Nekromanti Hur gammalt är d20 egentligen...

Banarok

Veteran
D20 är förmodligen ganska gammalt, men jag jag skulle gärna spela med dendär tärningen, bara för att ha gjort det.

sen skulle jag bli strypt av arkeologer och sammlare så det skulle vara ett kortvarigt lyckligt ögonblick.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Att Julius Caesar var rollspelare är allmänt känt. Han genomgick den utveckling som många rollspelare genomgår: först strikt regelspel, sedan mer och mer regler, sedan kom han fram till att det blev för mycket regler och började experimentera med friform (och fällde då de bevingade orden "tärningen är kastad"). När han blev äldre och kejsarskapet upptog en stor del av hans tid spelade han mest grottröj med sina polare. Det var hans hänsynslöshet som spelledare som blev hans undergång. När han skickat alldeles för mäktigt motstånd på sina spelare och alla deras rollpersoner blivit slaktade (utom Brutus Elf Cleric, som lyckades fly) lackade de ur, tog fram sina knivar och gjorde processen kort med honom. Till och med Brutus deltog, trots att hans rollperson överlevt, vilket förvånade Caesar.

Kvällstidningarna på den tiden valde att tona ner rollspelsvinkeln och skylla det hela på den tidens moralpanik: politik.

Och så en fråga: Det står i beskrivningen av tärningen att man inte vet vilket spel den användes till, men är det någon som vet om man vet vad tecknen på den betyder? Det vore hur häftigt som helst att göra ett spel som utspelade sig i antikens Rom och använde sig av sådana tärningar.

/tobias

Big Marco

Läskig
Nu förstår man varför Monster Manual ser ut som det gör - ett romerskt D&D liksom. Allt bra grekiskt är snott.

Genesis

Ni dés ni maître
Gurgeh said:
Och så en fråga: Det står i beskrivningen av tärningen att man inte vet vilket spel den användes till, men är det någon som vet om man vet vad tecknen på den betyder? Det vore hur häftigt som helst att göra ett spel som utspelade sig i antikens Rom och använde sig av sådana tärningar.
Det ser väl ut som astrologiska tecken, eller? Den nere till vänster är ju i alla fall solen. Men jag trodde att de var medeltida. Fanns de tecknen redan på romartiden?

EDIT: Nä, de andra tecknen stämmer inte riktigt.

Rickard

Urverk speldesign
De har ju stavat fel på "loot" på sidan. Det ska vara två O, inte ett. :gremsmile:

/Han som tyckte det var konstigt att allting annat (kollade på två saker) kostade en femtedel av vad glastärningen kostade

Johan K

Gammal & dryg
De där allt galna de där rommarna.... =)
Aja, tärningar har väll alltid hängt med, men en t20 ?? Från den tiden.. 0_o