Äventyr och kampanj är ju lite odefinierade. Ett äventyr kan vara några timmar till många spelsessioner, och så finns det kampanjäventyr som luddar till det ännu mer. Men jag brukar själv tänka på det som att en kampanj är åtminstone 2 äventyr. Och även om 2 äventyr avklarade på en kväll känns lite futtigt så är jag ok med definitionen. För att det ska kännas som en kampanj på riktigt krävs det mer, egentligen kan man väl kalla det för kort kampanj, normal kampanj, lång kampanj osv inom mina ramar.
Lite siffror då från min klubb:
Vår längsta kampanj, spelad över 10 år i två etapper tog 130 spelmöten med de flesta mötena 5 timmar, och några få 10 timmar. (D&D3-3.5, egen med ca 20 äventyr från alla världsböcker)
På plats 2 kommer en AD&D 2-kampanj på 81 spelmöten avklarade på 10 månader under ett år med de flesta mötena 10 timmar.
Senaste avklarade av mina tog 16 månader och 36 spelmöten i D&D 5.
Vi har spelat nånstans runt 80-100 kampanjer över våra 34 år. Det stora spannet beror på hur man räknar en kampanj. Men av dem är 42 oavklarade och det går inte att spå framtiden, men gissningsvis kommer 15 av dem aldrig spelas klart.
Längsta enskilda äventyr då?
Den där superlånga kampanjen var ett sammanbindande äventyr med avstickare och utgjorde nog ca 70 spelmöten.
Plats 2-kampanjen var också nästan bara ett äventyr och var 79 möten.
Gehenna, det avslutande äventyret i min Vampire-kampanj tog 22 spelmöten.
Kortast?
5-10 minuter.
Sen finns en bunt på inte ens ett spelmöte så 2-3 timmar.
Utan att faktiskt räkna ihop allt utan gjort en snabb överblick så skulle jag säga att genomsnittstiden för ett äventyr i vårt spelande är 2-3 spelmöten om 5 timmar.
Så hur lång är en kampanj? Det här är känslan jag får:
En kort kampanj hos oss är 3 äventyr och tar oss då 7,5 spelmöten om 5 timmar. Jag vill kalla det för en minikampanj tror jag, eller en äventyrstrilogi.
En normal kampanj hos oss ligger på runt 6 äventyr, så 15 spelmöten.
(Personligen skulle jag sätta siffrorna kort, medel och lång på typ 30, 60 och 100 spelmöten när jag tänker på mina egna kampanjer.)
Vad gillar jag?
Jag gillar allt, korta fokuserade kampanjer, långa fokuserade, korta ofokuserade, köpäventyr utan nån koppling, fantastiska väver av återkommande återanropningar. Allt är fint.
En standard-Danielkampanj ser ut som följer: Introäventyr för att få igång gruppen och rollpersonerna, mest egna äventyr och ideer men köpäventyr om jag har passande. När jag märker att spelarna och rollpersonerna nappat på olika trådar och skaffat sig egna dagordningar så låter jag det driva vad jag utvecklar och försöker få världen att kännas levande med att det händer saker utanför rollpersonernas område och vetskap. Äventyr kommer både naturligt från rollpersonernas uppsökande aktivitet och som resultat av saker som slp sysslar med. Detta rullar sen på i AD&D2 till jag ser ett bra sätt att knyta ihop allt på, men så länge som spelarna gillar det.
(Jag gillar kampanjer som får fungera som de tänkt. Ursprungstanken för min Vampirekampanj var att rollpersonerna skulle vara med om två fejkGehenna innan den riktiga och att vi skulle få djupdyka i världen och rollpersonernas liv så den kanske skulle ha landat på omkring 130 spelmöten, men en av spelarna ville ha ett tydligt slut och inte att det skulle dra iväg och bli för långt och det blev därför 44. I (O)D&D 3rd vill jag köra en riktig grad 1-slutet av Immortalskampanj. I Shadowrun kör jag bara de köpäventyr jag har och enligt den utgåva de tillhör där vi då kommer att flytta framåt i tid, och byta utgåva när vi når till såna äventyr.)
Vad ogillar jag?
Oavklarade kampanjer för min egen del. Jag vill spela klart allt!