Min relation till svensk fantastik på film/TV är lite som min relation till svensk fantastik i andra sammanhang (litteratur, datorspel, rollspel etc), nämligen att visst det vore ju säkert jättekul om det fanns mer av den, men om den inte har något unikt uttryck så spelar det ju egentligen ingen roll om den skapats här eller inte. Då är den ju bara svenskt för att den råkat skapas just i Sverige, men erbjuder inget som vi ändå inte kunnat få ändå.
Det är ju också lätt att bli blind för exempelvis hur amerikansk eller hur engelsk fantastik från USA eller England faktiskt är, eftersom vi som betraktare har svårare att särskilja de hårt kulturellt kodade eller vardagliga elementen från de fantastiska om vi inte är lika välbekanta med alla de kulturella signalerna. Exempelvis är det ju rejält med "diskbänksrealism" i allt från Stranger Things och Harry Potter till Narnia och Nightmare on Elm Street. I vart fall på det sättet som begreppet används i fantastikkretsar i Sverige. Jättemycket internationell fantastik tar sitt ursprung i en relativt ordinär vardag som sedan på något sätt förändras, men eftersom det vi är vana att se inte är vår vardag utan amerikansk suburbia eller brittiskt radhusliv så uppfattar vi den inte som sådan. Allt blir liksom exotiskt och spännande, även det som inte är avsett att vara det.
Det var lite bland annat därför jag blev så frustrerad över hur mycket folk jämförde Ur Varselklotet med Stranger Things, två helt olika verk med unika idéer och framförallt helt olika perspektiv blev för många "typ samma sak" bara för att det typ handlade om ungdomar i ungefär samma ålder.
Så, jag vill ha mer fantastik som faktiskt vågar utgå från hur Sverige som land och kultur är annorlunda från andra länder. Jag älskade hur både Låt den rätte komma in och UFO Sweden verkligen tog avstamp i sin miljö och samhället de kommer ifrån. Jag vill se svensk medeltida skräckfantasy som handlar om väsen i finnskogen i Värmland, betongungdomar från Rågsved på 70-talet som sniffar lim och slåss mot Aliens, Raggare vs Zombies i Skåne och portalfantasy om hur fjällvandrare vandrar in i en fantastikvärld baserad på samemytologi.