Nekromanti Hur gick Colonien under?

Hejsan!
Jag har undrar och undrat, men inte kommit fram till något svar, om NI andra här på detta exellenta forum har ett svar på hur Colonien gick under så får NI gärna meddela mig om detta....=)
//Aralion

Krille

Super Moderator
"Jag har undrar och undrat, men inte kommit fram till något svar, om NI andra här på detta exellenta forum har ett svar på hur Colonien gick under så får NI gärna meddela mig om detta....=)"

Bit för bit.

Först inträffade en ekonomisk tillbakagång, eftersom imperiet inte kunde expandera och därmed inte ta krigsfångar som slavar. I väst fanns Jargiska kejsardömet som imperiet inte kunde erövra, och i öst fanns bara ödemark som man inte kunde kriga mot.

Sedan försvann kejsarstaven. Därmed kunde inte kejsardynastin fortsätta att regera, och magikratin fick tillfälligt hålla ordningen tills kejsarstaven återkom och man kunde inrätta en ny kejsardynasti.

Sen började provinserna förfalla och bryta sig lösa.

Och till slut fanns det helt enkelt inget kejsardöme kvar.

Hamsterbane

Veteran
Det liknar det romerska imperiet väldigt mycket tycker jag :)

Men som David Eddings säger i sin lärdigskrivafantayböcker-bok "Rivan Codex": Varför hitta på egna länder när man helt enkelt kan ta dem som redan finns och skriva om dem lite?
Inte ordagrant citerat :)

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Men som David Eddings säger i sin lärdigskrivafantayböcker-bok "Rivan Codex": Varför hitta på egna länder när man helt enkelt kan ta dem som redan finns och skriva om dem lite?"

Jag skulle inte lita alltför mycket på Herr Eddings så kallade "tips" om jag var du. Tänk själv istället.

Hamsterbane

Veteran
Jag skulle inte lita alltför mycket på Herr Eddings så kallade "tips" om jag var du. Tänk själv istället.
Hehe, det behöver du inte upprepa :gremtongue: Det David Eddings ger en råd att skriva är typisk billig dussinlitteratur, dvs en fantasyberättelse totalt utan egen karaktär och med alla klichéer som överhuvudtaget finns.

David Eddings är en författare så amerikansk som man kan bli, med allt som det innebär. Som han förklarar i Rivan Codex så skrev han inte fantasyböcker, hade inte ens tänkt på det, förrän han insåg att Sagan om Ringen var inne på sin 76:e tryckning (1980 ungefär), och att det fanns stora pengar att tjäna :gremwink: Och han skrev också så; för att det gick, snarare än något annat skäl.
Men böckerna är bra, jag klagar inte :gremsmile: