Nekromanti Hur lägger man vantarna på rättigheter?

Lightshy

Hero
Med tanke på FL senaste bomb och hur svensk rollspelsmarknad översvämmas med spel gjorda på gamla licenser. Och för att inte snacka om hur Paradox lyckades fixa Robert E Howards IP, så är jag nyfiken på hur man går tillväga?
Söker man på nätet och så fall på vad?
Ringer man nån, i så fall vem?
Finns det någon form av auktion, i så fall var?
Hur får man lättast reda på vem som äger vilka rättigheter (svenska och utländska)?

Intressant fråga. Det skulle jag också vilja veta. Jag är också nyfiken på hur Paradox kan äga rättigheterna till Howards verk då de är i public domain. Det känns som det är Paradox som är bromsklossen för Conan the Conqueror just nu. Arnold vill spela en gammal kung Conan, Paul Verhoeven sa i en intervju att han lätt skulle tänka sig att regissera, fansen vill se Arnold sluta cirkeln men Malmberg kommer aldrig till skott.

Bifur

Veteran
Svenska rättigheter och annan upphovsrätt finns registrerade på PRV. Finns även upplysningar på en del offentliga tjänster. Annars är det väl bara ringa och fråga. Utländska är väl knepigare men i USA verkar det väl finnas agenter som arbetar med det (Ligan berättade i en intervju att de närmade sig Fox på det viset - där var det väl å andra sidan inga tveksamheter om vem som hade rättigheterna.)

När det gäller exempelvis Conan kan det väl handla om rättigheter som förvärvades innan upphovsrättstiden efter författarens död löpte ut men att de idag är allmängods. Man kan ju också tänka sig att det finns ensamrätt på viss typ av framställning (ex film) som löper längre på grund av separata avtal (fast låter konstigt nu när jag skriver det).

erikt

Hero
Att hitta rättighetsinnehavare kan vara knepigt ibland - i synnerhet när det gäller saker från äldre företag som gått i konkurs eller sålts i flera led. Då kan det vara så att den nuvarande rättighetsinnehavaren inte ens vet om att de äger vissa specifika rättigheter.
Ibland så är det bara att ringa runt bland gamla utgivare och författare och se om någon av dem vet vart rättigheterna tagit vägen.

När det gäller Conan rättigheterna misstänker jag att Paradox överdriver lite exakt hur mycket rättigheter de sitter på. Som påpekats så är flera av REHs berättelser i public domain idag, men för vissa av dem så tror jag att rättigheterna förnyats så att de inte övergått i public domain - åtminstone inte i USA. Sen har vi sånt som varumärken och liknande som följer andra regler än upphovsrätt (copyright)

Jag tror att Paradox sitter på en del Conan rättigheter, men inte alla. Anledningen till att andra företag ändå går till dem för licenser är:
a) Ingen annan hävdar sig sitta på rättigheterna
b) Det är enklare och billigare att licensiera från Paradox än att gå till domstol för att bråka.

Lightshy

Hero
erikt;n319303 said:
Att hitta rättighetsinnehavare kan vara knepigt ibland - i synnerhet när det gäller saker från äldre företag som gått i konkurs eller sålts i flera led. Då kan det vara så att den nuvarande rättighetsinnehavaren inte ens vet om att de äger vissa specifika rättigheter.
Ibland så är det bara att ringa runt bland gamla utgivare och författare och se om någon av dem vet vart rättigheterna tagit vägen.

När det gäller Conan rättigheterna misstänker jag att Paradox överdriver lite exakt hur mycket rättigheter de sitter på. Som påpekats så är flera av REHs berättelser i public domain idag, men för vissa av dem så tror jag att rättigheterna förnyats så att de inte övergått i public domain - åtminstone inte i USA. Sen har vi sånt som varumärken och liknande som följer andra regler än upphovsrätt (copyright)

Jag tror att Paradox sitter på en del Conan rättigheter, men inte alla. Anledningen till att andra företag ändå går till dem för licenser är:
a) Ingen annan hävdar sig sitta på rättigheterna
b) Det är enklare och billigare att licensiera från Paradox än att gå till domstol för att bråka.
Så om man vill söka på ägarrättigheter till tex en amerikansk filmtitel, vad skriver man då i ett sökfält på nätet?
Typ ”??? IP rights” eller finns det någon annan benämning för det?
Och säg för skoj skull att man får kontakt med någon. Vad är det för typ av rättigheter/licens man ska fråga efter?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
erikt;n319303 said:
Jag tror att Paradox sitter på en del Conan rättigheter, men inte alla.
De sitter väl på copyrighten för serietidnignarna de har släppt.

Ungefär som om jag skriver en bok om Robin Hood så sitter jag på copyrighten till den. Men jag har inte copyright på Robin Hood.

Men som du säger handlar nog mycket om att det helt enkelt är mindre besvär att betala för licensen än att bråka om det i domstol.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det finns inget register för upphovsrätt. USA hade tidigare ett system där man endast erhöll Copyright om man registrerade sitt verk hos The Copyright Office vid Library of Congress (och det kunde förnyas en och endast en gång), men de har sedan rätt länge övergivit det.

Upphovsrätt erhålls automatiskt om det skapade uppnår "verkshöjd". Man är inte ens skyldig att ange något © (vilket man var enligt det gamla amerikanska systemet), men många fortsätter med det av slentrian eller annat. Och det kan ju vara en fördel om man tror att halva världen kommer att köa vid dörren för att få köpa licenser.

Till sist, upphovsrätten för alla verk skapade av Robert E. Howard har löpt ut sedan mer än tolv år. Nyare verk som bygger på Howards verk är en annan femma (till exempel serietidningarna och filmerna). Det är möjligtvis den typen av verk som Paradox har köpt den ekonomiska upphovsrätten till. Svårt att veta, för allt de säger är att de "har rättigheterna till Conan". Och när det gäller ett filmbolag antar jag att vad Paradox kräver är småsummor i sammanhanget. Enklare och billigare att betala.

Big Marco

Läskig
För ordningens skull så är det bolaget Paradox Entertainment (och då inte spelförläggaren Paradox Interactive) som avses med Paradox här. Och för att göra det ännu snurrigare så tror jag inte att Paradox Entertainment ens finns kvar, utan har blivit en del av Cabinet Group.

För att veta vem som äger ett varumärke så kan man tex googla. Eller kolla bland credits på ett annat verk som rör varumärket och kolla licenstexten som nästan alltid står med där.

För att få en licensdeal med någon licensägare så bör man komma med en pitch, en tydlig uppgift/produkt och ett ekonomiskt erbjudande. Oftast brukar man betala en royalty till licensägaren på ca 7-15% av bruttoförsäljningen på de produkter som ingår i dealen. Men andra upplägg finns så klart - det är en förhandlingsfråga parterna emellan.

Ang Conan så tror jag (obs tror) att även om originalböckerna är i public domain så sitter Cabinet på varumärkena "Conan", "Hyboria" etc. Och varumärken är typ eviga (iaf så länge de används).

Oldtimer

Slava Ukraini!
Big Marco;n319312 said:
För att veta vem som äger ett varumärke så kan man tex googla. Eller kolla bland credits på ett annat verk som rör varumärket och kolla licenstexten som nästan alltid står med där.
Vem som äger ett varumärke, kan man ju kolla upp i register. Till skillnad mot upphovsrätt, är varumärke något man registrerar. (Eller inarbetar, men registrering är oftast enklare.)

Ang Conan så tror jag (obs tror) att även om originalböckerna är i public domain så sitter Cabinet på varumärkena "Conan", "Hyboria" etc. Och varumärken är typ eviga (iaf så länge de används).
"CONAN" finns ju registrerat som varumärke, men det måste ju vara världens enklaste sak att runda. Det är inte bara huvudpersonen i Howards historier, det är också ett inte helt ovanligt förnamn. Dessutom är varumärkeslagen skriven på ett helt annat sätt än upphovsrättslagen. Det finns en massa sätt att använda någons varumärke och ändå undvika att bryta mot den. Prova, till exempel, att köpa dammsugarpåsar till din dammsugare, det används andra tillverkares varumärken friskt där.

Lightshy

Hero
Oldtimer;n319319 said:
Vem som äger ett varumärke, kan man ju kolla upp i register. Till skillnad mot upphovsrätt, är varumärke något man registrerar. (Eller inarbetar, men registrering är oftast enklare.)
Vad heter ett sådant register och var kan man hitta det?