Nekromanti Hur jag hoppas att nästa version blir

Snow

Swashbuckler
Vi har spelat en kampanj (nu klar) från level 1 till level 8-9. Mestadels har det varit en trevlig upplevelse, men inget är så bra att det inte kan bli bättre.

När min krigare började så var hans mäktiga hugg (den Daily power som ger 3W i skada) hans signatur. Den var reliable så det var oundvikligt att han förr eller senare fick in den nästan varje spelmöte.

Men när han var level 8 så var den inte alls lika viktig. Han sprang runt och hade femtielva andra krafter. Jag var inte längre en dragonborn som högg jävligt hårt, jag höll på med snurrande stål och allt möjligt annat. Min personlighet i strid förändrades alltså radikalt över kampanjen. Detta skulle jag vilja se lite annorlunda.

Tänk om varje power fanns på fem olika nivåer (eller tre eller tio). Där de blev mer och mer användbara och mäktiga ju högre de gick. Från början kanske "mäktiga hugg" är en daily ungefär som för min fajter. Men med tiden när jag blev mäktigare kunde mitt mäktiga hugg utvecklas, jag kunde få en mindre mäktig variant som var encounter och så småningom at-will. Dailyvarianten som var 3w från början går på högsta nivån upp till 6w.

Typ såhär:

Mäktiga hugg 1:
Daily, skada 3w

Mäktiga hugg 2:
Encounter, skada 2w
Daily, skada 4w

Mäktiga hugg 3:
At-will: skada +1
Encounter, skada 2w
Daily, skada 5w

Mäktiga hugg 4:
At-will: skada +1
Encounter, skada 2w
Encounter, skada 3w
Daily, skada 6w

Mäktiga hugg 5:
At-will: skada +2
Encounter, skada 2w
Encounter, skada 4w
Daily skada 6w

Samtidigt har varje rollperson färre powers. Man börjar på kanske 2, och skaffar sig så småningom 3, 4 och slutligen 5. Man kan välja lite själv man vill ha två astuffa powers, eller fyra lite klenare.

Vad vill jag säga med detta? Vet inte... jag har försökt ta mig samman för att skriva det själv, men det vet man ju hur det slutar. :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
Det du tänker på handlar generellt om att det kliar i fingrarna på varje normalt organisationsbegåvad spelare att skapa ordning ur kaos.

Dvs sammanställa de olika komponenterna som ihopbyggda utgör powersarna och sedan kunna bygga ett system som låter oss skapa egna powers.

Problemet är bara att WotC har insett att det är mycket mera lönsamt att sälja fisk än att lära ut hur man fiskar.

Med andra ord; även om de skulle släppa en tuffare version av Brute Strike skulle de inte kalla den "Brute Strike II" eller klumpa ihop den med Brute Strike till en enskild power.

Utan om de istället kallar den "Cool Strike" utan kopplingar gör de det inte bara lätt för sig själva, de skapar dessutom ett köpberoende hos dig som spelare.

Zapp

PS. Det finns faktiskt ett undantag; psionikern. Köp PHB3 när den släpps om du vill spela en karaktär med färre men mer karaktärsdanande förmågor.

Necross

Swashbuckler
Mmm, kanske Star Wars Saga Edition är lite mer som det ni föreslår? Alltså nån slags talent trees.