Nekromanti Hur kommer D&D next utvecklas?

Bassejr

Hero
När D&D 3.5 blev D&D 4 hördes missnöjda röster, och spelet ansågs enligt många gå för mycket till miniatyr strids taktik, och verkade inte ha någon form av stöd för ROLL spel. Som jar har förstått det uppkom Pathfinder (D20 3.75) som en reaktion på hur långt ifrån Rollspelet D&D 4 kom, genom att lyfta upp det ändå ganska stabila systemet som var 3.5, med en del förändringar.

Har WotC lystnat på kritiken, och ändrat på systemet så att det käns mer som ett Rollspel än ett MMO på papper? Hur mycket har avslöjats om hur D&D next kommer ändras regelmässigt? Vad är det som kommer ändras?

Ursäkta min dåliga koll.

Jarl

Hero
Bassejr said:
Har WotC lystnat på kritiken, och ändrat på systemet så att det käns mer som ett Rollspel än ett MMO på papper? Hur mycket har avslöjats om hur D&D next kommer ändras regelmässigt? Vad är det som kommer ändras?

Ursäkta min dåliga koll.
Har du laddat ner och läst speltestpaketet? Om inte, varför inte?

rjonas

Hero
Det senaste är att bonusar stiger mycket försiktigt med levlarna. Istället kommer ständigt ökande skada och hp ge illusionen av att man växer.

Spelare kommer att välja ras, klass, och specialitet. Även bakgrund kan man välja till.

Raserna är de vanliga med ett litet antal varianter per sort.

Klasserna är otaliga. Det är mer relevant att välja klass än att välja dawn strike of pushing, därför finns det många klasser att välja mellan medan powers fått stryka på foten

Specialiteterna är uppdelbara feat-kedjor. Gillar du inte att välja feat kan du istället välja +1 på valfri ability. Varje feat motsvarar cirka +1 i en ability. Prestige Classes, destinies och annat bös ramlar in under feats. Här kan man till exempel hitta trolleritrix som även krigare kan lära sig.

Bakgrund kommer ge dig ett antal proficiencies så som simma, segla eller smide men man slår alltid lämplig ability check när man vill utföra något. Bakgrund ger dig även en trevlig fördel i spel så som att folk gärna bjuder dig på mat eller att du alltid vet vem man kan fråga om råd.

Jag tycker Next verkar soft men jag har inte provspelat.

Hunk

Hero
Bassejr said:
När D&D 3.5 blev D&D 4 hördes missnöjda röster, och spelet ansågs enligt många gå för mycket till miniatyr strids taktik, och verkade inte ha någon form av stöd för ROLL spel. Som jar har förstått det uppkom Pathfinder (D20 3.75) som en reaktion på hur långt ifrån Rollspelet D&D 4 kom, genom att lyfta upp det ändå ganska stabila systemet som var 3.5, med en del förändringar.
Jag skulle säga att Pathfinder snarare uppkom som en reaktion på att 4th Edition inte var lika öppet för tredjepartstillverkare som 3E/3.5 och att Paizo därför såg nödvändigheten att utveckla ett eget system för att kunna fortsätta existera som företag. Sedan kan nog Pathfinders framgång sägas vila på att många inte gillade förändringarna som skedde i 4E (samt att Paizo levererar högt produktionsvärde och betydligt fler äventyr än WotC). Om WotC tidigt hade meddelat att motsvarande OGL-licens skulle finnas till 4E som 3E så tror jag aldrig att Pathfinder skulle ha utvecklats.

När 2E blev 3E hördes också många missnöjda röster om att D&D var alldeles för centrerat kring miniatyrstridstaktik, så kritiken är inte ny :gremsmile:.

rjonas

Hero
Hunk said:
Bassejr said:
Jag skulle säga att Pathfinder snarare uppkom som en reaktion på att 4th Edition inte var lika öppet för tredjepartstillverkare som 3E/3.5 och att Paizo därför såg nödvändigheten att utveckla ett eget system för att kunna fortsätta existera som företag. Sedan kan nog Pathfinders framgång sägas vila på att många inte gillade förändringarna som skedde i 4E (samt att Paizo levererar högt produktionsvärde och betydligt fler äventyr än WotC). Om WotC tidigt hade meddelat att motsvarande OGL-licens skulle finnas till 4E som 3E så tror jag aldrig att Pathfinder skulle ha utvecklats.

När 2E blev 3E hördes också många missnöjda röster om att D&D var alldeles för centrerat kring miniatyrstridstaktik, så kritiken är inte ny :gremsmile:.
Visst var det så. Paizo blev av med licensen att producera Dungeon och Dragon samtidigt som Wizards ströp OGL. Paizo hade i detta läget kontrakterad, skicklig personal samt en stor skara fans, tack vare äventyrsspåren. Att Wizards inte förutsåg detta är lite konstigt, tycker jag.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
rjonas said:
Paizo hade i detta läget kontrakterad, skicklig personal samt en stor skara fans, tack vare äventyrsspåren.
Och det som jag tror är den allra viktigaste komponenten av alla när det gäller Paizos framgång:

De hade en databas fylld med namn på folk som ville prenumerera på innehåll i pappersform.

Utan det tror jag inte Paizo hade klarat sig med Pathfinder. Välj mellan att starta från 0 och rekrytera alla kunder på nytt, eller att få starta med 20 000 kunder som vill betala för periodiserat material i pappersform.

Paizo var på rätt plats, vid rätt tillfälle, med rätt databas. Resten är fluff. :gremgrin:

/M