Nekromanti Hur långa skulle du vilja att konventscenario var?

MrG

Swashbuckler
Av tradition är ett konvetspass oftast fem timmar, men vad skulle du tycka var lagom för rollspel?

Måste det vara en fast tid (logistiken blir mycket enklare, men det bör gå att ordna)?

-Gunnar (som skrev ett femtimmarsscenario i år men har varierat mellan två och en halv och fem timmar i speltid på sina verk)

Möller

Hubert Hortlax
Efter att ha spelat sammanlagt 3 konventsspel utspritt på 2 konvent kan jag säga följande:

Det skulle kännas helt okej med kortare scenarion än 5 timmar, även om den tilldelade tiden är just 5 timmar. Nu senast på GothCon blev vårt O:FR-spel precis 5 timmar, utan att stressa. Avslutningen blev bra. Men Noir drog ut på tiden, något som kan vara ganska frustrerande.

Jag har hellre scenarion som går att dra igenom på 3-4 timmar och istället ha lite längre buffert mellan sessionerna.

Dessutom, när »riktiga« spelgruppen spelar brukar våra spelmöten bli ungefär 4 timmar effektivt spelande, mycket längre än så känns faktiskt lite krångligt att spela.

Ändrade ett stavfel

Rickard

Urverk speldesign
Runt fyra timmar med lite tips på hur spelledaren kan dra ut på tiden eller dra in den. Fem timmar kan bli rätt mastigt, där den sista timmen blir ungefär som sista halvtimmen i tredje Sagan om Ringen-filmen. Med tanke på hur pigg man är på konvent orkar man nog inte heller koncentrera sig såpass länge, vilket gör att spelupplevelsen blir lidande.

---

Jag undrar sedan lite hur du kan planera hur lång tid ett scenario tar. Jag kan uppskatta hur lång tid ett rälsat scenario tar men aldrig ett öppet scenario där scenariot anpassar sig efter vad rollpersonerna åstadkommer. Kan förvisso ha med vana att göra, då jag spelat rälsade scenarion (sedan jag var 15) längre tid än fisktankar (i bara 3 år).

/Han som upptäckt en tendens att gå OT i MrGs trådar

Arfert

Facit
Re: Hur långa skulle du vilja att konventscenario

tre och en halv timma om man har flyt, fyra timmar om man spelar normalt, och fyra och en halv om man mest strular runt.. :gremgrin:

Eller ca fyra timmar kort och gott.

MrG

Swashbuckler
Han said:
Jag undrar sedan lite hur du kan planera hur lång tid ett scenario tar.
Speltester och en grundkänsla som ibland är hyseriskt fel ;-)

-Gunnar

quisling

Warrior
Min erfarenhet av konvent sedan första halvan av nittiotalet säger att konventsscenarion skrivna för 4-5 spelare behöver 5 timmar och att det fungerar bra i de allra flesta fall.

Visst blir man sittande med ett friformsepos någon gång ibland som tar åtta timmar, men det har nog inte hänt sedan jag spelade Regn (tror jag det hette) för en massa år sedan.

De scenarion som använder ett befintligt spels regelsystem tenderar att fyllas upp av lagom mycket tärningsrullande action för att tiden ska behövas, och övriga scenarion brukar ge lagom mycket möjlighet att klura eller intrigera (samt till och med rollspela, allt som oftast!) för att enkelt fylla fem timmar.

Så kort och gott - håll på traditionen!

Big Marco

Läskig
Magnus Seter skrev visdomar för länge sedan. Räkna med att ett konventsäventyr för fem personer tar ca 45 minuter per "scen" (händelse/skeende/vändningar/whatever). Så bygg äventyret på så många scener som du vill att det skall ta tidsmässigt att klara. För fem timmar gäller mao sex scener. Och detta är oftast en lagom bra tid/upplevelse för att bibehålla engagemang och fokus.

MrG

Swashbuckler
Den Upplyste Despoten said:
Magnus Seter skrev visdomar för länge sedan. Räkna med att ett konventsäventyr för fem personer tar ca 45 minuter per "scen" (händelse/skeende/vändningar/whatever). Så bygg äventyret på så många scener som du vill att det skall ta tidsmässigt att klara. För fem timmar gäller mao sex scener. Och detta är oftast en lagom bra tid/upplevelse för att bibehålla engagemang och fokus.
Oj vad få scenarion som jag skrivit som på något sett följer ett tydligt sånt mönster (tror att ett passar in), så jag skulle ta tidsangivelsen med en nypa salt ;-)

-Gunnar

Big Marco

Läskig
MrG said:
Oj vad få scenarion som jag skrivit som på något sett följer ett tydligt sånt mönster (tror att ett passar in), så jag skulle ta tidsangivelsen med en nypa salt ;-)

-Gunnar
Du kanske snävar in konceptet "scen" - jag tycker att både Cirkus-scenariot och Nazi-på-ön-scenariot (förra GC och året före (?)) passar in i mallen. När den förstörda spelskaparen i mig analyserar strukturer. =)

MrG

Swashbuckler
Du kanske snävar in konceptet "scen" - jag tycker att både Cirkus-scenariot och Nazi-på-ön-scenariot (förra GC och året före (?)) passar in i mallen. När den förstörda spelskaparen i mig analyserar strukturer. =)
Tja, om du definerar ordet scen efter vad som passar resonemanget funkar det ju utmärkt ;-)
Men det har inte mycket med tråden att göra längre i så fall. Men för sakens skull så skriver jag ofta efter tre akter enligt gammal filmdramaturgi och har mer än två scener oftast per akt. Men klart man kan klassa scener så det passar din tes, men då kommer det inte hjälpa andra så mycket ;-)

-Gunnar (är väll förstörd manus och scenarioskrivbent)

Big Marco

Läskig
MrG said:
Tja, om du definerar ordet scen efter vad som passar resonemanget funkar det ju utmärkt ;-)
Det kanske var oförsiktigt av mig att anta att "-tecknen skulle räcka för att förmedla tanken. Kalla det vändningar istället, om det känns bättre.