Nekromanti Hur göra strid enklare??

Sir_Allanon

Veteran
Min fråga är om någon har ett sätt att få stridena att gå något snabbare??? För de tar en sådan tid, att de ibland kan få storyn att lida.

Mina spelare har klagat över att de kan bli tråkade på att en enkel strid ska ta sådan väldans massa tid att klara av...

Sir_Allanon

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Först och främst... använd inte de avancerade (frivilliga) stridsreglerna... det går mycket snabbare då.

Om du har Monster & Varelser eller Krigarens Väg så finns det dessutom ett förenklat skadesystem. Man skippar då att slå var man träffar, man slår enbart fram skada, tar bort pansar från skadan, och läser av i en tabell. Detta kombinerat med de grundläggande stridsreglerna gör att det flyter på väldigt smidigt.

Sen kan man skippa sånt där skit som utmattning och insikt.

Om du dessutom gör så här: Kopiera upp det förenklade skadesystemet (som neoGames för övrigt borde lägga ut på sin hemsida, eftersom att det är alldeles för många som tycker att Eon går segt) - det ryms på ett papper - och ha det framför dig. Det kan inte gå snabbare utan att man går över till Hit Point-systemet.

Då kan det inte gå långsamt /images/icons/smile.gif.

Vindhand

Myrmidon
Krille har dessutom ett alternativt skadesystem i sin alternativa värld skymningshem. Det är värt en blick om man vill snabba upp handlingen. (finns här)...

Varg

Veteran
Att alla lär sig alla regler och låta alla slå själva.

Då blir stiderna mycket roliga. Oavsett om dom tar timmar...

parasite

Veteran
Är jobbigt det där med dom sega striderna... Ta och improvissera mycket, reglerna är inte det viktigaste. Strider är lätta att improvissera bara att sitta och hitta på sen slå tärningar /images/icons/clever.gif

Jag brukar köra VINIT och Skadorna efter boken, resten sitter jag bara och chansar och rullar tärningar. Striderna går snabbt om man kan alla regler utantill, fast det kan ju inte gå att lära sig allt.

parasite

Veteran
Bättre fly eller gömma sig ( sega tjocka dvärgar)

Bläää [NT] rymdes inte

Tsigalah

Veteran
Insikt

Angående Insikt, Insikt är typiskt en sån grej man kan låta sina spelare ta hand om eftersom det är dåligt för rollpersonerna om dom glömmer bort det. (Utmattning till exempel är ju bra för spelarna om dom "glömmer bort det" /images/icons/smile.gif) Om mina spelare får Insikt får dom tjoa och peka på sitt slag och får sedan plus. Det är också ett bra sätt att förbättra sina SLPs i strid och göra allt lite mer spännande (att ljuga om deras Insikt alltså... /images/icons/devil.gif)Dessutom blir systemet bättre med Insikt med tanke på hur mycket bättre en kämpe med sköld blir på att vinna tilbaka initiativet./Marcus

Använd inga frivilliga regler....mmmm, gott, inga Sty-krav, kan ha hur stort vapen som helst i en hand....slänger på en sköld....utmattning finns ju inte, har hur mycket rustning som helst....man får bara göra en handling...slår honom kraftfullt....saker kan inte gå sönder så jag kommer alltid parera på ob2T6....öööö, fan också, mina motståndare ser också ut så här! (striderna kommer ta ännu längre tid, eftersom det blev så lätt att försvara sig!)/images/icons/wink.gif

Tsigalah

Veteran
ler stort
Jag tycker att man skall använda alla eller nästan alla regler och ha som krav att alla spelare som vill spela krigare lär sig stidssystemet och alla regler. Sedan delegerar man de saker som bara är bra för spelarna om dom kommer ihåg det själva, som tex. Insikt, och låter ens spelare slå alla slag själva. Detta ger ett bra flyt så länge alla är fokuserade ("öhhh, vad skulle jag slå nu och med hur många T6???") och har känsla för reglerna.

Jag tycker om gör en krigare skall man kunna slåss, och då menar jag att kunna regelsystemet.

/Marcus