Nekromanti Hur inne är rollspel egentligen?

Bifur

Veteran
Den skillnad jag kan märka jämfört med för säg 10 år sedan är att personer som haft en egen historisk relation till rollspel har uppfattat att det är (mer) inne igen och de är intresserade av utövandet. Någonstans bakom den insikten finns rimligen ett informationsflöde som når dem och som därmed tränger utanför vår bubbla.

Staffan

Myrmidon
Rymdhamster;n315860 said:
Jag vet inte om dessa siffror egentligen säger något. Jag såg något om att WOTC uppskattade antalet personer som spelade DND till sex milioner under 2007. Jämfört med USAs befolkning skulle det betyda knappa 2%, men jag hittade inga färskare data vid en snabb googling.
Jag hittade den här artikeln som hävdar att 8,6 miljoner personer spelade D&D under 2017. Jag hittar dock inte var de får påståendet från.

Staffan

Myrmidon
anth;n315863 said:
DnD, Magic och Wizards of the Coast ägs av Habro.
Monopol ägs av Hasbro.
Det är alltså inte licenspengar som stoppar i just detta fall.
Däremot så finns det ett D&D Clue, från 2001.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Rent anekdotiskt: en av mina yngre spelare (kring 25) nämnde att en Facebookgrupp för tjejer i Malmö där hon är med hade fullt med folk som var intresserade av att hitta någon att börja spela rollspel med. Man får ju hoppas att de hittar någon.

Ymir

Liten kantbaron
Rollspelsbranschen lider ju av det centrala problemet att den nästan helt består av Dungeons & Dragons. Få andra branscher har en så bisarr dominans av ett enskilt varumärke. Även om man ponerar att D&D vore mainstream innebär inte det att andra rollspel är det. Andra rollspel är som insekter som surrar runt elefanten D&D.

Feuflux

omjonasson.se
Det här med bubbla-effekten är ju intressant, för det blir svårt att avgöra hur poppis något är.
Jag hänger ju här varje dag, har brädspelsgrupper på facebook och två spela-över-nätet-grupper. Jag hör massor om rollspel i de kanalerna.
Bland kollegor och grannar finns det förvisso brädspelare, men jag känner inte till en enda som spelar rollspel. Jag hör inte ett knyst om rollspel i de kanalerna.

Rollspel känns klart mer populärt/socialt accepterat/mainstream nu än för 10-20 år sedan, men jag kan inte motivera varför jag tycker så. Vad gäller kanalerna som jag hör respektive inte hör om rollspel via så har ingenting ändrats.

Staffan

Myrmidon
Ymir;n315910 said:
Rollspelsbranschen lider ju av det centrala problemet att den nästan helt består av Dungeons & Dragons. Få andra branscher har en så bisarr dominans av ett enskilt varumärke. Även om man ponerar att D&D vore mainstream innebär inte det att andra rollspel är det. Andra rollspel är som insekter som surrar runt elefanten D&D.
Fast det verkar som om en del av D&Ds framgångar smittar av sig (fast det kanske bara är bubbel-effekten). En del av de som blir intresserade av D&D har ett vidare intresse och prövar även på andra spel.

Eventuellt undantaget är de som försöker spela på D&Ds planhalva, såsom Pathfinder och kanske 13th Age. Men spel som försöker göra något annat än D&D kan nog klara sig rätt bra.

Dilandau

Myrmidon
Att döma av reaktionerna jag får när rollspel kommer på tal ute i köttvärlden (numera oftast när någon undrar vad det är för konstig grej jag gillat på fb), så har bilden av rollspel förändrats från ”löjligt och konstigt” till ”kufiskt charmigt” de senaste 10-15 åren.

Men att säga att det är inne eller trendigt i de bredare lagren i Sverige tror jag inte har bäring i verkligheten.

Mogger

Hipsteranka
Anledningen till att jag frågar är att jag vid ett antal tillfällen stött på folk som pratar om det. Senast häromdagen på någon av de där jobbiga reklamkanalerna på radio, där rollspel nämndes i det korta intensiva mellansnacket, helt utan ironi eller förlöjligande.

Khan

Kondottiär
Jag har en bild av att det är ett stort gäng 70-talister som återvänt till hobbyn efter ett långt uppehåll i det senaste, och att de dragit med sina barn och vänner in. Jag som ungdomlig 80-talist har aldrig slutat spela, men kan i ärlighetens namn inte heller påstå att jag dragit in någon annan i hobbyn.

Jag ser rollspelandets "återkomst" som en direkt frukt av att åttiotalet är nostalgiskt storsäljande nu. Då minns alla 70-talister vad kul de hade på den tiden och ser inte rollspel som något konstigare än att plocka fram sin NES eller SNES, vilket också är betydligt mer inne idag. Men Tv-spelen har ju lite försprång i retrovågen.