skrz-demon från infernos 2.5 krets - jaha, då plockar vi fram kvasmyntan..."), men oxå eftersom det tillslut riskerar att bli en smula trist att tampas med demonhord efter demonhord. Åtminstone skulle i alla fall jag tycka det.

Precis, därför tycker jag att den där spelledaren som skrev första inlägget kan se till att spelarna gör mer "jordnära" rollpersoner. Jag trodde inte att du höll med mig men se, jag hade visst lite fel där (?).
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Är RP kompetenta nog som krigare att slå ijäl 18 jorbestar, så slänger man in fiender som de ej kan möt med vapen i hand. T.ex RP har en Fi som är efter dem, insrället för öppna anfall så låtre hon förgifta maten som rp får på värdhuset, döda hästarna i vildmarken, tipsa ordningsmakten, o.s.v.
 
Top