anth
Vetefan
Hur gamla rollspel spelar ni fortfarande?
Ex:
- finns det någon som fortfarande spelar OADnD?
- finns det någon som fortfarande spelar Vampire The Masquerade?
- finns det någon som fortfarande spelar gamla DoD (Elric-versionen: Svarta boxen, Expert, Gigant)?
- finns det någon som fortfarande spelar gamla svenska Kult?
1. Vilket är det äldsta rollspel som ni fortfarande spelar?
(nu talar jag främst om regelmotorn, men ni får även ge exempel på andra gamla rollspelsprylar som ni använder)
2. Hur snabbt anser ni att en äldre version "dör" när det släpps en ny version?
(med "dör" menar jag att en majoritet av spelarna lämnat den äldre versionen för den nya)
3. Hur länge kan ett rollspel leva utan att det släpps en ny version?
(med "leva" menar jag att man kan köpa grundböckerna till det i butik, inte bara som second hand)
4. Vilka gamla rollspel håller fortfarande och vilka egenskaper är det som gör att de motstår tidens tand?
(ge exempel på era gamla favoriter som ni fortfarande dammar av emellanåt)
5. Vilka rollspel har haft extremt kort livslängd, eller som blivit utbytta väldigt snabbt av nya versioner - och beror det då på att de har varit dåliga?
6. Vilket rollspel, som försvunnit från marknaden, saknar ni mest?
7. Enligt er subjektiva åsikt: vilka rollspel har varit mest övervärderade, respektive undervärderade?
(nu menar jag spelvärde, inte pengavärde)
8. Måste en rollspelstillverkare släppa nya versioner av sina rollspel för att överleva?
Ex:
- finns det någon som fortfarande spelar OADnD?
- finns det någon som fortfarande spelar Vampire The Masquerade?
- finns det någon som fortfarande spelar gamla DoD (Elric-versionen: Svarta boxen, Expert, Gigant)?
- finns det någon som fortfarande spelar gamla svenska Kult?
1. Vilket är det äldsta rollspel som ni fortfarande spelar?
(nu talar jag främst om regelmotorn, men ni får även ge exempel på andra gamla rollspelsprylar som ni använder)
2. Hur snabbt anser ni att en äldre version "dör" när det släpps en ny version?
(med "dör" menar jag att en majoritet av spelarna lämnat den äldre versionen för den nya)
3. Hur länge kan ett rollspel leva utan att det släpps en ny version?
(med "leva" menar jag att man kan köpa grundböckerna till det i butik, inte bara som second hand)
4. Vilka gamla rollspel håller fortfarande och vilka egenskaper är det som gör att de motstår tidens tand?
(ge exempel på era gamla favoriter som ni fortfarande dammar av emellanåt)
5. Vilka rollspel har haft extremt kort livslängd, eller som blivit utbytta väldigt snabbt av nya versioner - och beror det då på att de har varit dåliga?
6. Vilket rollspel, som försvunnit från marknaden, saknar ni mest?
7. Enligt er subjektiva åsikt: vilka rollspel har varit mest övervärderade, respektive undervärderade?
(nu menar jag spelvärde, inte pengavärde)
8. Måste en rollspelstillverkare släppa nya versioner av sina rollspel för att överleva?