Nekromanti Hur konverterar jag folk till min onda religion?

God45

#PrayersForBahakan
Så jag håller på att spela en präst som dyrkar Zehir, den själsätande ormguden över lönmördare, gift och mörker i en nyligen startad D&D Next kampanj. Jag är naturligtvis intresserad av att rekrytera till min religion och medan det finns ett lätt sätt att göra det, rekrytera folk som behöver ha någon död genom att hjälpa dem och få dem att sälja sina själar till min gud, så vill jag faktiskt övertala folk till att gå med också. Min största nackdel är att de som dyrkar Zahir efter döden om de verkligen imponerat på sin gud förvandlas till ormvarelser som får leva i Zehirs efterliv och tjäna honom men de flesta får sina själar slukade av den fruktansvärda ormguden vilket också är vad som händer med alla som blir mördade i Zehirs namn.

Så jag sitter fast med "Gå med i min religion och få den själ slukad!" som ett försäljningsargument. Hur kan jag sockra det här så att folk villigt går med i min religion? Eller är jag fast med att sikta in mig på folk som sålt sina själar till demoner med hjälp av argumentet "Evigt mörker och icke-existens efter att min gud slukat din själ är väll ändå bättre än att bli torterad av demoner för alltid?". Jag vill inte egentligen ljuga för folk men jag är öppen till att böja sanningen lite ;)

Tell

Hero
enklast - nietzcheansk variant. Om du är fantastisk blir du en del av gud. Är du ännu bättre blir du en av de halvgudar som han använder för att styra universum. Din tid här är allt vad du har, gör något med den.

Använd "vägen" -opus deis aforismbok- så får du en bra mix av auktoritarianism och karismatisk propaganda med övermänniskoaspirationer, och utan allt för mycket intellektualism.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Gift säger du? Om Zehir även kan bota gift så kan du säkert knipa några desperata stackare vars nära och kära blivit bitna av nån orm eller så. Mörker borde kunna dra till sig allsköns folk som inte är beredda att beställa ett kontraktamord men mycket väl kan tänka sig att önska att lite olyckor händer den de är arg på. En annan stor rekryteringsgrund borde varabdesperata och deppiga personer som hely saknar ett syfte i sina liv. Så vaf kan Zehir erbjuda dem för syfte? Vad kan du ge dem för mål i livet som de skulle kunna nappa på? Sen skulle uag kanske tona ner själaätandet lite. Typ att säga att om du tjänar Zehir väl så ätar han inte upp dig.

God45

#PrayersForBahakan
Tell;n27160 said:
enklast - nietzcheansk variant. Om du är fantastisk blir du en del av gud. Är du ännu bättre blir du en av de halvgudar som han använder för att styra universum. Din tid här är allt vad du har, gör något med den.

Använd "vägen" -opus deis aforismbok- så får du en bra mix av auktoritarianism och karismatisk propaganda med övermänniskoaspirationer, och utan allt för mycket intellektualism.
Elitism är en jäkligt bra ingång, det är ju en del av varför min karaktär följer religionen. Han är ju övertygad om att han kommer bli utvald. Så det kan jag nog sälja. Till adeln säljer ja det med "Men ni är redan bättre, klart ni blir valda" och till de fattiga säljer jag "Ni har en låg position nu... men om ni går med i min kult så kan ni arbeta er väg till att bli värdiga" eller "Du är bättre än andra och min gud ser det, det är samhället som håller tillbaks dig!" :D

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster;n27166 said:
Gift säger du? Om Zehir även kan bota gift så kan du säkert knipa några desperata stackare vars nära och kära blivit bitna av nån orm eller så. Mörker borde kunna dra till sig allsköns folk som inte är beredda att beställa ett kontraktamord men mycket väl kan tänka sig att önska att lite olyckor händer den de är arg på. En annan stor rekryteringsgrund borde varabdesperata och deppiga personer som hely saknar ett syfte i sina liv. Så vaf kan Zehir erbjuda dem för syfte? Vad kan du ge dem för mål i livet som de skulle kunna nappa på? Sen skulle uag kanske tona ner själaätandet lite. Typ att säga att om du tjänar Zehir väl så ätar han inte upp dig.
Solida idéer :) Ja, jag får nog tona ner själsätandet lite eller vrida det till en "Om du tjänare Zehir dåligt så..."

Cybot

Mest spelbar
Maffiagud. "Du, vet. Vi gjorde den där tjänsten åt dig. Om du dyrkar Zehir så kanske din själv blir uppäten när du dör, men om du backar ifrån ditt löfte så dör du nu och din själ blir definitivt uppäten."

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n27177 said:
Maffiagud. "Du, vet. Vi gjorde den där tjänsten åt dig. Om du dyrkar Zehir så kanske din själv blir uppäten när du dör, men om du backar ifrån ditt löfte så dör du nu och din själ blir definitivt uppäten."
SÅÅÅÅÅ BRAAAA :D Den ska jag använda i kampanjen.

Krille

Super Moderator

Lord Marshal: "Every one of the Legion Vast that just swept aside your defences in one night
was once like you. Fought as feebly as you. Because every Necromonger that lives today is a convert."

Woman: "
There'll be no conversions!"

Purifier: "We all began as something else! It was hard for me to accept, too, when I first heard these words. But I changed. I let them take away my pain."

Man: "You betrayed your faith."

Purifier: "And I changed. Just as you will change when you realise that the UnderVerse will be reached only by those who have embraced the Necromonger faith. For those of you who will right now drop to your knees and ask to be purified."

Governor: "
We will not renounce our faith! No one here will do what you ask. It is unthinkable! This is a world of many peoples, many religions! And we simply cannot and will not be converted."

Lord Marshal: "
Then I'll take your soul. – Join him... or join me."
God45 said:
:D Måste se om den filmen.

Max Raven

T12-kultist
En tanke jag hade är att de som sålt sina själar bör ha någon form av motivation att tjäna Zehir, för att slippa bli uppslukade efter döden. Så där har man en expanderande mängd rekryterare. Om de sköter sig så slipper de bli slukade. Zehir bryr sig troligen inte om varför folk följer den, bara att de gör det? :) In for a penny, in for a pound.

Cybot

Mest spelbar
Gudomligt pyramidspel? "Rekryterar du 10 andra så är chansen att din själ slukas i princip obefintlig*"

*Gäller ej i fall av Gudomlig hunger, nycker, kosmis slump, apokalyps, Zehirkultens undergång eller om någon helt enkelt inte gillar dig.

God45

#PrayersForBahakan
Max Raven;n27197 said:
En tanke jag hade är att de som sålt sina själar bör ha någon form av motivation att tjäna Zehir, för att slippa bli uppslukade efter döden. Så där har man en expanderande mängd rekryterare. Om de sköter sig så slipper de bli slukade. Zehir bryr sig troligen inte om varför folk följer den, bara att de gör det? :) In for a penny, in for a pound.
Gudomligt pyramidspel? "Rekryterar du 10 andra så är chansen att din själ slukas i princip obefintlig*"

*Gäller ej i fall av Gudomlig hunger, nycker, kosmis slump, apokalyps, Zehirkultens undergång eller om någon helt enkelt inte gillar dig.
Det här är en fantastisk ide :D Du säljer din själ men din enda chans efter det är att imponera nog på Zehir för att han inte ska sluka din själ. Så du får andra att sälja sina själar och sedan gör de samma och så vidare. Gudomligt pyramidspel är precis vad det är.

Kärlekscraft

Swordsman
Bästa är väl att göra som Hitler: Huvudargumentet är inte att elda med barn som uppvärmning, utan att få landet på fötter: skapa massa jobb, förhindra fullständing ekonomisk kollaps, göra nationen "stolt" igen. Det har också argumenterats emot onda kulter ala Diablo I-III, istället måste positiva saker finnas med i den religiösa läran, domedagsmässande ala Xinu-kulten funkar - med ett utlovat paradis för anhängarna efteråt.
Kärlekscraft said:
Just Utopi/Paradis-tanken är mkt viktig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiliasm

Cybot

Mest spelbar
Om allt annat misslyckas så gäller det att välja rätt ord.

Din själ blir inte "slukad av Zehir för att släcka hans outsläckbara törst". Din själ blir "ett med Zehir och uppgår i hans gudomliga enighet och eviga upplysning"

Borde funka oavsett om din gud heter Zehir eller Buddha. :p

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n27225 said:
Om allt annat misslyckas så gäller det att välja rätt ord.

Din själ blir inte "slukad av Zehir för att släcka hans outsläckbara törst". Din själv blir "ett med Zehir och uppgår i hans gudomliga enighet och eviga upplysning"

Borde funka oavsett om din gud heter Zehir eller Buddha. :p
Hahahaah, det där är delikat ondskefullt och jag är fylld med beundran och en aning skräck inför din plan :)
Cybot said:
Det är därför onda gudar är "Lögnens gud" (ex. Loke) och goda gudar är "Talet och retorikens Gud" (typ Saraswati) och har givetvis plockat på sig några andra gudomliga portfolios som ger en goodwill (typ poesi).

Tre solar

Hero
Gift är demokratiskt: du behöver inte vara stark för att besegra din fiende, du behöver inte vara smart för att ro affären i land, du behöver inte vara äldsta barnet för att få ärva, du behöver inte vara man för få sköta gårdens finanser - du kan använda gift!
God45 said:
Nice! Funkar bra med "folkets förkämpe" grejen jag går för.

obak

Hero
Knark, sex och rock n roll.
Börja med att rekrytera några kändisar, hjärntvätta dem med alla medel du har till buds. Organisera därefter invitation only orgier som bara konvertiter får medverka i. Skapa en air av exklusivitet och hemmlighetsmakande och underblås alla rykten som börjar florera, då kommer massorna drällande.

Björn den gode

Swashbuckler
Att inte kalla den för din "onda religion" inför andra tror jag är en bra start. :)
God45 said:
Det hade nog fungerat... Men det finns vissa uppoffringar som jag inte är beredd att göra ;)