Nekromanti Hur gör ni rps???

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Är RP's så skickliga så är det folk som hört talas om dem. Således så kommer minst två bonnlurkar att utmana dem på duell a varje liten by och därmed så är risken att bli rejält inåtvänd och avtrubbad stor.
(Vilken western har jag hört detta ifrån nu...?)
Därmed är rollspersonen inte alls så intressant längre om nu inte det roligaste man vet är att slåss...
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Det där läste jag Mike! Nu ska jag sitta och kolla på när du slår nästa gång :gremmad: hohoho :gremgrin:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Nej, den är inte alls bra. Sagan om Elenien är inte alltför dålig, Sagan om Tamul är dock riktigt sunkig. De lyckas med i stort sätt allt. Problemet med Eddings böcker är:

Åhå, då missförstod jag dig. Sorry.
:gremcool:

Precis, därför tycker jag att den där spelledaren som skrev första inlägget kan se till att spelarna gör mer "jordnära" rollpersoner. Jag trodde inte att du höll med mig men se, jag hade visst lite fel där (?).

Nja, alltså både ja och nej. Jag håller med i den meningen att om man spelar med riktigt mäktiga rollpersoner & om spelledaren då löser detta med hjälp av att utöka, och endast utöka, antalet ubermäktiga monster (d.v.s. t.ex. "byta ut jordmonster mot drakar", som jag skrev i föregående inlägg - något som SL inte nödvändigtvis måste göra, eftersom det inte är enda lösningen på "problemet" med mäktiga rollpersoner!), så riskerar det helt klart att bli inflation i "monster-kapitalet", ja.

Men därmed inte sagt att man måste spela jordnära rollpersoner. Man kan helt enkelt göra annorlunda kampanjer. Exempelvis kan man dra till med mera episka och långgående kampanjer. Om man gör en riktigt lång och utförliga kampanj, med många "twists and turns" (a la Härskarringen), samtidigt som man lägger in ett & annat mäktig monster (återigen: a la Tolkien) och tillslut avslutar med en riktigt mäktig superskurk så kan man mycket väl spela med mäktigare rollpersoner. Och om man gör ett par stycken sådana Stora Kampanjer (som tar mycket tid att spela & ger mycket nöje, enligt mig) så kan man mycket väl undvika den "monster-inflation" som vi diskuterat tidigare. Det kommer onekligen att kräva betydligt mer av spelledaren (i form av förberedelse, planering och beskrivning), men det går faktiskt alldeles utmärkt att då spela med mäktigare rollpersoner.

Så på frågan angående om jag håller med dig blir sålunda mitt svar ja och nej! :gremwink:
 

Dieter

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
24
Location
Kode
Vi brukar köra med att man får skapa sina karaktärer helt på egen hand. Det funkar hyfsat. Om man tar det på allvar. Senast hade vi en dvärg med som hade den absolut högsta atributsumman (127). Han var starkast och tåligast, men gissa hur killen spelade honom. Han står med ett pumparmborst när alla andra står och tar stryk.

personligen tycker jag att det är roligare att spela med ganska svaga karaktärer. Den karaktär som jag skall ha på nästa spelmöte har 12 som högsta atribut, och det i rörlighet. Betydligt roligare. Det blir en utmaning vad man än gör. Får se hur han klarar av att träna en dumdrake. Kan bli så att draken äter upp alla andra karaktärer och löper amok i en liten by eller nåt.

Skall bli rätt intressant faktiskt.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Är RP kompetenta nog som krigare att slå ijäl 18 jorbestar, så slänger man in fiender som de ej kan möt med vapen i hand. T.ex RP har en Fi som är efter dem, insrället för öppna anfall så låtre hon förgifta maten som rp får på värdhuset, döda hästarna i vildmarken, tipsa ordningsmakten, o.s.v.

Jovisst, men det finns ändå problem. Om rollpersonerna fick för sig att störta "onding baronen" eller "typen som vet allt men är jättefarlig", så skulle de kunna göra det ganska lätt i många fall där de är "superhjältar". Det finns en gräns där de kan påverka för mycket.

Sen så vill jag att rollpersonerna ska kunna skrämmas då de ser ett grottroll eller ett gäng jordbestar. Jag vill inte behöva slänga fram en drake för att få rollpersonerna att fly.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Men därmed inte sagt att man måste spela jordnära rollpersoner. Man kan helt enkelt göra annorlunda kampanjer. Exempelvis kan man dra till med mera episka och långgående kampanjer. Om man gör en riktigt lång och utförliga kampanj, med många "twists and turns" (a la Härskarringen), samtidigt som man lägger in ett & annat mäktig monster (återigen: a la Tolkien) och tillslut avslutar med en riktigt mäktig superskurk så kan man mycket väl spela med mäktigare rollpersoner. Och om man gör ett par stycken sådana Stora Kampanjer (som tar mycket tid att spela & ger mycket nöje, enligt mig) så kan man mycket väl undvika den "monster-inflation" som vi diskuterat tidigare. Det kommer onekligen att kräva betydligt mer av spelledaren (i form av förberedelse, planering och beskrivning), men det går faktiskt alldeles utmärkt att då spela med mäktigare rollpersoner.

Okej, vid ett sådant tillfälle så skulle det funka med "hjältar". Jag själv skulle dock aldrig köra så, mina episka kampanjer är "storslagna" men rollpersonerna är inga superhjältar och det funkar väldigt bra. Det jag gillar mer med "mer jordnära" (vilket kan misstolkas då jag inte menar jordnära, bara mer jordnära än hjältar) är att det inte krävs "överdrifter" för att de ska "hamna i underläge". Jag vill att mina spelare ska bli rädda av 18 jordbestar (vilket de också håller med om). Jag gillar att man kan ge dem "enklare svårigheter". De är ju rädda för de fredlösa i trakten på ett sätt som hjältar aldrig blir.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Hjältarnas handbok

Okej, vid ett sådant tillfälle så skulle det funka med "hjältar". Jag själv skulle dock aldrig köra så, mina episka kampanjer är "storslagna" men rollpersonerna är inga superhjältar och det funkar väldigt bra. Det jag gillar mer med "mer jordnära" (vilket kan misstolkas då jag inte menar jordnära, bara mer jordnära än hjältar) är att det inte krävs "överdrifter" för att de ska "hamna i underläge". Jag vill att mina spelare ska bli rädda av 18 jordbestar (vilket de också håller med om). Jag gillar att man kan ge dem "enklare svårigheter". De är ju rädda för de fredlösa i trakten på ett sätt som hjältar aldrig blir.

Jag påminns om den oerhört coola modulen Hjältarnas handbok (för mig att den hette så) till Drakar & Demoner. Där kunde man minsann skapa en riktig superhjälte och från början, dessutom! Det du! :gremwink:

Hmm... Man kanske skulle skapa en sådan modul och lägga ut den på Nätet? Det kunde vara skoj. Så har man gett alla kobolter vatten på kvarnen, så att säga...
:gremgrin:

Nja, men allvarligt talat, om ni vill spela med mera "jordnära" rollpersoner, så har jag bara en sak att säga:
Fair enough! :gremcool:
Jag förstår till fullo din poäng, även om jag både uppskattar riktiga Hjältekampanjer, men också att spela med mera "jordnära" hjältar.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Hjältarnas handbok

Jag påminns om den oerhört coola modulen Hjältarnas handbok (för mig att den hette så) till Drakar & Demoner. Där kunde man minsann skapa en riktig superhjälte och från början, dessutom! Det du!

Jo, jag har ett minne av den. Projektilparering hade jag fått med min första (första gubbe någonsin) hjälte. Jag tyckte att det var riktigt skoj faktist.

Nja, men allvarligt talat, om ni vill spela med mera "jordnära" rollpersoner, så har jag bara en sak att säga:
Fair enough!
Jag förstår till fullo din poäng, även om jag både uppskattar riktiga Hjältekampanjer, men också att spela med mera "jordnära" hjältar.


Vad bra.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jo du, vi slår 3t6 9 gånger, skriver upp, och slår sedan två sådana högar till. Sen väljer man hög.

Dock har vi på något sätt lyckats få väldigt höga genomsnitt (en kille lyckades få Extraordinärt Stark, Tålig, Smidig, Snygg och Intelligent på huvudtabellen och slog 5 och 6 på allt)

Eftersom vi har rejält lite tid att spela litas spelarna på att göra karaktärer själva, som sedan kollas igenom och godkäns av SL.

Nu ska jag dock köra en rejält planerad kampanj där jag är lite petigare med karaktärerna (fast en är en narr som är ganska skojjig, galen och väldigt udda, som jag gav 30 i RÖR helt enkelt för att karaktären var sådan.)
 

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Re: Han måste va grym på slåss.Fv 15 i alla vapen (NT)

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att man bara kan få upp till tio i en grundchans!!
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Dock har vi på något sätt lyckats få väldigt höga genomsnitt (en kille lyckades få Extraordinärt Stark, Tålig, Smidig, Snygg och Intelligent på huvudtabellen och slog 5 och 6 på allt)

Eftersom vi har rejält lite tid att spela litas spelarna på att göra karaktärer själva, som sedan kollas igenom och godkäns av SL."


Du börjar inte misstänka nåt här? Väldigt höga medel, låter som om inte spelarna klarar av ansvaret...

"Nu ska jag dock köra en rejält planerad kampanj där jag är lite petigare med karaktärerna (fast en är en narr som är ganska skojjig, galen och väldigt udda, som jag gav 30 i RÖR helt enkelt för att karaktären var sådan.)"

...inte SL heller för den delen, verkar det som.
 

oscis

Veteran
Joined
12 Dec 2002
Messages
11
Location
Gbg
våran SL har det också lite svårt vi har 3 ambidextriösa, 1 ghor och två frakk thruker. Vi kan bara tiita på ett monster så flyr det i panik. Den ända varelse som har ställt till det är en tomte.:o
 

oscis

Veteran
Joined
12 Dec 2002
Messages
11
Location
Gbg
Vi gör så här att vi slår 3t6 och slår om ettor. och när vi slår på huvud tabellen tar man ett av sina slag och lägger på nackdelar så får man ett slag på en valfri tabell.
 
Top