Herr Grönstedt said:
Ingressen är överflödig givet att du har en begriplig rubrik och logotypen kan du lägga som en mjuk bakgrund istället. Ingressen fyller endast ett syfte för de som är helt nya på sajten. Då får du mer plats för faktiskt innehåll. Om du verkligen vill ha ingressen så kan du ha den på hover/mouse-over på rubriken med en viss timeout (utan timeout upplevs det som fladdrigt).
Ett alternativ till hover är att lägga ingressen som en pop-up-bubbla vid klick på ett frågetecken.
Forumsbeskrivningen/ingressen är där just av den anledningen som den här diskussionen startade, att nya användare snabbt skall kunna se vilket forum de ska till, så den tar jag ogärna bort.
Däremot så blir den överflödig för de små brickorna, t.ex. de specifika rollspelsforumen (för D&D-forumet räcker rubriken gott för att förklara vad forumet handlar om).
Jag är inte jättepigg på pop-ups med forumsbeskrivningar, eftersom användaren då måste hovra/klicka på varje forum för att se. Mitt mål är att man ska få en bra, snabb överblick bara genom att titta på brickorna. Dessutom funkar det lite sisådär på mobila enheter.
Jag vill gärna ha kvar ikonerna som de är. Det skulle absolut kunna bli snyggt att lägga dem som bakgrund istället för som ikon, men jag tror att man tappar lite grann av tydligheten.
Med det sagt gjorde jag lite skisser baserat på dina och andras synpunkter: