Nekromanti Hur ger jag RP ledtrådar?

Eagle

Swordsman
Hej!

Mina spelare gillar problemlösning och chiffer. Jag tänkte därför skriva ett brev till rollpersonerna där jag tar ett papper, blöter en tandpetare i mjölk och skriver på pappret. När det torkat, så ser man inte texten... men när man lägger det i ugnen eller värmer det ovanför ett värmeljus (utan att elda upp det förstås) så framträder texten man skrivit med tandpetare och mjölk. Coolt va?! :gremsmile:

Nu är min fråga. Vilka LEDTRÅDAR skall jag ge RP - som får dem att förstå att de måste använda ett värmeljus eller en annan värmekälla (öppen eld=ugnen) för att se texten? Jag vill ju inte kasta lösningen i deras knä utan vill att de ska känna en känsla av prestation när de lyckats komma på hur de skall göra för att uttyda brevet.

Settingen är Fantasy (Warhammer Fantasy Roleplay 3e).

Ett ledtråd är att rulla in pappret i ett snyggt skinnfodral med ett sigil med lackstång, så de förstår att pappret måste innehålla något av värde även fastän de med blotta ögat inte ser någonting. Men jag vill inte säga till mina spelare: "använd ett värmeljus eller lägg det i ugnen", för då hade jag lika gärna kunnat läsa upp brevet för dem på en gång. Så vilka ledtrådar skall jag ge dem?

/Henrik

Feuflux

omjonasson.se
En dikt?

Kunskap gives till den man,
som ljusets kraft besitter
Med ögon skapta som en hök,
kan skåda arkets glitter

Kanske. :gremsmile:

Laowai

Hero
Re: En dikt?

Och om meddelandet inte går fram så fortsätter rimmet:
"men så värm upp pappret din jävla gök
jag ska aldrig mer försöka slänga in ett skiffer"

Edit: oj, oavsiktligt nödrim samt fel melodi i andra raden. Nåja, så kan det gå när man inte har sovit på nästan ett dygn. OTn ber jag också om ursäkt för.

Rising

Vila i frid
Vad jag skulle göra: Ge dem mjölktextpapperet tidigt i äventyret, och låt någon helt annan information finnas på det, i vanlig text.

Det kan vara en användbar ledtråd, en karta, en massa kryptiskt nonsens... Det beror på äventyret du skrivit. Av någon anledning så skall spelarna spara lappen och förstå att den är viktig, även om de av naturliga skäl inte inser dess fulla innebörd ännu.

Ledtråden kommer senare, och är den enklaste självklara; de kommer att hitta ett annat, liknande papper, med ett meddelande som påminner tillräckligt mycket om lappen de själva har fått för att de skall förstå att de hänger ihop; men denna lapp har någon redan värmt ovanför ett ljus - så att den hemliga texten framträtt.

---

Så; om det här är hemliga meddelanden som någon kult skickar till varandra, så kan de på ytan se ut som dikter eller bilder med märkliga symboler på; något konsekvent så att alla kultmedlemmar som är införstådda med hur systemet fungerar förstår att lappen de fått har ett hemligt meddelande som framträder om man värmer det; och i vanliga fall så värmer de lapparna, läser meddelandet och bränner sedan lappen för att bevara hemligheten.

Men vad rollpersonerna gör en bit in i äventyret är att hitta en lapp som av någon anledning bara blivit halvvägs nerbränd. Ge dem flera andra typer av dokument samtidigt, så att det inte blir alltför tydligt att just denna lapp innehåller den viktigaste informationen. Om de plötsligt får massor med information och ledtrådar skriven i vanlig text, så är det nog lätt hänt att de inledningsvis missar att även den märkliga lappen innehåller viktig information: Texten som står på denna halvbrända lapp i vanlig skrift - den texten är förstås lika meningslös och förbryllande som den på lappen de själva har i sin ägo - men det är nödvändigt att de förstår att dessa två lappar har något gemensamt för att de skall lösa gåtan - och förstås - texten i mjölktext på den halvbrända lappen kan vara svår att urskilja på lappen om den är tillräckligt sotad och mörk.

Om spelarna får ett par handouts på en gång i denna veva så kan det alltså vara mycket lätt hänt att den riktiga gåtan inte framträder helt uppenbart och övertydligt åt dem direkt vid första anblicken. Du får alltså tänka som en trollkarl och använda denna distraherande manöver för att dölja ditt trick.

---

Fördelen med den här ledtråden är att den är helt organisk och naturlig. Det är ingen som medvetet har skrivit en gåta åt rollpersonerna, utan det är en ledtråd som uppstått av sig själv - utifrån vad som har hänt i spelvärlden.

Dessutom är det skithäftigt när spelarna får applicera ny kunskap på tidigare handouts och känner "ååååh, vi hade den här informationen tillgänglig, i våra händer, hela tiden utan att veta om det!" Mind = blown.

Det är mitt förslag.

Laowai

Hero
Ovanstående är awesome. Jag skulle tappa min skit om min sl gjorde något sådant. Lite the usual suspects. Fast, papperslappar...

Konrad Konvalj

Myrmidon
Eagle said:
Hej!

Mina spelare gillar problemlösning och chiffer. Jag tänkte därför skriva ett brev till rollpersonerna där jag tar ett papper, blöter en tandpetare i mjölk och skriver på pappret. När det torkat, så ser man inte texten... men när man lägger det i ugnen eller värmer det ovanför ett värmeljus (utan att elda upp det förstås) så framträder texten man skrivit med tandpetare och mjölk. Coolt va?! :gremsmile:

Nu är min fråga. Vilka LEDTRÅDAR skall jag ge RP - som får dem att förstå att de måste använda ett värmeljus eller en annan värmekälla (öppen eld=ugnen) för att se texten? Jag vill ju inte kasta lösningen i deras knä utan vill att de ska känna en känsla av prestation när de lyckats komma på hur de skall göra för att uttyda brevet.

Settingen är Fantasy (Warhammer Fantasy Roleplay 3e).

Ett ledtråd är att rulla in pappret i ett snyggt skinnfodral med ett sigil med lackstång, så de förstår att pappret måste innehålla något av värde även fastän de med blotta ögat inte ser någonting. Men jag vill inte säga till mina spelare: "använd ett värmeljus eller lägg det i ugnen", för då hade jag lika gärna kunnat läsa upp brevet för dem på en gång. Så vilka ledtrådar skall jag ge dem?

/Henrik
Ett alldeles förträffligt tips det här!

Jag blev så till mig att jag genast utförde ett test. Det var klurigt som fan att skriva med en topps.. Nu var jag in och läste det hela igen och ser ju klart och tydligt att man skall använda sig av en tandpetare. Tippar på att man kan få ut en hel del mer av det! Jag själv fick inte plats med så värst mycket eftersom mina bokstäver blev så stora, men nu skall det testas igen.

Hur som helst så är det ett magnifikt litet trix som mina spelare kommer att gilla när de väl löst hur de skall få fram den riktiga texten.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Test två..

Brun 7 säger jag bara! Bokstäverna syntes väldigt bra tills lappjäveln fattade eld. Lite panikartat slängde jag den i diskhon som för närvarande var fyllt med vatten eftersom det är dags att diska..

Tur att pojken sover och frun är långt borta idag..

Eagle

Swordsman
bra förslag, hur gör du?

Utmärkt förslag. Det var en fin dikt by the way. Det är inte första gången du använder dikter i rollspelande som ledtrådar va? Hur bär du dig åt?

/Eagle

Eagle

Swordsman
superbra idé! tack Rising! :)

Alla dina förslag var bra. Jag ska använda mig av dem. Det var riktigt riktigt bra. Ge dig själv en klapp på axeln och Känn dig stolt!

Man kan ju använda sig av sigil med lackstång på alla ledtrådarna som är "viktiga", så att RP också där förstår att det finns något gemensamt med dessa. Också ett tecken på att dessa dokument har samma ursprung.

Glasgow_kiss

Veteran
Jag testade detta och det funkade bra. Jag tog en tandpetare och skrev och jag doppade tandpetaren ofta (vet inte om det behövs) Sedan tog jag ett värmeljus och höll ganska nära och precis när pappret blir brännt måste man flytta på det annars tar det eld.

Eagle

Swordsman
Chiffernyckeln i osynligt bläck!

Coolt. Då löper spelarna en risk att elda upp sin ledtråd, kan bli kul att se reaktionen :gremsmile: Alternativa värmekällor är en stark glödlampa, ugnen eller ett strykjärn. Men värmeljuset är lite coolare för det påminner ju mer om den sorts framkallning som RP har tillgång till i Fantasyvärlden.

Läste på en hemsida att det ska fungera med bomullstopps det kanske är bättre än tandpetare.

Vad som kanske är ännu häftigare vore att ge RP en chiffernyckel i osynligt bläck... då ger man ju RP ännu en utmaning. Inte bara måste de komma på hur de skall uttyda texten på pappret, de måste när de kommer på det, också använda chiffernyckeln för att uttyda andra ledtrådar som de får under kampanjens gång. Chiffernyckeln kan användas av en initierad grupp personer (högt uppsatta personer i ett tjuvgille, en kult eller några konspirerande adelsmän, etc) - som har behov av att kommunicera med varandra utan att riskera att bli avslöjade, då de har någonting att dölja.

Kanske måste RP hitta en speciell sorts ljus i rollspelet för att kunna uttyda texten. Låt säga att det är ett magiskt föremål. Det kanske inte fungerar med vilket ljus som helst? Det bäddar för ytterligare utmaningar då detta ljus kanske finns inlåst hos en adelsman, ligger nergrävd i en grav på kyrkogården... eller att det finns på något annat otäckt ställe... dit RP inte har automatiskt tillgång - Detta bäddar ju för ett äventyr i sig själv.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Chiffernyckeln i osynligt bläck!

Jag rekomenderar tandpetaren. Lättare att få till text, och åtgången av mjölk är inte lika stor vilket ger kortare torktid..

I mitt fall kommer jag att låta mina spelare använda ett stearinljus. Inget annat. Brinner det upp ska det givet finnas ett extra ex att få tag på ( inget som det skall skyltas med förstås), och det skapar ju ännu en spelkväll.

Ha vattnet redo bara. Det flammar till som bara den, men det är ju också en fräck effekt.

Feuflux

omjonasson.se
Re: bra förslag, hur gör du?

Eagle said:
Utmärkt förslag. Det var en fin dikt by the way. Det är inte första gången du använder dikter i rollspelande som ledtrådar va? Hur bär du dig åt?
Jag brukar inte ha med gåtor/ledtrådar alls egentligen (enligt det gamla problemet att spelarna fattar allting på två sekunder eller inte hajar ett skvatt efter den tredje övertydliga förklaringen). Här kom jag att tänka på Tintin-äventyret Enhörningen hemlighet där man skulle lägga tre lappar i ett lager och hålla mot ljuset för att få fram texten. Mindes inte hur ledtråden var där så jag tog fram ett rimlexikon och hittade på nåt.

Däremot tycker jag att ledtrådar är skithäftiga element (jag har bara gett upp att använda dem). Ett äventyr jag skrev (starkt inspirerat av filmen Ninth Gate) fick rollpersonerna tag i flera pergament med bilder, där varje bild skulle vara en ledtråd till döden. Skurken behövde allihop för sin hemska ritual (döda nån antar jag... nu minns jag inte) men spelarna fattade aldrig dödsreferenserna. De fattade dock vem som var ondingen i äventyret så det gick ändå...

Fler misslyckade ledtrådar (alltid lär sig kanske nån hur man inte ska göra) som jag kommer på är när jag gjorde en tydlig beskrivning av någonting som var viktigt att spelarna kände till senare.
-(SL) Mannen har en kniv med en målad röd tjur på bladet.
- Du brukar aldrig tala om detaljer på folks knivar!
- Den här mannen är säkert skurken. Vi skuggar honom!
- Nej, vi dödar honom direkt så spar vi tid!
-(SL) Aaaaaaaaaargh!!!
Där tanken då var att spelarna senare skulle hitta kniven på en plats och då veta att den här mannen varit där.
Så det jag antar att jag säger här är att om spelarna aldrig förut fått ett papper av dig så kommer de att anta att det är det viktigaste pappret EVER.