Nekromanti Hur gamla rollspel spelar ni fortfarande?

anth

Vetefan
Hur gamla rollspel spelar ni fortfarande?
Ex:
- finns det någon som fortfarande spelar OADnD?
- finns det någon som fortfarande spelar Vampire The Masquerade?
- finns det någon som fortfarande spelar gamla DoD (Elric-versionen: Svarta boxen, Expert, Gigant)?
- finns det någon som fortfarande spelar gamla svenska Kult?

1. Vilket är det äldsta rollspel som ni fortfarande spelar?
(nu talar jag främst om regelmotorn, men ni får även ge exempel på andra gamla rollspelsprylar som ni använder)

2. Hur snabbt anser ni att en äldre version "dör" när det släpps en ny version?
(med "dör" menar jag att en majoritet av spelarna lämnat den äldre versionen för den nya)

3. Hur länge kan ett rollspel leva utan att det släpps en ny version?
(med "leva" menar jag att man kan köpa grundböckerna till det i butik, inte bara som second hand)

4. Vilka gamla rollspel håller fortfarande och vilka egenskaper är det som gör att de motstår tidens tand?
(ge exempel på era gamla favoriter som ni fortfarande dammar av emellanåt)

5. Vilka rollspel har haft extremt kort livslängd, eller som blivit utbytta väldigt snabbt av nya versioner - och beror det då på att de har varit dåliga?

6. Vilket rollspel, som försvunnit från marknaden, saknar ni mest?

7. Enligt er subjektiva åsikt: vilka rollspel har varit mest övervärderade, respektive undervärderade?
(nu menar jag spelvärde, inte pengavärde)

8. Måste en rollspelstillverkare släppa nya versioner av sina rollspel för att överleva?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom mina svar på resten av frågorna är så tråkiga, iom att jag sällan spelar spel/använder regelsystem jag inte byggt själv, så svarar jag bara på de här:

anth said:
Jag har några stycken, men har svårt att rangordna. Mechanical Dream, Kult, Nobilis, Mutant Chronicles, Aberrant...

anth said:
7. Enligt er subjektiva åsikt: vilka rollspel har varit mest övervärderade, respektive undervärderade?
Övervärderat tycker jag d20 blev. Folk fick för sig att det gick att "spela allt" med d20 bara för att det var en öppen licens och spelet påstod sig vara generiskt. Nonsens. Call of Cthulhu d20 och liknande får mig att kräkas.

Undervärderat tycker jag Mutant Chronicles varit. Det är till skillnad från t.ex Ereb Altor en sammanhållen, väl beskriven spelvärld med konsekvenser, relationer etc. Det är en rik spelvärld man kan göra mycket i, även om regelsystem och officiella äventyr helt klart drog fokus mot militäruppdrag och strid. Att kalla det en blek kopia av 40k är att grav undervärdera författarna; visst inspirerades MC av 40k och visst var det den publiken man satsade på, men det är ändå helt olika spel.

Ram

Skev
anth said:
Jag spelar regelbundet (om än ganska sällan) ett hyfsat omoddat Drakar och Demoner -85. Och det är fortfarande det roligaste som finns i rollspelsväg! :gremwink:

anth said:
Oj... Det beror så mycket på spelet och kvaliteten på de nyare versionerna att det inte går att svara på generellt...

anth said:
Från höften, 3-10 år.

anth said:
4. Vilka gamla rollspel håller fortfarande och vilka egenskaper är det som gör att de motstår tidens tand?
D&D3.5 pga. mängden material som finns till det. Star wars D6 då det är bra, lätt att använda och en "evigt" intressant setting. Vampire bör nämnas också. Eventuellt Mutant, mest på grund av världen.

anth said:
5. Vilka rollspel har haft extremt kort livslängd, eller som blivit utbytta väldigt snabbt av nya versioner - och beror det då på att de har varit dåliga?
Pass, måste fundera...

anth said:
Coriolis och Götterdämmerung. De skulle ha startat den nya rollspelsvågen i Sverige, men så blev det inte.

Oktoberlandet också. Och SW D6.

anth said:
Pass, får återkomma...

anth said:
8. Måste en rollspelstillverkare släppa nya versioner av sina rollspel för att överleva?
Det beror på. Är splatbooks nya versioner? I någon form tror jag spelet måste utvecklas, men jag antar att det kan ske genom diverse kampanjmoduler...

//Ram - Gillar nästan bara svenskt av någon anledning...

Krille

Super Moderator
anth said:

De äldsta spelen jag spelar någorlunda regelbundet (dvs ytterst oregelbundet) är Star Wars d6 (2nd Ed Revd/Expd, 1997), Call of Cthulhu (20th Anniversary Ed, 2001, men den är gelemässigt snudd på identisk från 1981), Pendragon (3rd ed, 1990) och Ars Magica (2nd ed, 1992).

anth said:
Det beror på hur lätt det är att migrera. Om det är en helt ny värld med ett helt nytt regelsystem (exvis Vampire: The Requiem eller Drakar&Demoner Chronopia) tar det längre tid än om det bara är lite puts och förfining (Star Wars 1st Ed -> 2nd Ed -> 2nd Ed Revd/Expd).

anth said:
Tills de är slut i lager och utgivaren inte finner det mödan värt att trycka nya.

anth said:
Call of Cthulhu måste nämnas här. Liksom, regelmotorn är en enkel BRP, och den har hållit i snart trettio år. Det är fortfarande skräckklassikern framför alla andra, och dess kampanjmoduler är fortfarande sådana som man talar om och som trycks om gång på gång.

anth said:
I stort sett alla indiespel, framförallt på grund av att de är tänkta att vara avslutade och utforskande och därefter ska ersättas av ett nytt spel som utforskar vidare.

anth said:
Babylon Project och Usagi Yojimbo.

Babylon Project har inte kunnat ersättas Babylon 5-licens som vare sig d20 eller Traveller.

Usagi Yojimbo var kul och unikt och kompakt (på nittisex sidor fick man bakgrund, regler, tidslinje, viktiga rollpersoner, ett innovativt stridssystem, två introäventyr samt konverteringsregler till FUDGE), men ersattes av ett nytt spel vars säljande poäng mest var ett nytt sätt att slå tärningar på.

anth said:
Mest övervärderade: Kult. Det som det tillförde till rollspelsmarknaden var extra klägg i spelvärlden, men i övrigt var det ett illa balanserat BRP-derivat med poängsystem.

Mest undervärderade: Prince Valiant, skulle jag tro. Det var ärkestorytelling typ ett halvt decennium innan storytelling var uppfunnet. Bubblare är Pendragon, som har en hel del indietankar över sig typ tjugo år före indie var uppfunnet.

anth said:
Antag att vi mäter marknaden i Äventyrsenheter. I så fall säljer bakgrundsmoduler i ungefär två ÄE (dvs för varje sålt äventyr har det sålts två bakgrundsmoduler); regelmoduler ca 3-4 ÄE och grundregler ca 5-10 ÄE.

Förr eller senare är marknaden för grundreglerna mättad, och den kan inte ersättas med extragrunks i all oändlighet. Då blir man tvungen att ta till ett av två standardtrick i branschen: en ny version, eller ett nytt annat rollspel. Om man inte tar till något av dessa två trick så kommer inte rollspelstillverkaren att överleva.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
anth said:
Jag har tänkt spela Holmes D&D (1978) under året. Körde en omgång i november och fick lite mersmak. Tveksamt om det passar in med formuleringen »fortfarande spelar«, men det passar väl med frågans anda.

Övriga frågor och mina spelvanor och tankar passar i princip inte ihop så jag skippar dem.

Hrimfar

Veteran
I vår grupp spelar vifortfarande bland annat Gemini, Mutant Chronicles och Vampire the Masquerade. Dock använder vi lite andra regler till Mutant än orginalet (min grupp är vana vid Eon-reglerna så...)

När det gäller Gemini tycker jag att det mest lämpar sig till one-shot eller kortare kampanjer.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag håller med Krille i stort. I mitt spelgäng har vi kört med en moddad BRP-bok sedan mer än 25 år. Finns inga önskemål om ändring av detta.

Den äldsta kampanjen kopplad till ett publicerat spel är Space 1889, vilken vi började spela 1991 och av och till återkommer till.

Genesis

Ni dés ni maître
Krille said:
anth said:
I stort sett alla indiespel, framförallt på grund av att de är tänkta att vara avslutade och utforskande och därefter ska ersättas av ett nytt spel som utforskar vidare.
Nja. Nu är inte indiemarknaden sådär jättegammal, men klassiker som Sorcerer, PTA, My Life with Master och Dogs spelas ju fortfarande av "många".

Nässe

Myrmidon
Genesis said:
Krille said:
anth said:
Nja. Nu är inte indiemarknaden sådär jättegammal, men klassiker som Sorcerer, PTA, My Life with Master och Dogs spelas ju fortfarande av "många".
Burning Wheel...

Arfert

Facit
Spel som BW, eller till och med Sorcerer, kan väl inte betraktas som "gamla". De kom ju ut "nyss".

Själv tar jag ibland fram WFRPG första ed, CoC andra editionen och liknade. Spel som trots brister står sig mot senare editioner av olika skäl.

quisling

Warrior
anth said:
(nu talar jag främst om regelmotorn, men ni får även ge exempel på andra gamla rollspelsprylar som ni använder)
Det enda äldre regelsystem som vi spelat med är nog Kult, då för enkvällsscenarion och inte alltför ofta.
anth said:
(med "dör" menar jag att en majoritet av spelarna lämnat den äldre versionen för den nya)
Det beror på hur bra den nya är; DoD91an håller än idag jämfört med de senare släppen, eftersom de inte haft samma charm - och den har så många produkter kopplade till sig och är dessutom bakåtkompatibel med expertäventyren. Om större regelförändringar sker så att det inte är bakåtkompatibelt så kan det bli en snabbare död för systemet. För många av oss som spelar är beroendet av färdigutgivet material dessutom högt, eftersom vi inte har oändlig tid till hobbyn. Så när materialet är slut kan det dö, även om det kan hålla för "nya" spelare ännu en tid så är nog många "nya" benägna att köpa det senaste systemet.
anth said:
Kult. Produkterna höll hög klass, även om många slutade i lite väl Hellraiser-liknande illusionen rasar-förlopp. Många konventsscenarion höll också hög klass så det fanns stor potential.
Mutant Chronicles var inte heller dumt, även om regelsystemet lämnade mycket att önska. Där hade man gärna haft mer utgivet material, även om vi spelat någon egen kampanj genom åren så räcker inte tiden till för att jobba fram eget.

Ögat

Hero
I modern tid har jag spelat Neotech och Mutant Chronicles (båda från 93) samt Kult (1991). Och Call of Cthulhu är väl i princip uråldrigt, oavsett vilken utgåva det utger sig för att vara.

Om den nya versionen gör sitt jobb: alltså presenterar en förbättring och utveckling av det gamla spelet och samtidigt behåller vad som gjorde det kul går det skitfort. Annars bildas klickar av nostalgiska kverulanter, som idisslar mantran som "det var bättre förr" och vägrar släppa taget.

Spel lever sällan kvar för att de är exceptionellt bra. Istället handlar det mest om en känsla av "själ", nostalgiska värden och sånt. Men sen fungerar rollspel precis som alla trender. Spel som är vansinnigt förankrade i en specifik tidsperiod kommer efter ett tag bli bra för att de säger något om hur samhällets drömmar och farhågor såg ut precis när de skapades. Chronopia är till exempel mycket bättre idag - som en sorts tidskapsel - än det var när det kom.

Det beror oftast inte på att de var dåliga, utan på att de varit nära nog ospelbara. Ett fantastiskt exempel på detta är Gemini, där tusen läckra och fantasieggande idéer kolliderar och blir till ingenting. Lite som att rita med så många färger att det till slut blir brunt.
Spel som försvunnit fort har inte lyckats förklara hur man ska spela dem, vilka äventyrarna är, vad de gör och varför man ska bry sig.

Jag skulle vilja vända på frågan: skulle någon tycka om de "saknade spelen" om de fanns kvar? Min gissning är nej. På samma vis kommer det om fem-tio år vara supertrendigt med det Trudvang digial (iDOD), för att det inte finns längre.

Dungeons and Dragons vinner i båda kategorierna. De har utvecklat sitt spel i trettio år och inte lyckats designa ett fungerande rollformulär. Istället har de gjort sitt spel nära nog ospelbart komplicerat. "Din förmåga gör sleep (se sidan nn). Blädder blädder. Sleep gör unconcious (se sidan nn). Unconcious gör knock prone (se sidan nn). Blädder blädder. Knock prone innebär att målet ger combat advantage (sidan nn) och trillar på marken (sidan nn). Combat advantage innebär -2 på försvar. Att vara på marken innebär blablabla."
Samtidigt är det ett av de mest undervärderade spelen eftersom alla - även de som ogillar D&D - spelar det. Det finns en hemlig magik i varumärket, löftet om levels och guld och löftet om att just för att spelet är så komplicerat spelar din personliga skicklighet roll (och inte den utdaterade t20-mekaniken).

solvebring

Superhero
Tja, Drakar & Demoner mellan -85 och -91 blir det väl ganska så mycket. Jag blandar det mesta av materialet lite upp och ner och hit och det, även om det officiellt ser ut som jag utgår från -91.

Och ja, inte för att jag hunnit göra bruk av mina böcker i hyllan och börjat spelleda det själv än, men så klart man kommer springandes som spelare om det vankas Masquerade. =)

Antar att det blir Drakar & Demoner Expert på den fronten, i form av besvärjelser, scenarion och dylika.
... Fast mja, äldst som jag använt är nog Spindelkonungens pyramid & Skelettbyns hemlighet. Spindelkonungens pyramid skrevs nämligen 1982. Jag har dock häftet som gavs ut 1985, då det slogs ihop med Skelettbyns hemlighet.

2. Hur snabbt anser ni att en äldre version "dör" när det släpps en ny version?/quote]
Hm... Jag vet inte. Ett-två år kanske?

Hur länge som helst om det bara tillräckligt bra.
Det handlar om kvalitet inte kvantitet.

Tja, de är bra helt enkelt. De har en övergripande helhet som fungerar och som känns rolig att återvända till.

Det är jag för oerfaren för att kunna svara på.

Svår fråga, antagligen för oerfaren här också.

Jag tycker att mastodonter som Dungeons & Dragons är överskattat som fan. Det har alltid varit exemplet på vad rollspel är i tradkretsar och det har alltid burits högt - antagligen för att det var först och har haft en stadig utveckling. Men tja, det är mer figurspel med ett klyschigt fantasyskal än ett rollspel idag så vad fan surrar folk om liksom? Berättelser från Staden är lätt underskattat! Ett av de spel som varit absolut roligast att spela.

Ehm, snackar vi ekonomiskt tillverkningsmässigt eller snackar vi om... Ja, vad tusan menar du, karl?

Ulfgeir

Swashbuckler
1: Call of Cthulhu. Var dock alldelels för länge sedan som vi hade ett spelmöte i den. Osäker vilken version vi körde i kampanjne, men det var i alla fall en som var innan de fick för sig att göra en d20-variant av det.

2: Beror på hur stor skillnad det är. Är det liten skillnad, så fortsätter folk med sina gamla kampanjer. Med stor skillnad så blir det göra om allt.

3: Beror på hur pass levande världen är och som det kommer nytt material. Finns dock en gräns på hur länge man kan göra nya splatbooks.

4: Gamla hederliga Call of Cthulhu har i mina ögon åldrats väl. Likdant GURPS 3rd edition (inte helt såld på 4rth)

5: De senaste Drakr och Demoner-varienterna. Ingen aning om de var bra eller inte eftersom jag aldrig spelade dem.

8: Vet ej. De behöver nog dock släppa nya saker hela tiden, men då är nog nya spel bättre.

/Ulfgeir

Botulf

Hero

Svenska översatta Dungeons&Dragons Basregler och Expertregler med de resterande Companion set och Master set som inte översattes. Frank Mentzers D&D version från 1983 som var en revidering och utbyggnad av D&D(utan A:et). BECMI alltså. Använder även en del av regeltilläggen som dök upp i D&D Rules Cyclopedia och fyller ut med lite d20 husregler.

Drakar och Demoner 91. Med flera handböckerna och kampanjvärldsböcker(Krigarens handbok, magikerns handbok, Trakorien, Tjuvar&Lönnmördare, Svartfolk, Alver m.m). Kraftigt husreglat givetvis så det har allt mer blivit "mitt DoD" genom åren.

Call of Cthulhu. Den sjätte senaste versionen dock men det har ju inte förändrats särskilt mycket sedan 82.

Följande spelar jag inte aktivt nu men väntar på tillfälle: Mutant Chronicles, Gemini, Mutant svarta boxen och Kult.

Vet inte riktigt om det går att svara på och beror på var man sätter definitionerna. Ursprungliga D&D lever ju vidare under andra namn och finner än idag nya fans exempelvis. Ursprungliga Drakar och Demoner kan man ju få bara genom att köpa Basic Roleplaying boken vilket verkar vara levande. Så jag tycker det är knivigt när man pratar om spel som dör då det är väldigt relativt. Fast det jag talar om skulle säkerligen kunna räknas som nya versioner beroende på hur man ser på det: essens VS omslag.

(med "leva" menar jag att man kan köpa grundböckerna till det i butik, inte bara som second hand)

Egentligen hur länge som helst. Beror helt på vilket spel och hur stor och dedikerad fanskara det hade från början. Somliga spel försvinner helt ur folks medvetande. Som sagt är det väldigt relativt. Så länge det finns en dedikerad fancommunity som skapar nytt material skulle jag säga att ett spel/kampanjsättning fortfarande är levande fast det egentligen är nerlagt som produktlinje. Mutant:UA exempelvis.

(ge exempel på era gamla favoriter som ni fortfarande dammar av emellanåt)

Klassiska D&D tycker jag har en fantastisk charm fortfarande just för att i grund och botten gör det precis vad de andra gör fast snabbare och enklare. Det lämnar det som kräver långa listor av manövrar, powers, skills, CR i andra versioner till narrativet. Snabbt att improvisera och mycket berättarvänligt hanterat kring en stabil regelgrund som ligger i botten som är väldigt abstrakt. Mycket narrativ behövs för att få liv i det men väldigt speligt.

DoD91 anser jag nästan likadant om. Det kan bli mycket pill och knåp, men på spelbordet är det så lätt att det för mig vinner över, säg EonIII, men uppnår nästan samma resultat till mindre ansträngning. Samtidigt finns det knappt någon balans att förstöra. Samtidigt som det bara är att köra direkt om man plockar upp säg Svavelvinter för att spel utan några större konverteringar.

Mutant Chronicles har sin unika kampanjvärld. Samma sak med Planescape.

Mutant RYMD hade väl en livslängd på inte ens ett år innan MC dök upp? Ingen aning om varför eller hur bra/dåligt det var.

Massor, men de jag kommer att tänka på är:
Planescape. Mutant Chronicles. DoD Trudvang (jag betraktar det som halvdött i respirator/limbo och aldrig färdigställt). classic D&D+Known Wolrd/Mystara.

Svår fråga. Får återkomma om ett par år. Ännu har jag inte spelat ett rollspel som jag inte funnit något intressant i. Det är för mig 99% SL som avgör om ett spel är bra eller dåligt in action.

Visst man har ju blivit besviken på flera spel regelmässigt. Men om det skulle vara över eller undervärderade på något sätt vet jag inte.

Möjlitvis M:UA anser jag väldigt övervärderat. Ok spel men förstår inte riktigt hur så många kan finna det så totalt awesome.

Revideringar ser jag som ett måste i längden och fräscha upp med lagom mellanrum. Fast nya intressanta tillägg som ger nya dimensioner till spelet kan ha samma effekt. Varför avstå från en bra revidering om man ändå måste trycka nytt? Så beror lite på vad man sätter gränsen för revidering och helt ny version av spelet. D&D fick göra om sig helt och hållet för att överleva som marknadens största spel. CoC behövde bara göra små justeringar men är en klassisker som frodas än utan några drastiska förändringar.

Mukwa

Swashbuckler
VtM är ett gammalt spel jag fortfarande spelar (eller mest pillar med, eftersom det var jättelängesen jag spelade rollspel).

T100-systemet har jag alltid tyckt om.

Ingen aning... Requiem har ju varit ute länge, men de flesta verkar spela VtM fortfarande. Vet dock inte hur lång tid det tar för spelförsäljare att sluta beställa produkterna...

När jag kollat igenom sinkadus verkar det som att M2089 byttes ut ganska snabbt mot MC (och konkurrerades väl ut av Kult också kan jag tänka mig). Spelet i sig tycker jag fortfarande är asbra (men det visste alla att jag tyckte redan).

M2089, VtM, Kult.

Undervärderat är nog Chock. Det fanns mycket stämning i det spelet, men det gjordes inget ordentligt med det och det har inte blivit något stort spel så här i efterhand. Eon tycker jag är övervärderat. Det lämnar nästan ingenting åt fantasin och är därför ett oerhört bra nybörjarspel framförallt för SL. Det verkar dessutom vara väldigt hypat fortfarande, trots att det inte är särskilt nyskapande.

Som din fråga är konstruerad så är det rollspelstillverkaren som ska överleva, och då blir svaret: Ja. Om du syftar på att spelet ska fortsätta spelas länge så blir svaret nej. Det behövs inte. Man kan spela spel som inte produceras längre lika väl som man kan spela spel som precis ska släppa en ny utgåva/expansion.

Eksem

Champion
1. Eh... DnD4E...

2. I stort sett direkt. Undantaget är väl om versionerna är extremt kompatibla (som Drakar och Demoner under Äventyrsspels utgivning) eller om det kommer ett sidosystem som håller spelet vid liv vid sidan av (Pathfinder).

3. Beroende på hur unikt och bra det är, samt hur stort det var när det begav sig. Star Wars D6 är ett exempel på ett spel med mycket lång livskraft, medan Stormbringer dör (det hände flera gånger!) när det inte finns aktiv utgivning till det. Call of Cthulhu kommer folk att spela tills jorden går under, om det så inte kommit någon ny utgåva de senaste hundra åren.

4. Call of Cthulhu lyckas, trots det ljumma regelsystemet och egentligen tusen andra brister, att alltid framstå som lockande och spelbart. Jag är inte säker på varför, dock.

5. Jag har nog varit med om att inte få spel att fungera, men utöver det vet jag inte. Har nog aldrig köpt ett spel som känts som en one trick pony. Möjligt att nya Gamma World är ett sådant spel. Det skulle inte störa mig alls, snarast passa mig ganska väl.

6. Jag saknar nog ingen produktlinje som sådan, men sörjer lite att vissa saker inte produceras på samma sätt som förr. Jag tycker t.ex. att WotC:s äventyrsmoduler är så dåliga som äventyrsmoduler till något system någonsin har varit, och jag önskar att Drakar och Demoner hade hållit sig kvar vid vad Vildhjarta antydde. Vad det gäller spel som jag önskat att jag köpt medan de ännu fanns i handeln? Där kommer jag inte på något, men jag äger å andra sidan en väldig massa rollspel.

7. Mycket svårt. Neogames spel tycks ha varit uppskattade av många genom tiderna, och det är för mig helt obegripligt. AD&D2 är kanske det sämsta spel som har gjorts, och det måste ju ha spelats av ohyggligt många människor. Och Pendragon är inte roligt. Mest underskattade är svårast, men jag har en gnagande känsla av att Nobilis och Polaris inte har spelats av ens i närheten av så många spelare som de förtjänar.

8. Allt antyder väl det. Det är väl därför de ekonomiskt framgångsrika produktlinjerna ser ut som de gör, som de här 40K-spelen som är tre stycken; eller WotC som släpper nya versioner utan att erkänna att det är nya versioner; eller WFRPG som släpper olika splatböcker beroende på spelstil.

Arfert said:
Själv tar jag ibland fram WFRPG första ed, CoC andra editionen och liknade. Spel som trots brister står sig mot senare editioner av olika skäl.
'

Av nostalgiska skäl gissar jag på? Bilderna i WFRPG är dock helt fantastiska!

Vad spelar jag själv som är gammalt? Neej, jag lirar inget som är gammalt, det har sållats bort helt enkelt.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.

Inga rollspel dör på grund av nyare versioner.

Finns behovet att släppa en ny version kanske det inte var så livskraftigt från början?

Alla spel är vad de var av en anledning. Tycker inte de bryts ner med tiden, tvärt om.

Snarare dålig marknadsföring?

7. Enligt er subjektiva åsikt: vilka rollspel har varit mest övervärderade,

respektive undervärderade?

De kanske kan göra Magic-kort istället?

//EvilSpook