Nekromanti Hur löser man krig?

Evert(in_sane)

Veteran
Är det någon som har några idéer på hur man räknar ut större strider? tex en strid som utförs av 200 mot 200 man. Det blir ganska jobbigt att slå för en person i taget. Någon som har ett enklare förslag?

Feuflux

omjonasson.se
I krigarens handbok till DoD4 så finns det massa fältslagsregler och grejer, jag har dock aldrig tittat närmre på dem. :gremtongue: Men om det är DoD4 du spelar så kan jag försöka dra en sammanfattning eller så.

I äventyret Enhörningen och Drakormen från Ereb Altor-boken finns en mycket enkel tabell (som man enligt äventyret kan använda om man inte har tillgång till fältslagsreglerna).
1T6: Stridens utgång
1: Baronens armé vinner.
2: Nya Armén retirerar, men slaget är inte avgjort ännu. Slå ett slag till med -1 på tärningen.
3. Oavgjort. Slå igen utan modifikationer.
4. Baronens styrkor retirerar, men slaget är inte avgjort ännu. Slå ett slag till med +1 på tärningen.
5. Baronens styrkor retirerar, men slaget är inte avgjort ännu. Slå ett slag till med +2 på tärningen.
6. Nya Armén vinner.

Så mycket enklare än sådär blir det inte. :gremsmile: Om man nu inte helt enkelt säger att det är 60% att Nya Armén vinner och rullar 1T100...

Rickard

Urverk speldesign
Mer detaljerat

1T10: Stridens utgång
0: Baronens armé vinner.
1. Baronens armé har ett överläge. Slå om med -2.
2: Nya Armén retirerar, men slaget är inte avgjort ännu. Slå ett slag till med -1 på tärningen.
3. Oavgjort. 1T3 av rollpersonerna får 1T6 i skada. Slå om igen.
4. Oavgjort. En av rollpersonerna får 1T6 i skada. Slå om igen.
5. Oavgjort. Slå om igen.
6. Oavgjort. De stridande får ta upp slaget imorgon igen.
7. Oavgjort. En av rollpersonerna dödar någon. Slå om igen.
8. Oavgjort. 1T3 av rollpersonerna dödar någon. Slå om igen.
9. Baronens styrkor retirerar, men slaget är inte avgjort ännu. Slå ett slag till med +1 på tärningen.
10. Baronens styrkor retirerar, men slaget är inte avgjort ännu. Slå ett slag till med +2 på tärningen.
11. Nya Armén vinner.

/Han som kommer tillbaka när han sovit lite men föreslår att söka på "fältslag" (här och på Eonforumet)

Zire

Swashbuckler
Man kanske kan dela in armén i mindre enheter (typ kompanier eller dylikt). Och låta dem slåss som vanligt, genom att använda representerande "medelsoldater".

Typ: Kompani Höken befinner sig i ett mindre skogsparti, samtidigt som det fientliga kompaniet Ormen gör en snabbframryckning mot det området.

SL har redan bestämt vad som är "medelvärdet" för soldaterna i de båda kompanierna och kan därmed representera dem som en typsoldat. Sedan låter SL de båda soldaterna slåss (med vanliga regler).
Ormen vinner initiativet och slår ett anfallsslag, anfallsslaget lyckas, men det gör Hökens försvarsslag också. Därefter slår Höken ett anfallsslag, medan Ormen missar med sitt försvar. Höken slår skada och Ormen drar av den mängden KP (solderna i kompani Ormen har alltså ett lägre medel-KP). Slut på första stridsrundan.

Detta tog kanske en halvtimme i fältslaget. Kompani Ormen upptäckte tidigt att Höken hade tagit sin tillflykt till skogen, vilket underlättade för dem att inleda ett anfall från väster. Men trots ett snabbt anfall kunde kompani Höken tack vare den svårframkomliga terrängen snabbt sätta sig i bra försvarsposition och göra ett kontringsanfall mot Ormens flank.

Det är kanske inte vad du var ute efter, men det går att få relativt varierad strid, utan allt för mycket jobb, och utan att behöva införa nya regler genom att göra så.
Dock är det kanske inte allt för verklighetstroget, men det går ju att utöka om man vill. T.ex. så kanske man kan göra bättre än att bara ta medel av soldaternas värden.
Anledningen till att det fungerar bra för mig, är för att jag alltid beskriver större "skaror" av soldater som en medelsoldat, där jag varierar dem lite om RP stöter på dem.

Dock skulle jag kanske inte rekommendera att använda dessa regler för ett kompani som RP tillhör.

- Zire

Brunalven

Warrior
Om jag inte minns helt fel finns det väl fältslagsregler i Gigant och om man vill ha regler till DOD6 finns de i Snösaga. De senare reglerna handlar iofs om tämligen överdrivna trupper, men det är bara att modda efter vilja.

Själv tycker jag det går utmärkt att låta rollpersonerna köra lite detaljerad strid mitt i kriget för att få känsla av mayhem. Men vem som vinner låter jag ledarnas taktikslag avgöra om truppstorlekarna motsvarar varandra. Tanken är ju att spelarna ska ha kul så det är ju inte väsentligt att bli detaljerad i uträkningen av kriget. Spelarna vill ju bara veta hur det går.

Troberg

Sinister eater
Någon som har ett enklare förslag?
Man kan göra ungefär som det är löst i datorspelet TIE Fighter, där man fokuserar på spelarnas agerande och låter deras framgångar eller motgångar avspeglas på slaget som helhet.

Exempel:
Stort fältslag, massor av folk. Låt spelarna få ett specifikt uppdrag, tex slå ut magikern uppe på kullen som regnar elände över trupperna och totalt sabbar framryckningen. Lyckas de bra så kommer slaget att gå bra, lyckas de halvdant så kommer slaget att gå halvdant, misslyckas de totalt förloras slaget totalt. Spelarna vet naturligtvis inte om att de styr utgången av slaget, bara att deras uppdrag är viktigt.

Det behöver inte vara så att slaget påverkas i stort av spelarnas agerande egentligen. Slaget blir bara ett slags metafor för spelarnas handlingar.

Vad innebär detta?

Man offrar ju lite (en hel del egentligen) realism. Man offrar dock inte så mycket trovärdighet eftersom spelarna inte känner till hur det funkar, tvärtom så kan man säga att man ÖKAR trovärdigheten eftersom spelarnas bild av slaget motsvarar hur slaget som helhet avlöper, dvs deras känsla av situationen motsvarar resultatet. Ur militärsimulationistisk synvinkel är det alltså vansinne, ur rollspelssynvinkel så är det ett lysande genidrag.

Andra alternativ:
Bestäm huvudsaklig utgång från början och låt bara spelarna påverka händelseförloppet på en lokal skala.

Litet tips i TIE Fighter (som var hur jag kom på att de tillämpade den här metoden). Ett av de sista uppdragen så ska man förstöra någon stor rymdstation. Jag försökte många gånger att dogfighta mig genom försvarsjaktskeppen, men åkte hela tiden på däng. Jag kunde inte skjuta ner dem fort nog och mina wingmen dog som flugor. Då tänkte jag "Skit samma!" och dök rätt på stationen med fulla sköldar och full gas och bara bombade den sönder och samman. Antagligen måste den ha gett mig enormt med "framgångspoäng", för helt plötsligt så pangade mina tidigare så hjälplösa wingmen all fiendejakt till damm på 15-20 sekunder. Jag testade metoden flera gånger och i andra uppdrag, och det lönade sig alltid stort att bara idiotrusa största målet och därigenom boosta mina wingmen. OK, det är en lite buggad implementation av konceptet, men ni förstår nog tanken ändå.

Praetori

Warrior
Lustigt, samma diskussion pågår just nu på eon forumet.
Där är det dock de existerande fältslagsreglerna som kritiseras och försvaras.
Kommer en ny bok snart....Fältherren....mums

DODswe4

Hero
angående det sista, det är väll bara ett problem i rollspelet, du kan mycket väll dö av en tjur rusning. Men annars verkar hela systemet bra.

DODswe4

Hero
Hur skulle du göra om det var ett kompani som RPn ingick i, det säger du inte och det är nog det man undrar över mest.

Härolden

Warrior
Ett sätt att hantera det om RP är "ett par infanterister i smeten" är att de följer order, deras grupp knatar iväg, börjar slåss men att det sen händer nåt som ger dem möjlighet att påverka deras trupps framgångar i slaget, och detta kan få utgången att bli annorlunda.

Exempelvis kanske ett par riddare dyker upp bakifrån, och hotar att få truppen att fly - om de lyckas fixa nåt försvar, eller bara håller ordning i truppen fixar det sej, annars flyr folk och blir nerhuggna. Annan variant: truppens befälhavare dör, och nu får de försöka hålla kollen själva. Tredje variant: Truppen på väg att bli kringrända - upptäcker de det och lyckas bromsa eller inte?