Hur låta sångskrivandet få en större roll i Punk is Dead?

folketsfiende

drömvändare
Jag backade MÖRK BORG-hacket Punk is Dead för att jag tyckte att spelidén och spelvärlden var mycket mysiga. Dock säljs spelet med taglinen A Post-Apocalyptic Songwriting TTRPG, vilket inte utvecklas så mycket i reglerna. Jag förstod nog innerst inne att det inte skulle vara så mycket fokus på detta, men jag skulle vilja utöka den här delen lite grann, och tar gärna emot förslag och idéer!

Här nedan är kärnan i de befintliga sångskrivarreglerna. Fokus ligger på att få Creativity points som kan användas för att ge bonus på tärningsslag. Det är framför allt reglerna för individuella poäng som känns lite tunna; bandreglerna som gäller för framträdanden tycker jag funkar rätt bra.

"Individual creativity points
There are no mechanics for songwriting in this game. HOWEVER, the band and band members are rewarded with creativity points to encourage them to craft their own songs. When a band member proposes a lyric or a piece of music to add to a song, the band gets to vote on whether it makes the cut. On a tie, roll a die and if the result is even, the contribution is added to the song. When a band member successfully contributes something to a song they gain d2 creativity points.

Band creativity points
The band can add to a communal pool of creativity points through performing. When the band is ready to take the stage, each band member must roll a d20. The highest result is added to the highest STAGE PRESENCE of any member of the band. Use the final result and compare it to the How Was The Gig?-table on this page. Creativity points cannot be spent on performance rolls."

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har ingen koll på det här spelet eller på Mörk borg, som väl är typ OSR? Men när jag spelar band och musiker tycker jag att poängen med sångskrivande är att formulera och kristallisera låtskrivarens upplevelse, vad som händer i spelet. Att när dramatiska händelser sker i spelet så skriver man en låt om det, och minimum är att hitta på en låttitel, men ofta beskriver jag låten, dess teman och känsla. Vid ett eller annat tillfälle har jag till och med skrivit låttext (men inte musik) mellan scener, mellan speltillfällen eller efter spelet.

Så mitt förslag är att skriva låttexter mellan speltillfällen, om det är ett kampanjspel, och se till att de handlar om vad som hände i senaste sessionen.

folketsfiende

drömvändare
Jag har ingen koll på det här spelet eller på Mörk borg, som väl är typ OSR? Men när jag spelar band och musiker tycker jag att poängen med sångskrivande är att formulera och kristallisera låtskrivarens upplevelse, vad som händer i spelet. Att när dramatiska händelser sker i spelet så skriver man en låt om det, och minimum är att hitta på en låttitel, men ofta beskriver jag låten, dess teman och känsla. Vid ett eller annat tillfälle har jag till och med skrivit låttext (men inte musik) mellan scener, mellan speltillfällen eller efter spelet.

Så mitt förslag är att skriva låttexter mellan speltillfällen, om det är ett kampanjspel, och se till att de handlar om vad som hände i senaste sessionen.
Tack! Gillar idén att skriva om senaste sessionens händelser.

Funderade på om det kunde vara intressant att köra typ att gruppen har en spelning på lokal X i staden/stadsdelen Y - dags att specialskriva något som passar publiken! Spelmötets låtskrivarutmaning, så att säga. Lite av ett vågspel - har vi fattat de lokala stämningarna rätt? I alla fall något att pröva då och då.