Nekromanti Hur kan detta bli? (spoiler mina spelare)

Marcus J

Hero
Först ska jag väl be om ursäkt för den intetsägande rubriken. Fick inte plats med det jag tänkte för.

Saken är den att jag snart kommer dra igång en (förhoppningsvis) längre kampanj där spelarna spelar kolonistörer i Eon. (De är cirefalier som ska kolonisera en mindre ö i övärlden)

Jag har tänkt mig att exprimentera rätt mycket med mitt eget spelledare under denna kampanj (försöka med fisktank bl.a)

Jag har lagt upp en tidsplan där vissa händelser som antagligen kommer hända ingår. En av dessa är en infödingsrevolt för att få bort främlingarna (rp med flera) från ön. Kolonistörerna är dock så pass mycket starkare än stammarna så att de utan problem kan slå ner dessa.

Det jag har funderat på är att låta spelarna spela några av infödingarna som deltager i revolten under spelmötet efter.
Hur tror ni att det kan bli?
Jag har lite funderingar om detta kommer gå bra. Bland annat så tror jag att det kan bli lite väl mycket rälsningen eftersom det som spelarna gör egentligen inte kan påverka händelse utvecklingen.

För att motverka detta så kanske man kan göra så att man slutar det föregående spelmötet med beslutet som spelarna fattar om vad de ska göra med upproret. sedan bryter man och nästa gång så spelar spelarna några av infödingarna under revolten. De ska då deltaga i revolten och sen får man se konsekvensen av de andra rp:nas beslut (vad det än blir).

Tror ni detta kan bli underhållande?
Skulle ni själva vilja spela något sådant?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Har en känsla av att det blev lite oklart här och var. Fråga om ni undrar något.

Edit: Kom på att jag glömde fråga det jag skrev hela inlägget gör att fråga. Har någon gjort det här eller nått liknande? Hur blev det? Tankar och ideer

/Marcus

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Tror ni detta kan bli underhållande?"

Absolut, jag tycker att det låter mycket spännande. Förvandlar dessutom infödingarna till något mer än bara anonyma måltavlor. Ett utmärkt tillfälle för rollpersonerna att ifrågasätta det moraliskt riktiga i att beröva andra människor deras hem och frihet. Men spelarna bör förstås vara införstådda med att deras temporära karaktärer riskerar att fara väldigt illa i mötet med sina motståndare. De bör troligtvis också få färdiggjorda karaktärer, gärna sådana med familjer.

Och nu lite mer specifikt Eon-snack. Cirefalierna är ett utmärkt val, särskilt om man trycker på deras redan uppblåsta självuppfattning och sätter den i kontrast med verkligheten. Jag tror att ni kommer att ha riktigt kul med den här kampanjen och jag har själv lekt med tanken att spelleda och skapa en kolonistkampanj.