Nekromanti Hur gör vi med avstängda användare?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Med anledning av Vitulvs avstängning väcks frågan om hur vi ska göra med föreningsmedlemmar som ser till att få sig själva avstängda från forumet.

En avstängd användare har ju inte längre tillgång till detta föreningsforum. Extra problematiskt blir detta om den avstängda användaren, som i detta fall, sitter i föreningens styrelse och följaktligen inte kan delta i styrelsemöten som sker via forumet.

Endast föreningen bör kunna utesluta föreningsmedlemmar ur föreningen. Samtidigt måste redaktörer och moderatorer fortfarande kunna stänga av användare från forumen, oavsett om dessa är föreningsmedlemmar eller ej.

Ett förslag är att skapa en särskild användargrupp som bara ger tillgång till föreningens forum.

Men då måste vi konsekvensens namn även ge de användare som var avstängda innan föreningens bildande möjlighet att bli medlemmar.

Synpunkter? Förslag?

solvebring

Superhero
Ett förslag är att skapa en särskild användargrupp som bara ger tillgång till föreningens forum.

Men då måste vi konsekvensens namn även ge de användare som var avstängda innan föreningens bildande möjlighet att bli medlemmar.
Sant, felaktigt uppträdande på forumet är inte detsamma som felaktig uppträdande inom föreningen och bör därför inte påverka varandra, och som du säger så avgör ju föreningen vilka som ska uteslutas därifrån på grunder som rör föreningen. Detta är speciellt viktigt om man, som i Vitulv fall har en betydande roll i föreningen. Så det jag ovan citerar är just de lösningar jag tycker låter bra och stödjer. Mycket bra idéer, Dante.

Dante

Staff member
Ett annat förslag …

Ett annat förslag (som jag mer och mer ser förtjänsterna med) är att inte göra ett skvatt. Från Rollspel.nu:s sida, vill säga.

Redaktion och moderatorer stänger av vem de vill och sen får föreningen lösa resten.

Det är inte direkt så att föreningsforumet är den enda kommunikationskanal som står att tillgå.

solvebring

Superhero
Re: Ett annat förslag …

Väldigt sant, annat borde egentligen inte vara tal om eftersom det just är så som vi båda nämnt, att forumet och föreningen inte bör förväxlas vad det gäller användare och medlemmar. Själv tycker jag att en egen föreningshemsida med eget forum vore trevligt. Detta är ändå en förening som med stor sannolikhet kommer att växa, och då tycker jag också att en webplats men utförlig information och kontakt/diskussionsmöjligheter är en självklarhet. Kanske kunde man då "länka" mellan forumen så att det som skrivs på det separata föreningsforumet även postas här? På så vis finns all information här också, samtidigt som de som blir avstängda från det här forumet ändå kan nå föreningens information.

Föreningen kan inte förlita sig på rollspel.nu på det sättet. Rollspel.nu's webplats är sin egen, med stöd från föreningen. Än en gång så står det faktum att de inte är samma sak. Att skilja dem är därför enligt mig ett behov som finns. Och om vi inte gör så så krävs mycket mer information här än vad som finns nu, och det kommer i alla fall krävas en ordentlig delsida med all information som rör föreningen. Det är min åsikt och tro i alla fall.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Ett annat förslag …

Det är så jag föredrar det också. Liksom, om jag är med i en förening som har sina möten i en fysisk lokal där lokalägarna hållit det för gott att porta mig är det ju inte så att det är deras ansvar att se till att jag ändå har tillgång till föreningen. Inte heller är det så att de genom sitt agerande utövat något inflytande på vilka som får eller inte får vara med i föreningen.

tull

Hero
Vitulv måste kunna delta i samtalet även detta.

Helst skulle jag se att "bannade medlemmar" även kan vara med i föreningsforumet. Särskilt om man är förtroendevald.

Så snacka ihop med redaktionen för att fixa en sådan lösning. Det är inte fult att komma med den typen av önskemål särskilt eftersom vi stödjer hemsidan ekonomiskt. Eller ska göra.

Om de vägrar (vilket vore töntigt) så måste vi flytta medlems och styrelsekommunikationen utanför hemsidan. Vilket jag kan tycka, skulle göra hela poängen med föreningen meningslös om vi inte ens kan verka här.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker om den tekniska lösningen att skapa en grupp i forumsystemet där man placerar föreningsmedlemmar som bannats från forumet. Den gruppen har bara tillgång till föreningsforumet.

Om vi har en lista över tidigare bannade medlemmar så gissar jag att det är en smal sak att skicka dem ett mail där saken förklaras, och de tillfrågas om att bli medlemmar.

tull

Hero
krank said:
Jag tycker om den tekniska lösningen att skapa en grupp i forumsystemet där man placerar föreningsmedlemmar som bannats från forumet. Den gruppen har bara tillgång till föreningsforumet.

Om vi har en lista över tidigare bannade medlemmar så gissar jag att det är en smal sak att skicka dem ett mail där saken förklaras, och de tillfrågas om att bli medlemmar.
Bra skit! :gremdrink:

Sen är frågan hur man ska göra för styrelsediskussionerna. Ska medlemmarna kunna se vad vi skriver? Jag har inga problem med det.
Ska medlemmarna kunna skriva i våra styrelsetrådar?
Ja, om vi "adjungerar" dem till samtalet. Den bästa tekniska lösningen tillsvidare borde vara att medlemmarna förstår detta och håller tyst så de inte skräpar ned styrelsetrådar.

Bunny

Crazy like a fool
Persson said:

Helst skulle jag se att "bannade medlemmar" även kan vara med i föreningsforumet. Särskilt om man är förtroendevald.

Så snacka ihop med redaktionen för att fixa en sådan lösning. Det är inte fult att komma med den typen av önskemål särskilt eftersom vi stödjer hemsidan ekonomiskt. Eller ska göra.

Om de vägrar (vilket vore töntigt) så måste vi flytta medlems och styrelsekommunikationen utanför hemsidan. Vilket jag kan tycka, skulle göra hela poängen med föreningen meningslös om vi inte ens kan verka här.
Jag anser att den här frågan ska avgöras på styrelsemötet. Som principsak är det inte givet att styrelsen anser att en person som bryter mot forumets ordningsregler är lämplig till att vara delaktig i styrelsens arbete längre. Bland annat, på ett rent praktiskt plan, så är en avstängd användare oförmögen att delta i det community föreningen bildats för att gynna.

Rollspel.nu:s ordningsregler har alla användare godkänt, och det är ett personligt ansvar att hålla sig till dem. Det är en konstig förskjutning av ansvarsfrågan när du säger att föreningen måste flytta om inte avstängda medlemmar får tillgänglighet - föreningen behöver inte ta på sig ansvaret för att en styrelseledamot gör sig otillgänglig för styrelsearbete.

Fram tills styrelsemötet är det möjligt för Vitulv att uttala sig här via ombud.

Bunny

Crazy like a fool
krank said:
Värför skulle vi vilja göra det? Alla användare, avstängda eller inte, har haft möjlighet att bli medlemmar från första början - läs här. Tekniskt så går det alltså redan, men vi har inget ansvar att informera dessa utanför forumet.

Det är väl ingen bra idé att speciellt rikta sig mot avstängda användare för att få nya medlemmar?

solvebring

Superhero
Det är väl ingen bra idé att speciellt rikta sig mot avstängda användare för att få nya medlemmar?
Specifika riktningar är ingenting för oss, vilken riktning det än gäller. Som Sverokföreningen måste vi kort och gott finnas tillgängliga för alla som vill vara med. Kort och gott, tekniskt sett är vi lika tillgängliga för bannade medlemmar likväl som för alla andra i detta avlånga land.

... Jag har tyckt som krank förut men om man ser till vad vår föreningen faktiskt är - det måste vi ju - så är det just så att vi finns här för alla som önskar vara med. Därmed behöver vi inte maila några bannade medlemmar eller dylika. Folk som kan nå huvudsidan kan se där att vi finns, och när vi väl registrerat oss hos Sverok och allt är färdigt kan alla som söker en förening se oss.

Bunny

Crazy like a fool
solvebring said:
Fast nu handlade väl detta om avstängda medlemmar och inte om helt bannade medlemmar...?
Det är en och samma sak. "Avstängda" är det svenska ordet för svengelskans "bannade" - Vitulv, med flera, är alltså "bannade".

solvebring

Superhero
Jo, det såklart, det är jag som definierar konstigt. Med avstängd menar jag "Tills vidare" medan bannad får mig att tänka på "För eviga tider". Vitulv är väl bara avstängd på obestämd tid?

Bunny

Crazy like a fool
solvebring said:
Jo, det såklart, det är jag som definierar konstigt. Med avstängd menar jag "Tills vidare" medan bannad får mig att tänka på "För eviga tider". Vitulv är väl bara avstängd på obestämd tid?
Jag får rätta till den otydligheten. Det finns två former av avstängning enligt reglerna - tidsbestämd och permanent. Vitulv är avstängd permanent.

solvebring

Superhero
Det var som fan, och mycket, mycket tråkigt men jaja. Det är ju inget att göra åt. Det är ju bara redaktionen som kan avgöra det.

tull

Hero
Bearnie said:
Persson said:

Jag anser att den här frågan ska avgöras på styrelsemötet. Som principsak är det inte givet att styrelsen anser att en person som bryter mot forumets ordningsregler är lämplig till att vara delaktig i styrelsens arbete längre. Bland annat, på ett rent praktiskt plan, så är en avstängd användare oförmögen att delta i det community föreningen bildats för att gynna.

Rollspel.nu:s ordningsregler har alla användare godkänt, och det är ett personligt ansvar att hålla sig till dem. Det är en konstig förskjutning av ansvarsfrågan när du säger att föreningen måste flytta om inte avstängda medlemmar får tillgänglighet - föreningen behöver inte ta på sig ansvaret för att en styrelseledamot gör sig otillgänglig för styrelsearbete.

Fram tills styrelsemötet är det möjligt för Vitulv att uttala sig här via ombud.

Jag är säker på att du skulle underkänna ett argument om att folk som sitter i fängelse inte skulle ha rätten att rösta?

Sen tycker jag det är fult när man i debatten hävdar att folk i teorin har möjlighet att gå med i föreningen men man hindras ju praktiskt ifrån att göra det när den naturliga ingången går genom forumet.

De beslut vi tar i den här frågan bör utgöra praxis för framtida beslut, bara så ni tänker på det. Annars blir det bananrepublikflummerier.

Dante

Staff member
Persson said:
Sen tycker jag det är fult när man i debatten hävdar att folk i teorin har möjlighet att gå med i föreningen men man hindras ju praktiskt ifrån att göra det när den naturliga ingången går genom forumet.
Avstängda användare kan fortfarande läsa på forumet, så något större hinder tycker jag knappast att det är.

tull

Hero
Dante said:
Persson said:
Avstängda användare kan fortfarande läsa på forumet, så något större hinder tycker jag knappast att det är.
Jasså?
Men Vitulv är fortfarande hindrad från att delta i denna diskussion och kommer vara hindrad från att delta vid styrelsemötet om det hålles här. Jag tycker det är ett rejält problem.

solvebring

Superhero
Rent praktiskt är det enklast att finna information om oss och att gå med genom Sverok efter det att vi registrerats. Jag tycker inte alls att jag drar någon fuling. Vi är en Sverokförening och är också tillgänglig som sådan.

Sedan kan jag tycka att man inte ska stänga av någon permanent, men det är bara en personlig åsikt som bara redaktionen kan göra något åt.