Nekromanti Hur inleder man ett äventyr?

G

Guest

Guest
Jag läste någonstans att de första 10 sekunderna i ett tal avgör om man fångar någons intresse. Jag kan inte hjälpa att känna lite så angående ett äventyr. Efter att ha spelat 2 äventyr i vår kampanj befann sig PCs i Waterdeep med en mängd "hittegods" varav en avgörande del var juveler från ett svunnet kungadöme. Då detta är lite känsligt letade PCs upp en ökänd hälare vid namn Egbert Humperdink. De irrade runt i mindre säkra kvarter, men då de utgör en hyfsat tuff skara slapp de undan provokationer. Egbert var en färgstark figur. En Halfling Rogue med öronen prydda med stora silverringar. Håret uppsatt i en stor burrig tofs. Iklädd en vinröd läderrustning med nitar av ädelmetall. Han satt kaxigt tillbakalutad i en stol med fötterna mot ett bord. Han bar silverfärgade stövlar med små vingar på som tycktes röra sig och när han gick såg det ut som om han aldrig vidrörde marken. Han hade en ring på varje finger. Var och en med en unik ädelsten. Han tog ett djupt bloss på sin cigarr och blåste ut röken i ansiktet på närmsta PC. "Och varför tror ni jag skulle vara intresserad av det där krafset?" Hur som helst gick det vägen. PCs fick en hel del cash, de köpte stridshästar och äventyrsutrustning och begav sig till Kendall Keep. Egbert kanske återkommer om PCs så önskar, men visst kan man göra det intressant även med en spelteknisk detalj som sälja/köpa grejer. Ni kanske har andra bra förslag?

Rickard

Urverk speldesign
Ok, jag är lite förvirrad om vad tråden egentligen handlar om.. Du börjar med att fråga hur man inleder ett äventyr och sedan avslutar, efter en liten berättelse, med.... Hmm.. ...med vad jag trodde var en fråga om hur man ska lösa situationer när rollpersonerna ska handla.. Men nu inser jag att du menade att själva köpgrejen kunde vara en bra äventyrshook.. Jo, helt sant.. Det är viktigt att slänga ut ett nät av personer för dessa kan med rollpersonerna på nya äventyr senare.. Jag själv är skitkass på sådant för jag kommer på alla NPC:er on the fly och glömmer sedan bort dem.. Jag tänkte inte säga så mycket utan bara länka..

Seriöst motiverade äventyrare
Inledningar som trollbinder spelarna
Schyssta Startgropar och Slutdiken
Behöver hjälp!
hur motiverar ni era RP

Jag vet inte hur bra innehållet är i vissa av trådarna men trådstartsformuleringarna var vettiga och borde ha mynnat ut i intressanta förslag och diskussioner..

Sedan kan jag slänga med ett par länkar till som bonus, som egentligen inte har något med din tråd att göra.. :gremsmile:
Äventyrsskrivande
konsten att skriva äventyr...
Hur får ni äventyrs-idéer?

"Jag läste någonstans att de första 10 sekunderna i ett tal avgör om man fångar någons intresse."
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som antagligen är skyldig till det där (eftersom [color:\\"green\\"]han[/color] vet att Caligula har läst [color:\\"green\\"]han[/color]s spelledartips) och som måste backa i det påståendet efter ett snack med en som kunde retorik lite bättre. Det är de första minutrarna som är viktigast i ett tal (men [color:\\"green\\"]han[/color] är dock osäker på om det är samma siffror när gäller exempelvis en stand up-show)