Först ett litet exempel:
Under årets GothCon så spelade jag Archipelago med tre andra spelare. Archipelago är ett improviserat karaktärsdrivet spel utan spelledare. Vår historia utspelade sig i ett vättesamhälle i ett grottkomplex.
En av rollerna var den vänliga men korkade jätten som ville hjälpa alla men som utnyttjades av en mörk kraft som ville slå sig fri.
En av rollerna var en bitter främling (halvlängdsman fast i grottan) som bara var ute efter personlig vinning och inte väjde från att manipulera de andra vättarna.
En av rollerna var schamanen som kunde svamparnas hemligheter, agerade som klok gumma i gorttan och ville bevara svampskogen.
Den sista rollen var en gammal erfaren vätte som inte riktigt bodde någon speciell stans eller brydde sig om något speciellt, (spelarens egna ord) och som ville öppna en ny gruva.
Det som blev problematiskt här var att det egentligen inte fanns någon insats i ifall den nya gruvan öppnades. Inga rollpersoner eller andra fraktioner i settingen påverkades. Inte heller fanns det något som den sista rollpersonen var lojal med, rädd för, förälskad i, osv.
----
Nästan alla spelare fattar att de kommer ha roligare ju mer de knyter sina roller till det som händer och bjuder på sig själva. Men hur kan man hantera att enstaka spelare vill göra en roll som saknar drivkraft och känslomässiga band till settingen, det som händer i settingen, och de andra roll/spelledar-personerna i settingen?
Om jag låter honom göra det så kommer han i värsta fall inte ha något roligt under spelet, och i bästa fall så kommer han och de andra att spela på ojämlika villkor.
Jag funderar på om inte den enklaste lösningen är att helt enkelt säga till okända spelgrupper "Ett typiskt nybörjarmisstag är att göra rollpersoner utan tydlig koppling till det som händer i spelet. Men ju mer ni syltar in er i relationer desto roligare kommer ni ha!" eller liknande.
Eller ska man bara ge upp på att "omvända" dem?
(vi andra låg på lite för att dra in rollpersonen och dess motivation lite tydligare i spelet, och även om rollpersonen blev en bikaraktär medans de andra blev huvudroller så hade spelaren roligt och ville spela mera)
Under årets GothCon så spelade jag Archipelago med tre andra spelare. Archipelago är ett improviserat karaktärsdrivet spel utan spelledare. Vår historia utspelade sig i ett vättesamhälle i ett grottkomplex.
En av rollerna var den vänliga men korkade jätten som ville hjälpa alla men som utnyttjades av en mörk kraft som ville slå sig fri.
En av rollerna var en bitter främling (halvlängdsman fast i grottan) som bara var ute efter personlig vinning och inte väjde från att manipulera de andra vättarna.
En av rollerna var schamanen som kunde svamparnas hemligheter, agerade som klok gumma i gorttan och ville bevara svampskogen.
Den sista rollen var en gammal erfaren vätte som inte riktigt bodde någon speciell stans eller brydde sig om något speciellt, (spelarens egna ord) och som ville öppna en ny gruva.
Det som blev problematiskt här var att det egentligen inte fanns någon insats i ifall den nya gruvan öppnades. Inga rollpersoner eller andra fraktioner i settingen påverkades. Inte heller fanns det något som den sista rollpersonen var lojal med, rädd för, förälskad i, osv.
----
Nästan alla spelare fattar att de kommer ha roligare ju mer de knyter sina roller till det som händer och bjuder på sig själva. Men hur kan man hantera att enstaka spelare vill göra en roll som saknar drivkraft och känslomässiga band till settingen, det som händer i settingen, och de andra roll/spelledar-personerna i settingen?
Om jag låter honom göra det så kommer han i värsta fall inte ha något roligt under spelet, och i bästa fall så kommer han och de andra att spela på ojämlika villkor.
Jag funderar på om inte den enklaste lösningen är att helt enkelt säga till okända spelgrupper "Ett typiskt nybörjarmisstag är att göra rollpersoner utan tydlig koppling till det som händer i spelet. Men ju mer ni syltar in er i relationer desto roligare kommer ni ha!" eller liknande.
Eller ska man bara ge upp på att "omvända" dem?
(vi andra låg på lite för att dra in rollpersonen och dess motivation lite tydligare i spelet, och även om rollpersonen blev en bikaraktär medans de andra blev huvudroller så hade spelaren roligt och ville spela mera)