Hur lösa lös kampanjstart?

Zeedox

Hero
Just nu är jag i läget att jag mest ”vill spela rollspel”! Men det känns som att för att dra igång en kampanj, samla spelare, och hålla ”spelmöte noll” så bör man veta vad som ska spelas - spel och kampanj!

Vad har ni för erfarenheter av detta? Går det att lösa ändå?

Andra delar av nätet har mest gett mig lite råd som antyder att det är bäst att ha en solid kampanjstart och kunna presentera session zero med en egen tydlig idé från spelledaren.

Genesis

Ni dés ni maître
Andra delar av nätet har mest gett mig lite råd som antyder att det är bäst att ha en solid kampanjstart och kunna presentera session zero med en egen tydlig idé från spelledaren.
Vi brukar samlas på en bar eller ett café och snacka ihop oss, pitcha lite förslag, sedan rösta (efter att ha spenderat en halvtimme med att designa en röstningsmekanism). Att en person kommer med en färdig idé känns inte som en bra utgångspunkt, men kan väl funka om någon verkligen är pepp på något och vill prova. Men det känns spontant som betydligt sämre än att alla diskuterar tillsammans vad man ska spela.

Man Mountainman

Storsvagåret
Vad har ni för erfarenheter av detta? Går det att lösa ändå?
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem, förutsatt att spelarna är kreativa och spelledaren är flexibel nog alt. beredd att sätta ned foten om det är något hen absolut inte känner för att göra. Risken är väl att man hamnar i läget där man åtagit sig att spelleda något man inte är sugen på, men det går ju att lösa med rak kommunikation.

@Lemur s Sprorangium funkar ju lite så, för övrigt, fast formaliserat. Man börjar session 0 med att alla spelare ger några nyckelord för saker de vill ha med i kampanjen och saker de inte vill ha med. Funkade utmärkt när vi testspelade det, och Lemur vävde ihop våra infall på ett mycket förtjänstfullt sätt.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Här är hur vi spånade fram en värld som jag sedan utgick från för att skapa händelser i världen som direkt och indirekt drog in rollpersonerna:

Jag har pendlat mellan tre varianter:

SL bestämmer: Ibland har jag en skitbra idé och brinner för den. Om jag har en spelgrupp som är ok med att jag som SL bestämmer spel/kampanj så kan jag gå på den. Detta är inte alls så illa som det låter, jag använder bara den här metoden med spelgrupper jag känner så jag vet vad de vill spela. Dessutom gillar många spelare att få det serverat för sig.
Även med den här idén så brukar jag ha en förträff eller online diskussion så att vi kan bolla fram rollpersonerna. Jag vill normalt inte bestämma vad spelarna ska spela för rollpersoner. Det har bara hänt om det varit ett one-shot äventyr som kräver vissa speciella rollpersoner. Däremot kan jag ha vissa krav på rollpersonerna, t.ex. någon måste ha en speciell färdighet eller förmåga. Efter att rollpersonerna är skapade så tänker/planerar jag in dem i kampanjen.

SL har några idéer: När vi spelade mycket så körde jag ofta på den här varianten. Då hade jag några färdiga tankar/förslag på kampanjer. Då träffades vi en kväll och spånade över idéerna. Sedan valdes en av idéerna, en kombination av idéerna eller en ny idé som uppstod i diskussionen. Många av våra bästa kampanjer föddes på det här sättet. Fördelen är att det är idéer som SL är taggad på, men spelarna kan hjälpa till. Här brukar jag som SL inte sätta lika mycket krav på rollpersonerna, det brukar i stället bli gruppen som kollektiv som bestämmer vad gränserna är (t.ex. i vår stora Kaparkampanj så bestämde spelgruppen att de skulle fördela de viktiga rollerna på skeppet sinsemellan)

Vi spånar: Har ibland testat att spåna från blankt papper med spelgruppen. Lite sämre resultat än de andra metoderna faktiskt. Jag upplever att om SL inte har en bra tanke för kampanjen och inte riktigt är taggad på idén så blir det sämre för hela gruppen. De grupper jag spelat med har inte varit särskilt intresserade av denna metod.
Iof funkar det ändå lite så här indirekt. Eftersom jag mestadels spelat med kompisgäng så har vi ju snackat med varandra en massa utanför rollspellstillfällena. Då och då dyker det upp en bra idé. Flera rollspelsidéer har t.ex. dykt upp på gymmet när vi varit några som tränat ihop och börjat spåna. Sedan har SL (oftast jag) tagit idéen och lagt den på hög och sen har den presenterats som en av "SL har några idéer".

De flesta floppar vi haft har varit resultat av att spelarna valt spel/kampanj utan att det var SL's initiativ. SL har gått med på det för att vara "snäll" men egentligen inte varit riktigt på. Då är risken av flopp överhängande.

---

Men, om jag skulle börja en kampanj med ett för mig nytt gäng så skulle jag nog tänka mig en viss process:

1. Träffas på ett café eller pub och bara snacka och lära känna varandra. Prata lite om vad man har spelat och vad man har för mål med att spela.
2. Alla mailar (eller diskuterar på annat sätt) sina idéer om Spel och Kampanjtyp.
3. SL funderar lite över idéerna och gör lite brainstorming eller dylikt och väljer ut de intressantaste
4. Träffas i spellokalen för första gången och kör en "SL har några idéer".
5. Bollar lite vidare på idén som är vald med hjälp av mail, discord eller dylikt.
6. Träffar för andra gången för att göra rollpersoner. Samtidigt får spelarna intro till världen och lite bakgrundsinformation
7. SL spånar lite vidare på sin kammare över hur rollpersonerna passar in in kampanjen.
8. Första spelträffen

Det behöver givetvis inte vara så här formellt eller så här många steg. Det är mer en tankeprocess.

Men, det resulterar i att SL får fram något hen känner för samtidigt som spelarna är involverade.

---

Till saken hör att jag gillar att börja mina kampanjer rälsade för att ge spelarna en flygande start. Sedan släpper jag taget. Vid tredje eller fjärde spelträffen brukar rälsen ha försvunnit mer eller mindre helt (beror på spelgruppen, en del vill ha rälsat). För att detta ska funka så bra som möjligt är det bra med ett tema som SL brinner för och som spelarna känner sig delaktiga i.

luddwig

Lawful evil
Till den kampanj jag spelleder för närvarande hade jag ett spel och en stad i spelvärlden som jag vill använda. Vilka rollpersonerna skulle vara, vad de skulle ha för mål och vad kampanjen således skulle handla om fick spelarna själva bestämma. De fick också hitta på ett antal släktingar, vänner eller kontakter som förankrade rollpersonerna i staden. Det fungerade som helhet jättebra. Lösare än så har jag nog aldrig inlett en kampanj.

Lanina

Oneironaut
Jag är en usel hjälp till detta. Jag har liksom aldrig varit med om känslan av att jag vill spelleda om jag inte haft en ganska stark idé redan till vad det är jag vill köra. Berättelsen väcker SL-peppen i mig, utan den här jag inget sug att spelleda. Om jag känner mer allmänt "jag vill spela rollspel" utan någon stark idé, så är det som spelare.

Vad är det som får dig att känna att du vill spelleda? Börja där. Är det för att umgås med särskilda spelare kan du ju kontakta dem och fråga vad de är sugna på, men risken är att de drar åt helt olika håll.

Är det för att testa några nya spel du skaffat och du bara har svårt att välja? Singla slant/slå tärning. :p Den rekommendationen funkar ju på många sorters beslutsångest.

Genesis

Ni dés ni maître
Vi spånar: Har ibland testat att spåna från blankt papper med spelgruppen. Lite sämre resultat än de andra metoderna faktiskt. Jag upplever att om SL inte har en bra tanke för kampanjen och inte riktigt är taggad på idén så blir det sämre för hela gruppen. De grupper jag spelat med har inte varit särskilt intresserade av denna metod.
Ja, ska sägas att när vi pitchar så pitchas generellt antingen spelledarlösa spel eller spel som pitcharen själv kan tänka sig att spelleda. Om man inte gillar spelledarlösa spel och det bara finns en person som kan tänka sig att vara spelledare så blir det ju bara den personen som kan pitcha idéer.

Ja, ska sägas att när vi pitchar så pitchas generellt antingen spelledarlösa spel eller spel som pitcharen själv kan tänka sig att spelleda. Om man inte gillar spelledarlösa spel och det bara finns en person som kan tänka sig att vara spelledare så blir det ju bara den personen som kan pitcha idéer.
Det är helt riktigt, jag borde haft med ett alternativ till:

Flera SL har några idéer: Det är flera SL i gruppen som har en eller flera idéer vardera. Gruppen som helhet diskuterar igenom idéerna och väljer idé.

Det var länge sedan jag var med om det, mest på grund av att det sällan är så många SL som känner att de har tid och är taggade nog för att spelleda numera. Sista två åren har det varit exakt 0 eftersom jag inte haft tid... (och därav mycket brädspel).

Men, det löser kanske inte ursprungsfrågan i tråden eftersom det redan var klart vem som skulle vara SL. Eller kanske inte, jag kanske bara antog det?

---

Tror det man kan ta från tråden i största allmänhet är att man inte behöver starta spelandet första träffen utan bara träffas och snacka ihop sig.

Zeedox

Hero
Jag är en usel hjälp till detta. Jag har liksom aldrig varit med om känslan av att jag vill spelleda om jag inte haft en ganska stark idé redan till vad det är jag vill köra. Berättelsen väcker SL-peppen i mig, utan den här jag inget sug att spelleda. Om jag känner mer allmänt "jag vill spela rollspel" utan någon stark idé, så är det som spelare.

Vad är det som får dig att känna att du vill spelleda? Börja där. Är det för att umgås med särskilda spelare kan du ju kontakta dem och fråga vad de är sugna på, men risken är att de drar åt helt olika håll.

Är det för att testa några nya spel du skaffat och du bara har svårt att välja? Singla slant/slå tärning. :p Den rekommendationen funkar ju på många sorters beslutsångest.
För det är kul att spela rollspel, för att jag vet en tydlig återkommande tid som funkar för mig, och det är kul att spelleda.

Zeedox

Hero
Till den kampanj jag spelleder för närvarande hade jag ett spel och en stad i spelvärlden som jag vill använda. Vilka rollpersonerna skulle vara, vad de skulle ha för mål och vad kampanjen således skulle handla om fick spelarna själva bestämma. De fick också hitta på ett antal släktingar, vänner eller kontakter som förankrade rollpersonerna i staden. Det fungerade som helhet jättebra. Lösare än så har jag nog aldrig inlett en kampanj.
Jag har försökt det en gång tidigare, men så gick tyvärr kampanjen isär just för att det blev för spretigt - det blev ganska vag interaktion mellan rollpersonerna från spelarnas håll.

Zeedox

Hero
Kanske jag ställde ursprungsfrågan konstigt, eller är det alltså ingen som känner igen sig i problematiken?

Man Mountainman

Storsvagåret
Kanske jag ställde ursprungsfrågan konstigt, eller är det alltså ingen som känner igen sig i problematiken?
Tja, din ursprungsfråga är rätt öppet ställd. Letar du specifika tips på hur man kan gå till väga? Eller har du specifika farhågor?

För det finns väl ett hyfsat uppenbart svar på den första frågan. Samla dina spelare. Brainstorma lite. Kasta förslag på varandra tills ni har något du känner dig peppad på. Men du kanske ser faror med detta tillvägagångssätt?

luddwig

Lawful evil
Jag har försökt det en gång tidigare, men så gick tyvärr kampanjen isär just för att det blev för spretigt - det blev ganska vag interaktion mellan rollpersonerna från spelarnas håll.
Kan förtydliga att jag specifikt bad spelarna göra rollpersoner som var någon slags grupp med ett gemensamt mål. Eftersom rollpersonerna förväntades känna varandra, och för att bygga på gruppdynamiken, bad jag även spelarna hitta på två åsikter, en positiv och en i någon mån negativ, som deras rollperson hade om två andra rollpersoner.

God45

#PrayersForBahakan
Bara kör! Lättare kampanj är bättre. Så kasta ner dem i en dungeon eller något. Bara kör, det löser sig.

Genesis

Ni dés ni maître
Är det inte sådant här som förskrivna kampanjer är till för? För de som gillar så’nt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ett alternativ är strunta i kampanjen till att börja med. Kör ett äventyr istället. Bara ett äventyr, boka in ett rimligt antal spelmöten på en gång, kanske med några extra i reserv, sen kör det äventyret .

När det är klart; snacka om det. Var det kul? Funkar gruppen ihop? Awesome; kör ett till äventyr med samma rollpersoner! Kanske vill nån byta rollperson. Kanske vill nån hoppa av för de insett att de inte har tid att avsätta tid för spelmöten framöver, eller nån annan som inte kunde vara med från början har nu tid igen! Det är lungt för ni har en naturlig brytpunkt.

Var det någon person som inte funkade i gruppen? Fine, säg "no hard feelings" och bjud inte in dem till nästa äventyr.

Och efter en eller ett par äventyr börjar kanske en faktisk kampanj materialisera sig. I så fall kan ni ta snacket då och se vilka som är på att binda upp sig på längre tid. Eller så fortsätter ni bara spela fristående äventyr, löst sammanknuta via rollpersonerna eller kanske en vag bakomliggande story som poppar upp lite då och då men egentligen inte är det viktiga.

För sjuttsingen, det var ju så TV-serier fungerade i årtionden! Samma karaktärer i helt frikopplade äventyr.

Om jag skulle starta upp en ny kampanj så småningom så är det så jag skulle göra det. Ett antal kortare delar som möjligen är löst sammankopplade på ett sätt där det egentligen inte spelar någon roll om spelarna hakar på den bakomliggande storyn. Den är mer lore, än faktisk plot.

(Edit; och jag skulle inte planera mer än en äventyr/kampanjdel i taget, kanske med lite lösa idéer om äventyret efter det ifall jag vill plantera något. Men antagligen skulle jag bara köra en del i taget och inte börja på nästa föränn den pågående börjar bli klar. Om nu inte inspirationen brinner i fingertopparna!).

Last edited:

Zeedox

Hero
Är det inte sådant här som förskrivna kampanjer är till för? För de som gillar så’nt.
Nog ett bra tips i allmänhet! Även om jag väldigt sällan hittat en förskriven kampanj jag fallit för själv, så just för mig funkar det inte riktigt.

Tja, din ursprungsfråga är rätt öppet ställd. Letar du specifika tips på hur man kan gå till väga? Eller har du specifika farhågor?

För det finns väl ett hyfsat uppenbart svar på den första frågan. Samla dina spelare. Brainstorma lite. Kasta förslag på varandra tills ni har något du känner dig peppad på. Men du kanske ser faror med detta tillvägagångssätt?
Till saken hör att jag inte har några spelare än!

Min erfarenhet är att folk enbart nappar när man slängt ut en tydlig inbjudan (med kampanjbeskrivning). Så för att samla spelare, behöver jag pitcha ett spel/tema... men jag vill ju allra helst göra temat och välja spel tillsammans med gruppen! Därav mitt dilemma här.

Man Mountainman

Storsvagåret
Till saken hör att jag inte har några spelare än!
Ok, det klargör saken. Och det framgår väl egentligen av ditt ursprungsinlägg, nu när jag läser lite noggrannare.

Ja, jag har inga särskilda råd att ge där. Kanske kan det vara lättare att smälta om du säljer in något lite mer formaliserat sätt att samskapa, typ Microscope eller tidigare nämnda Sporangium?

Kan du mötas halvvägs och pitcha ett system, men inte setting?

Genesis

Ni dés ni maître
Eller bara spelstil. Säg vilken sorts rollspelande du vill köra. Spelardrivet, platsbaserat, spelledardrivet, preppad ståry, samberättande, dödligt, action, dramatungt, och så vidare. Det borde ju räcka för folk att kunna bestämma om det låter kul. För visst, säger någon till mig ”Jag vill spela rollspel, vill du vara med?” så tänker jag att de nog vill spela typ Fria ligans spel eller Mörk borg eller DnD, och då blir jag inte sugen. Men säger de ”Jag vill spela något dramatungt samberättande, vill du vara med?” så är jag betydligt mer på och behöver inte veta exakt spel.