Re: Stickprov; Ymirs patentlösning
Jag brukar lösa problemet du tar upp genom en spelledarstil där jag ofta men långt ifrån alltid beskriver detaljer som vad som ätes runt lägerelden, etc. Det blir meningsfullt på grund av en karaktärs- och relationsfokuserad spelstil; interaktionen olika personer emellan vid middagsbordet, lägerelden eller i kön till hemlighuset kan helt enkelt vara intressant för ståryn. Det kan också vad särskilda karaktärer gör när de inte har något bättre för sig. I en kampanj jag spelleder nyligen fann tex en av rollpersonerna sedan gänget slagit läger för natten att den stenhårda pseudomongolen Töreg gick ned till stranden och satt där och tittade ut över havet. En oviktig detalj kan tyckas, men den sade egentligen en hel del om vad som rör sig i Töregs huvud - saker som senare kommer att spela roll för kampanjen.
Vad jag gör är att ta en detaljrollspelande stickprov på händelser under ett skeende som annars hoppas över, till exempel en resa; för att ge spelarna en känsla för och uppfattning om vad som händer runtomkring dem. Det är extra viktigt ju mer centrala karaktärer som är med på resan, men det kan också handla om att till spelarna förmedla (viktiga eller oviktiga) detaljer i miljöerna som passeras - eller, som många redan sagt -, att förmedla en ny kultur. (Här får gärna finnas lite 'Sense of wonder' också - "nu kommer ni till Tar-öknen, den värsta och mest ödsliga delen av det väldiga Koshan, där spöklika klippformationer reser sig mot skyn och skrumpna tamarisker kantar uttorkade flodfåror som löper likt ormar mot en dallrande horisontlinje").
En resas första dag kan tex spelas i relativt stor detalj, sedan hoppar vi några dagar <insert landskapsbeskrivning och övergripande beskrivning av övrigt av intresse>, sedan rollspelar vi en måhända trivial, måhända relevant, kväll runt lägerelden som åtminstone tjänar till att cementera eller komplicera karaktärer en smula, sedan hoppar vi en vecka <insert landskapsbeskrivning och övergripande beskrivning av övrigt av intresse>, sedan händer kanske något som är av stor handlingsmässig vikt, men eftersom jag tidigare gjort andra stopp i tidshoppet så känns det aktuella stoppet inte lika abrupt, utan blir mer en del i ett naturligt flöde av tidshopp-stickprov-tidshopp-stickprov. Det är en metod som funkar bra för mig. (Jag hoppas det ur allt mitt svammel framgick vad jag menade).
- Ymir, svammlig