Hur löser jag ett mysterie?

RasmusL

Champion
Utredningens scope sätts med fördel via genrekonventioner. Är det Sherlock-style kan vi utesluta alla uppenbara lösningar. Är det MtA så är det troligtvis ett nära på perfekt mord som begåtts och ledtrådarna kanske inte kvar på det materiella planet. Osv

Zeedox

Hero
Nu vet jag inte hur er SL tänkt, men det här är vad jag hade gjort i första ledet:
  • Kollat upp vem som äger smugglar-huset.
    • Kolla vilka andra hus de äger/bor i, kolla nyhetsarkiv om dem, etc.
    • Spionera på dem
  • Lägga tid på att observera huset, på hyfsat långt avstånd, under några dagar.
Det verkar ju inte vara bråttom (sett till hur det var precis i början av äventyret) så det kostar ju inget att sitta i en bil eller ligga på ett hustak något kvarter bort och speja i kikare, så att säga. Eller för den delen se ifall man kan sätta upp kameror. Använda riktmikrofoner.

Samma sak tänker jag gällande listan med skummisar ni fick. Klart de inte svarar ärligt när någon kommer och frågar saker – skugga dem istället. Gör en klassisk stake-out.

På vilket sätt var spegeln magisk? Hade det sätt den fungerar kunnat hjälpa er? Synd att spelaren som spelade prästen saboterade den delen, men ni fick i varje fall tatueringen. Dags att ta en tour av stadens tatuerare! Och läsa i symbollexikon! (Men givetvis inte prata specifikt om just den tatueringen med varken tatuerare eller bibliotekarier om det inte är absolut nödvändigt).

Er spelledare verkar köra ganska hardcore med konsekvenser – jag skulle gissa att ni blev skuggade av vampyragenter för att ni pratade med butiksägaren. Kanske har vampyrerna också kontakter inom polisen. Att någon är präst är absolut inte (tänker jag) heller någon garant för att någon inte skvallrar.

Och när vampyrerna väl har koll på er… well, klart de höll koll för att se om/när ni flyr från häktet och är då redo för er.
Så… På det hela taget känns det som att er SL gav er en typ av äventyr och en typ av spelledande som inte passade er och/eller som inte ni förberetts ordentligt på. Och sedan inte anpassat sitt spelledande efter hur ni agerat. Och inte löpande kontrollerat hur ni tycker att det funkat. Det brukar vara recept på en ganska tråkig upplevelse.
Vi i gruppen hade en rätt gediget Möte 0, där vi kom fram till att denna typ av politik och mysterielösande skulle vara en del av kampanjen. Jag tror att om man frågan resten av gruppen är de mindre självkritiska. :) Jag hade också enorm mycket otur under spelmötet - misslyckade med samtliga viktiga färdighetsrullar (som iofs hade ganska hög svårighet).

Ett tillägg i detta är att vi behövde gå igenom passkontroll när vi anlände i staden - jag som tittat på Narcos tänkte direkt att ”nu vet vampyrerna var vi är”, men att det inte skulle påverka så mycket. Att agera öppet för dem skulle bara utsätta dem för risk (vilket det nu gjorde - resten av karaktärerna är de mest brutala fajtare jag sett i min rollspelskarriär).

Spegeln var gissningsvis någon form av dekodare av hemliga meddelanden, eller en tvåvägs-radio. Detta baserat på min egen metakunskap, min karaktär har noll magikunskap. :)

Något jag tar med mig är att vi helt klart kunde gjort en mycket mer långvarig stakeout, istället för att bara gå till varje nod och se vad vi hittade vid första genomsökningen.