Hur lång är en kampanj?

Björn den gode

Swashbuckler
Det finns en idé om att de bästa kampanjerna är evighetslånga, att de kan pågå många år i kalendertid och ha hundratals spelmöten.
Det finns en annan idé om att de flesta kampanjer rinner ut i sanden och aldrig blir avslutade.
Jag blir alltid påmind om att den där världen finns när någon till exempel skriver att det är rimligt att rollpersonen blir bättre ungefär vart femte spelmöte.

Själv spelar jag när jag spelar kampanjer (vars stora fördel gentemot enkelskott är att folk prioriterar högre att dyka upp) så brukar de vara kanske 5-10 spelmöten och ungefär en termin i kalendertid.

Men hur spelar ni? Hur långa kampanjer har ni både i kalendertid och antal spelmöten, och brukar dom avslutas eller rinna ut i sanden? Vad är den perfekta kampanjlängden?

Bifur

Veteran
Oj, finns givetvis inget medelvärde. Men om du pressar mig säger jag ca 1 år och 15-20 normallånga (4 h) spelmöten.

Sen har jag periodvis spelat flera längre kampanjer än så (vi ligger väl på runt 50+ eller så spelträffar i Törnetronen) så det finns gott om undantag.

En termin och runt 7-8 träffar känns som minimum för att det ska hinna bli någon substans i det. Men visst någon gång har jag spelat 3 på varandra följande enkvälls med samma RP men de har ju då vanligen ingen dramatisk kurva så jag skulle inte kalla det kampanjer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att de bästa kampanjerna är de som blir färdiga, och som har en sammanhängande röd tråd. En metaplot, liksom. En kampanj kan handla om att stoppa ett specifikt större hot, till exempel.

Kampanjer som bara maler på med helt löskopplade äventyr, där det enda som gör dem till "samma kampanj" är rollpersonerna… Well, jag är inte emot dem, men det är inte vad jag föredrar.

Sedan kan man för all del tänka sig flera kampanjer i samma spel, där rollpersonerna är den gemensamma faktorn. Fine. Men jag behöver de där övergripande bågarna. Eller behöver gör jag väl inte, men jag vill ha dem.

När jag kör Tatters of the King brukar första delen, som väl tekniskt sett är "ett äventyr", ta ungefär 10-12 spelmöten eller nåt sånt att spela igenom. Del 2 och 3 är betydligt kortare, kanske 2-5 spelmöten vardera. Och det blir ungefär lagom – längre än så blir det ofta, upplever jag, svårt att faktiskt nå i mål med. Tatters har jag fått spela klart första delen flera gånger med, och del 2 och 3 en gång. Men det är mer än jag lyckats med i de flesta andra spel.

Jag tror att den More than Human-kampanj jag spelledde när jag först flyttat ner till Nynäs pågick i typ 10-15 spelmöten, den också? Kanske?

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga 15–20 spelmöten, på 1–3 år. Som något slags "genomförbart ideal".

luddwig

Lawful evil
Min spelgrupps fyra senaste kampanjer har innefattat 45, 18, 10 respektive 33 spelmöten på för det mesta tre timmar per gång. Den sistnämnda kampanjen pågår fortfarande. Jag gissar att det blir 5-7 spelmöten till innan vi går vidare till en ny kampanj. Eftersom våra kampanjer i huvudsak är stora sandlådor har de inget absolut slut. Det finns alltid något kvar på någons agenda. Utifrån det sätt vi spelar är min känsla dock att omkring 20-40 spelmöten är lagom. Med färre än 20 spelmöten känns det som att det finns saker kvar att utforska, både vad gäller rollfigurerna och den bit av spelvärlden där de befinner sig. När det närmar sig 40 spelmöten känns spelandet istället lätt upprepande, och lockelsen att spela något annat börjar göra sig påmind.

.Per.

Rollspelsverket
Jag är alltid rädd att kampanjer ska rinna ut i sanden, så när jag är SL föredrar jag 10-13 max 15 spelmöten på 4-5h. Tatters of the King spelade vi på 12 spelmöten, första delen var 9 pass och resterande delar på 3st. Masks of Nyarlathotep spelade vi igenom på 16 spelpass om jag inte minns fel, dock längre pass 4-6h. Ravenloft//Curse of Stradh jag spelade i var 1år 1 månad och 30 spelpass.

Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
En bra kampanj är definitivt en avslutad kampanj, men samtidigt tenderar jag att ha väldigt "big ideas", visioner som behöver lång tid på sig att nå sin fullbordan. Jag spelleder därför väldigt långa kampanjer, men anstränger mig för att de tids nog ska få ett värdigt, episkt avslut. Jag räknar med ett par år per kampanj, och många tjog spelmöten.

IcarusDream

Anti-populist
För mig brukar en "kort" kampanj vara 3-5 spelmöten.
En "vanlig" kampanj 10-20 spelmöten.
En "längre" kampanj 20+ spelmöten. Rekordet är 70+

Förr kunde vi spela en hel helg från 10-02, men numer med jobb och ålder m.m blir spelmöten oftast 4-6 timmar, men ibland kör vi längre, som i helgen när vi kör fre-söndag.

afUttermark

Swashbuckler
Kampanjer som får ett slut känns bra. Jag spelledde en Western grej som jag tänkte skulle vara över på tre spelmöten men det blev en kampanj som tog spelarna till san Fransisco och faktiskt blev avslutad. Men många av våra kampanjer har runnit ut i sanden men jag ser inte det som något negativt.
Vi spelar numer 3-4 timmar, men jag tycker att vi är mer effektiva och jag har roligare än när jag spelade åtta timmars pass. Ska jag spela åtta timmar måste det finnas mer än bara spel, typ ölprovning och helstekt gris.

zo0ok

Rollspelsamatör
Äventyr (moduler) säljs ju lite antingen som fristående äventyr eller kampanjer.

Så jag förstår att den som gillar sådana kampanjer (ex Curse of Stradh eller Konflux-sviten) så blir de en naturligt inramning. Hur lång tid det tar beror på materialet som finns och hur mycket man gör med det. Om några rollfigurer dör, så ersätts de snabbt, och spelaren är ändå med hela kampanjen (fast med olika rollfigurer). Efter en sådan kampanj är det risk att rollfigurerna är så mäktiga (av en eller annan anledning) att det är svårt att bara börja på nästa.

För den som istället spelar Homebrew kretsar spelet nog ofta kring rollfigurerna. Då tenderar kampanjen att dö ifall rollfigurerna dör. Och kampanjen kan fortsätta så långe rollfigurerna är sugna på att äventyra och har mål att uppfylla (snarare än att pensionera sig). Sådana kampanjer har jag mest erfarenhet. De tar sällan slut för att de är färdiga. Jag tror att de brukar ta slut antingen för att de inte funkar längre eller för att flera inblandade är mer sugna på att spela något annat (och det kanske är samma sak). Med "inte fungerar" så menar jag antingen att Homebrew blivit knas och inte trovärdigt eller utan känsla, eller att spelet på något vis inte skalat bra när rollfigurerna blivit bättre (för mycket magiska föremål, för mycket bokföring, för många hitpoints, för mycket regler och extrasaker som introducerats, att rollfigurerna inte är någorlunda balancerade i förhållande till varandra eller världen längre).

DanielSchenström

Swashbuckler
Äventyr och kampanj är ju lite odefinierade. Ett äventyr kan vara några timmar till många spelsessioner, och så finns det kampanjäventyr som luddar till det ännu mer. Men jag brukar själv tänka på det som att en kampanj är åtminstone 2 äventyr. Och även om 2 äventyr avklarade på en kväll känns lite futtigt så är jag ok med definitionen. För att det ska kännas som en kampanj på riktigt krävs det mer, egentligen kan man väl kalla det för kort kampanj, normal kampanj, lång kampanj osv inom mina ramar.

Lite siffror då från min klubb:
Vår längsta kampanj, spelad över 10 år i två etapper tog 130 spelmöten med de flesta mötena 5 timmar, och några få 10 timmar. (D&D3-3.5, egen med ca 20 äventyr från alla världsböcker)
På plats 2 kommer en AD&D 2-kampanj på 81 spelmöten avklarade på 10 månader under ett år med de flesta mötena 10 timmar.
Senaste avklarade av mina tog 16 månader och 36 spelmöten i D&D 5.
Vi har spelat nånstans runt 80-100 kampanjer över våra 34 år. Det stora spannet beror på hur man räknar en kampanj. Men av dem är 42 oavklarade och det går inte att spå framtiden, men gissningsvis kommer 15 av dem aldrig spelas klart.

Längsta enskilda äventyr då?
Den där superlånga kampanjen var ett sammanbindande äventyr med avstickare och utgjorde nog ca 70 spelmöten.
Plats 2-kampanjen var också nästan bara ett äventyr och var 79 möten.
Gehenna, det avslutande äventyret i min Vampire-kampanj tog 22 spelmöten.

Kortast?
5-10 minuter.
Sen finns en bunt på inte ens ett spelmöte så 2-3 timmar.
Utan att faktiskt räkna ihop allt utan gjort en snabb överblick så skulle jag säga att genomsnittstiden för ett äventyr i vårt spelande är 2-3 spelmöten om 5 timmar.

Så hur lång är en kampanj? Det här är känslan jag får:
En kort kampanj hos oss är 3 äventyr och tar oss då 7,5 spelmöten om 5 timmar. Jag vill kalla det för en minikampanj tror jag, eller en äventyrstrilogi.
En normal kampanj hos oss ligger på runt 6 äventyr, så 15 spelmöten.

(Personligen skulle jag sätta siffrorna kort, medel och lång på typ 30, 60 och 100 spelmöten när jag tänker på mina egna kampanjer.)

Vad gillar jag?
Jag gillar allt, korta fokuserade kampanjer, långa fokuserade, korta ofokuserade, köpäventyr utan nån koppling, fantastiska väver av återkommande återanropningar. Allt är fint.

En standard-Danielkampanj ser ut som följer: Introäventyr för att få igång gruppen och rollpersonerna, mest egna äventyr och ideer men köpäventyr om jag har passande. När jag märker att spelarna och rollpersonerna nappat på olika trådar och skaffat sig egna dagordningar så låter jag det driva vad jag utvecklar och försöker få världen att kännas levande med att det händer saker utanför rollpersonernas område och vetskap. Äventyr kommer både naturligt från rollpersonernas uppsökande aktivitet och som resultat av saker som slp sysslar med. Detta rullar sen på i AD&D2 till jag ser ett bra sätt att knyta ihop allt på, men så länge som spelarna gillar det.

(Jag gillar kampanjer som får fungera som de tänkt. Ursprungstanken för min Vampirekampanj var att rollpersonerna skulle vara med om två fejkGehenna innan den riktiga och att vi skulle få djupdyka i världen och rollpersonernas liv så den kanske skulle ha landat på omkring 130 spelmöten, men en av spelarna ville ha ett tydligt slut och inte att det skulle dra iväg och bli för långt och det blev därför 44. I (O)D&D 3rd vill jag köra en riktig grad 1-slutet av Immortalskampanj. I Shadowrun kör jag bara de köpäventyr jag har och enligt den utgåva de tillhör där vi då kommer att flytta framåt i tid, och byta utgåva när vi når till såna äventyr.)

Vad ogillar jag?
Oavklarade kampanjer för min egen del. Jag vill spela klart allt!

chrull

Stockholm Kartell
Jag räknar nog allt som är 5+ spelmöten och innehåller flera delar som en kampanj.

På senare tid har vi försökt sikta på ca 10 spelmöten varannan vecka. Så tanken är att en kampanj är en säsong. Det har funkat ibland, och blivit längre ibland. Men sen vi började med det så har de blivit avslutade.

Den perfekta längden är helt klart den som kan avslutas med så stor del av gruppen som möjligt intakt. Om det är 7 spelmöten eller 700 beror helt klart på grupp.
Men jag drömmer såklart om att köra något riktigt episkt med 200+ spelpass och världsförändrande händelser någon gång. Men realistiskt så får det väl bli som pensionär.

Mogger

Hipsteranka
En kampanj är så lång som den är. Den är slut när den är slut. Vad jag menar är att dess organiska form är dess stora styrka. Man behöver inte tänka Story Arc eller dramaturgi. Det som händer händer och även om kampanjen rinner ut i sanden så finns den kvar där. Vi har flera gånger plockat upp insomnade kampanjer. Inte alltid med gott resultat dock men möjligheten finns.

terje

xenomorf mystiker
Mina spelgrupper spelar huvudsakligen i kampanjform, även om vi ibland kör något oneshot eller äventyr som bara sträcker sig över några spelpass för omväxling. Kampanjerna mäts huvudsakligen i antal år och många tiotals spelpass. Vanligtvis spelar vi en gång varje eller varannan vecka och ett spelpass vara 3-4 timmar. Det är sällan en kampanj rinner ut i sanden, men det har såklart förekommit vid några tillfällen.