Niklas73 said:
Därför våghalsig är nåt man är och akrobatik nåt man kan. Bara för att man är akrobatisk betyder det inte att man i en situation kastar sig ut för en bakkong för att knocka en orch. /.../ Vad jag gillar är att blanda in FLER karaktärsdrag för att försöka öka ens chanser att lyckas. Det är _exakt_ det som jag har velat komma fram till men aldrig riktigt lyckats.
Oj, förlåt. Jag visste inte att vi diskuterade ditt spel i en tråd som handlar om generellt rollspelsmakande.
Min poäng består. Man kan blanda in rollpersonens personlighet
i beskrivningen av handlingen. När spelaren
beskriver handlingen kan den låta rollpersonens karaktärsdrag få skina igenom.
ERGO: Om man spelar BRP-spel och spelarna får beskriva sina egna rollpersoners handlingar så finns det inget i världen (fiktiv eller verklig) som säger att rollpersonen inte får vara våghalsig eller vad den nu har för personlighetsdrag.
Att "Nyare spel med egenskaper gör det [bättre]" har inget med verkligheten att göra. Det hela beror helt på HUR MAN ANVÄNDER SYSTEMET...
Det är ingen skillnad i att säga "Jag använder Våghalsig + Akrobatik", slå tärningar, jämföra mot ett värde och beskriva "Jag kastar mig våghalsigt ut från balkongen och grabbar tag i ljuskronan och gör en volt ned på orchen" mot att säga "Jag slår mot Akrobatik" och beskriva samma sak.
Notera att
beskrivningen måste komma med båda systemen. Det är nämligen
beskrivningen som visar regelmekanikens effekt i världen och visar hur rollpersonen är. Egenskaperna kan på sin höjd skapa kreativa utmaningar, där spelaren försöker kunna motivera egenskapernas användande i handlingen.
/
Han som försöker en sista gång