Nekromanti Hur introducerar man SF för någon som inte...

Troberg

Sinister eater
...är intresserad av sådant som är "overkligt"?

Jag har några teorier:

1. Det ska greppa åskådaren direkt. Man ska inte hinna tröttna innan det blir bra.
2. Det underlättar nog om det är karaktärsdrivet. Man tenderar att fastna i något om man fastnar för personerna.
3. Det ska ha en tydlig relevans för det som är "verkligt", utan att för den sakens skull vara pekpinnar.

Så, jag började bläddra genom min icke oansenliga samling (för närvarande 498 kompletta serier, plus ett 50-tal till som jag har vad som sänts men som fortfarande produceras, plus drösvis med filmer) och jag kunde inte komma på någon som jag tyckte passade kriterierna.

Någon som har något förslag eller tips?

Edit: Låt oss anta att det här inte är ett alternativ för att få dem att titta:
[bild]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/94/Clockwork'71.jpg[/bild]

Edit2: Skit. Klistra in länken i browsern om ni vill se bilden.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Starship Troopers

Är det en kille? I så fall, visa Starship Troopers. Alla snubbar gillar Starship Troopers.

Troberg

Sinister eater
Re: Starship Troopers

Är det en kille?
Det är ingen speciell person, bara en generell fråga. Hur sprider man SF som företeelse?

I så fall, visa Starship Troopers. Alla snubbar gillar Starship Troopers.
Actionpubliken har redan rätt så hög tolerans för SF, de är inte svåra att övertyga.

Hur övertygar man de som ser på deckare? Drama? Komedier?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Troberg said:
Hur övertygar man de som ser på deckare? Drama? Komedier?
Bladerunner, Firefly respektive Red Dwarf.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Låt oss anta att det här inte är ett alternativ för att få dem att titta
Jag tycker att det där var en utmärkt väg att få folk att titta på science fiction. Jag tänker inte på metoden som brukas på bilden, utan på filmen som den är hämtad från. Introducera folk genom att visa film som anses vara bra och bara "nästan" är science fiction, till exempel A Clockwork Orange, Donnie Darko, V for Vendetta eller The Truman Show. Öka sedan sakta dosen.

Men bäst är det om man erkänner att science fiction på film eller tv bara är halvbra när den är som bäst, trycker Snow Crash eller Hyperion i näven på den motvillige och säger LÄS!

/tobias

Krille

Super Moderator
Saker som i teorin skulle kunna funka:

<ul type="square">[*]The Cube
[*]12 Monkeys
[*]Blade Runner
[*]Returner (för att den är så himla söt)[/list]

Rickard

Urverk speldesign
1. Det ska greppa åskådaren direkt. Man ska inte hinna tröttna innan det blir bra.
2. Det underlättar nog om det är karaktärsdrivet. Man tenderar att fastna i något om man fastnar för personerna.
3. Det ska ha en tydlig relevans för det som är "verkligt", utan att för den sakens skull vara pekpinnar.
Min tjej är helt ointresserat av framtidstjofräs ("för det är så overkligt"), men jag visade henne en film där det viktiga inte var just grejen med SF (alltså, såsom SF brukar vara i böcker), utan mer en personlig utveckling i sagoform. Filmen jag visade heter Bicentennial Man... och hon vill se den igen.

/Han som tycker att filmen passar väl in i de tre kriterierna

Ymir

Liten kantbaron
'Solaris' borde ju funka för alla pretton. Och då menar jag originalet, förstås.

Wong Kar-Wais '2046' torde vara lämplig för alla med någorlunda god filmsmak; merparten är en djup, karaktärsdriven, estetikonani i Hongkongskt 60-tal, men vissa scener utspelar sig i scifi-följetongen huvudpersonen håller på att skriva. Å andra sidan är scifi-elementen kanske lite väl vaga. Plus att hela rullen är en uppföljare till 'In the mood for Love', som inte har några scifielement öht.

'The Island' är ju inte direkt nåt mästerverk, men scifielementet i den är ju ganska lagom nedtonat, och rullen väääldigt mainstream och lättsmält? It could work.

'The Returner' kunde också funka på ren skär söthet, precis som Tufva sade.

Men sedan finns det ju också folk som aldrig kommer att tilltalas särskilt av vissa genrer, oavsett hur mycket man försöker hjärntvätta dem. Min farsa, tex, är fyrtiotalist, och han ääälskar western och samurajfilm och det finns många andra historiska filmer han gillar, men han kan inte för sitt liv begripa sig på fantasygenren. Mamma hade iaf läst Sagan om ringen som ung och insisterade på att gå och se filmerna, och fastnade bland annat mycket för hoberna, medan det enda element i dem som farsan verkligen uppskattade, var enterna. "För det var ju precis som i 'Blodets tron', när skogen rör på sig", för att citera honom. Å andra sidan, det kan ju handla om att farsan är ett filmpretto helt enkelt.

- Ymir, spekulerar

Troberg

Sinister eater
'Solaris' borde ju funka för alla pretton. Och då menar jag originalet, förstås.
Min erfarenhet är att icke-fantaster somnar. Möjligen kan man locka tjejer med hollywoods bastardisering, den har i alla fall en näck Clooney...

Troberg

Sinister eater

Red Dwarf.
Nja, Red Dwarf innehåller nog för mycket humor som går över huvudet på en som inte sett massor av SF.

Nja, är tveksam på den. För mig så är den rätt typisk space opera med westerninslag, och har inte mycket som tilltalar en annan publik än SF-fans.

magoo

Hero
När det gäller serier tycker jag att Battlestar Galactica är lämplig nybörjar sci-fi. Inga konstiga aliens som är "overkliga", en massa intriger och ögongodis för alla smaker.

Firefly kan också vara bra, även där saknas "aliens" och westernmiljön känns kanske bekant.

Film känns svårare, jag kommer inte på en enda.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Way Station

För vuxna: romanen Way Station av Clifford Simak. (Finns i svensk översättning). Innehåller romantik, tragik och ett halvlyckligt slut. Och utspelar sig i Wisconsin på 1960-talet.

Arfert

Facit

Jag tycker Firefly funkar utmärkt, eftersom det är en serie som fokuserar på personerna, att det utspelar sig i rymden är ju bara en cool grej.. kunde lika gärna utspelat sig på en tysk fraktbåt 1938 med några gömda flyktingar och en kapten med problem med regeringen/auktoriteter.. eller nåt..

Johan K

Gammal & dryg
Tror åxå på att man ska se lite actionaktigt i SF, tror att juts det kan tilltala om man nu inte gllar SF.

/Johan K som snart snart ska se på Roling Stones

Markehed

Warrior
För att klara av solaris så behöver man nog snarare vara cineast än sci-fi nörd. Det är nog inte det mest lättsmälta man kan mata någon med.

Tror nog att jag skulle försöka med en film och inte slänga dem direkt in i en serie.

Markehed

Warrior

Ingen kan ju tycka illa om bladerunner men frågan är om den inte redan är för etablerad som en film snarare än sci-fi. Knepet tror jag ligger i att hitta en film som man förknippar med sci-fi och samtidigt har en överväldigande bra kvalité. De ska inte bara uppskatta vad de ser just nu utan snarare känna: Oh shit jag måste se mer sci-fi. Eller varför inte: Om sci-fi hade varit en man hade jag velat bära dennes barn.

Varför inte introducera dem för firefly genom att först servera dem serenity.