Hur lång är den perfekta spelsessionen?

God45

#PrayersForBahakan
Jag säger 4 timmar. Man hinner komma igång, ingen hinner bli trött eller hungrig, det är en lätt tid att planera grejer för och det är inte så kort att det blir stressigt.

Jag håller med allt längre än 5 timmar tappar tempo. 4-5 timmar med en kort bensträckare i mitten är ultimat.

Khan

Kondottiär
Så lång som man orkar med.

För mig beror allt på dagsform och hur man spelar. Nu när vi spelar online är det bättre med kortare sessioner, typ tre timmar. Annars har jag inget emot att spela fyra-fem timmar om det är en vardag efter jobbet (börja 1730, spela till 2130-2200 någonstans) eller att spela en heldag en lördag. Men långa sessioner kräver mer av SL, helt klart.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag tycker sju åtta timmar med matpaus på en timme i mitten har en bra balans mellan fokus och komma framåt. Bevisligen klarar den här gubben att leda ett sånt pass varannan vecka. Jag har inget emot kortare pass, men det blir inte fler pass bara för att de är kortare, har jag märkt.

Last edited:

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Åtta till tolv timmar, med en riktig paus på ca 45 minuter och ett par kortare.

kaptendral

Warrior
4 timmar. Och inte en sekund mer eller mindre!!

På senare tid har jag tvingats till 2 timmar långa pass och det är för lite. Hinner inte komma igång riktigt. Och vi spelar ändå the Sprawl som i teorin ska gå rätt snabbt. Över 5 timmar tycker jag folk lätt tappar fokus, särskilt med spel över internet. Plus att det är omöjligt att få ihop.

luddwig

Lawful evil
En kväll efter jobbet är 3-4 timmar lagom tycker jag. En ledig dag funkar det att spela 6-7 timmar med en ordentlig paus i mitten. Blir det längre än så brukar koncentration avta och spelet tappar fokus. För onlinespel är det bättre med kortare pass, säg omkring 3 timmar även där, och deltagarna måste (!) ha en bra mikrofondisciplin.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Shit, beror ju helt och hållet på vad omständigheterna är.

Om man exempelvis dragit ut till en kompis lantställe över en helg för att spela rollspel så är ju en fyra-timmarssession ynkligt lite. Jag menar, vad ska man då göra resten av helgen? Däremot kan ju fyra timmar - paus - fyra timmar - paus- fyra timmar vara mer passande.

Samma sak om man behöver samla ihop en massa folk, som kanske behöver resa nån timme eller två. Folk trillar inte lite före och lite efter, en del har ätit innan, andra ställer "när ska vi äta" som första fråga. 4 timmar räcker knappt att komma igång på.

Och så beror det såklart på om man är SL eller spelare, och om man behöver hitta på material själv eller om man kör något färdigt äventyr...

Som SL med egen matieral så är 3-4 timmar rätt lagom. Har jag färdigskrivet material att köra är runt 8 timmar gött mos. Som spelare skulle jag säga 6 till 12 timmar, beroende på hur bökigt det kommer ta att ta sig hem sen.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Runt 4 timmar är den perfekta speltiden är min högst subjektiva uppfattning. Jag har upptäckt att det är så långt min koncentrationsförmåga sträcker sig och min kropp fysiskt mäktar med att sitta på en obekväm köksstol och det verkar vara detsamma för mina spelare . Drar det över 4 timmar så brukar det lätt bli att det svävar ut i off-snack och flims-flams .

Vi brukar även i vår grupp köra på vardagar efter arbetstid med start runt 18:00 och med 4 timmar så blir klockan 22:00 och sen har folk 15-20 minuters bilfärd hem så då vill man inte gärna dra över på dom 4 timmarna när det är en arbetsdag dagen efter .

Bolongo

Herr Doktor
En kväll efter jobbet är 3-4 timmar lagom tycker jag. En ledig dag funkar det att spela 6-7 timmar med en ordentlig paus i mitten. Blir det längre än så brukar koncentration avta och spelet tappar fokus. För onlinespel är det bättre med kortare pass, säg omkring 3 timmar även där, och deltagarna måste (!) ha en bra mikrofondisciplin.
Precis min erfarenhet.

Just nu spelar jag fredagar 18-22, samt varannan söndag 12-18 med en lång matpaus i mitten.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I vuxen ålder pallar jag sällan längre än fyra timmar. När jag var yngre klarade jag av längre, men jag vet inte om det nödvändigtvis blev "bra spelande". På fyra timmar blir det generellt optimal mängd bra-per-timme.

Som SL brukar det också vara lagom – ungefär så mycket brukar jag förbereda mig mer detaljerat för, sen behöver jag dels förbereda lite mer och dels fundera på om fortsättningen behöver justeras utifrån spelarnas val.

Och då snackar vi fyra timmar från det att alla satt sig ner och "nu kör vi" fram tills vi avbryter för dagen/tillfället.

Om gruppen träffats specifikt för rollspel och ska köra en dag eller helg – fine, men då behövs en såpass lång paus efter 4h att det i princip räknas som en ny session efteråt. Säg mat + ett par timmar av annan aktivitet.

Khan

Kondottiär
Och just det - minst fem minuters paus per timme. Och som SL brukar jag försöka sköta tempot enligt de pauserna, dels för att jag upplever det ger en mycket tätare stämning i allmänhet att ha bra tempo. Men dels också för att jag upplever att folk är mer alerta om det är bra tempo, mindre risk att sväva ut i sidosnack och liknande. Dessutom är det ju bra att vara tidseffektiva när man kör kortare sessioner.

Bifur

Veteran
OM alla är i tid, påkopplade och har ätit etc. - 3 timmar, då behövs inga särskilda pauser utom de som uppstår naturligt (när någon regel behöver konsulteras, SL dubbelkollar något, toalettbesök). Men eftersom detta är en utopi skulle jag säga minst 4 timmar för att få tillräckligt utrymme även en vardagskväll. Sen gör schemaläggningsfrågan att jag gärna håller på en eftermiddag/kväll när vi väl bokat in en helgdag (kanske 9-10 timmar med lång paus) - även om jag nog egentligen hade fördragit det uppdelat två eftermiddagspass om jag hade fått välja fritt.

Rangertheman

Myrmidon
När vi spelar på Roll20 känns det rätt bra med 4, max 5 timmar, med korta pauser då och då. Men eftersom min sambo och jag sitter i köket med konferenshögtalare kan vi röra oss hyfsat fritt så länge vi inte behöver titta på skärmen, så det hade nog gått att spela längre.

När vi spelade med alla kring samma bord brukade vi köra ca 4 timmar innan mat- och hundpromenadpaus. Sedan körde vi 1-2 timmar till.

Jag hade gärna velat köra en helg med flera spelpass men det är svårt att få ihop logistiken för det och jag tror inte intresset är så stort bland de flesta spelarna.

DanielSchenström

Swashbuckler
För mig beror det på typen av dag. En vardagskväll runt 5 timmar. Har jag en heldag att spelleda så föredrar jag 12-24, med en timmes matpaus nånstans mitt i.

Rickard

Urverk speldesign
1-2 timmar. Det är så länge man orkar hålla igång och vet man att det är såpass tight tid så tightar man till spelmötet.

Feuflux

omjonasson.se
Spelar ju bara över discord nu för tiden och för oss trötta småbarnspappor i gruppen så är två timmar lagom. Sen vill vi sova (och ärligt talat vill jag inte ha ett headset på längre än två timmar oavsett).

Sen handlar det ju om frekvens också förstås. Hellre 2 timmar i veckan än 4 timmar varannan vecka. Skulle det vara långt mellan spelpassen så skulle ju inte två timmar duga.