Nekromanti Hur hanterar ni räkenskaperna?

Storuggla

Champion
Mors mors,

Nu är det så att jag gillar Eon. Jag gillar Mundana, jag gillar misslorna, jag gillar att nästan alla regler är frivilliga och att man kan sitta och älskar rollpersonsgenereringen.

Problem jag stött på är siffrorna. Oftast är jag Sl och jag sitter på den svartvita sidan av skärmen och har en hord siffor, trauma på skurkar ett till sju, smärta på samma tjommar, allehanda VINIT och nuffror.
Och det blir helt enkelt en hoper med sifferjonglering. Thus my question:

Ni Eon-SL:er som sitter där ute och polerar era hakor, hur löser ni detta? Fuskar ni lite med SLPs trauma, smärta och eller hur gör ni?

Storuggla, vill hellre spela Eon än Spelleda

volador

Veteran
Jag har ett kladdpapper där jag har fem kolumner, en för varje sak som är bra att komma ihåg: trauma, smärta blödningstakt, blodsförlust och utmattning - sen skriver jag helt enkelt ner hur mycket varje slp erhåller. Man behöver inte ha ett rutat papper för varje SLP för att få det att fungera - dividera bara tex antalet Trauma med SLP's skadetålighet.

UnConnected

Veteran
Brukar göra ett litet skadeformulär med de tre skadekolumnerna och en ruta för chockvärde, en för vinit och 5 rutor för färdigheter (kan användas för uindvika, strisdsfärdigheten etc)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
I riktigt stora strider så kör jag skadan på godtycke.

äsch, nu har stadsvakten åkt på sin tredje riktigt feta smäll, nu får han gå ner

I bara stora strider så använder jag det förenklade skadesystemet(Monster och varelser) och rutat papper (närmstabokhandel).

I strider med bara några få deltagare så använder jag så ganska mycket regler.

I strider mot viktiga skurkar så använder jag varanda regel i boken.

/Naug

P|uT0NiUm

Swashbuckler
..."dividera bara tex antalet Trauma med SLP's skadetålighet."

Så gör jag med. Fast jag skipper pappret och kör lite mer på ett ungefär, om det inte är en hemskt viktig SLP (super-skurk eller rollpersonens väpnare).

Spelarna vet ju inte hur du gör bakom skärmen, så gör hur du vill - bara utfallet ser logiskt ut. :gremcool:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Personligen sköter jag det hela litegrann efter mitt eget godtycke. Handlar det bara om en enkel strid mot en stråtrövare brukar jag göra en ungefärlig bedömning av hans värden i huvudet.
Handlar det däremot om en slutstrid mot en stor skurk så brukar jag ha hans värden uppskrivna på ett papper.

En mycket bra lösning som vi kört med när vi spelat större strider är att man skriver upp motståndarnas värden på ett papper som man sedan kopierar upp i ett antal exemplar. Dessa delas sedan ut till spelarna som sedan får spelleda varandras motståndare. Ett väldigt bra sätt att få flyt i striden och slippa långa väntetider. Det förutsätter förstås att spelarna själva är så pass mogna att de inte missbrukar förtroendet. Men det brukar inte vara något problem.

samiis

Warrior
Så där hemskt mycket siffror är det väl inte, och de flesta är ganska logiska, förutom att det står fel på numerärt under- och överläge...

Jag brukar inte vara så noga med antalet tärningar, jag slåt så många tärningar jag tycker passar...