Någon som har ett enklare förslag?
Man kan göra ungefär som det är löst i datorspelet TIE Fighter, där man fokuserar på spelarnas agerande och låter deras framgångar eller motgångar avspeglas på slaget som helhet.
Exempel:
Stort fältslag, massor av folk. Låt spelarna få ett specifikt uppdrag, tex slå ut magikern uppe på kullen som regnar elände över trupperna och totalt sabbar framryckningen. Lyckas de bra så kommer slaget att gå bra, lyckas de halvdant så kommer slaget att gå halvdant, misslyckas de totalt förloras slaget totalt. Spelarna vet naturligtvis inte om att de styr utgången av slaget, bara att deras uppdrag är viktigt.
Det behöver inte vara så att slaget påverkas i stort av spelarnas agerande egentligen. Slaget blir bara ett slags metafor för spelarnas handlingar.
Vad innebär detta?
Man offrar ju lite (en hel del egentligen) realism. Man offrar dock inte så mycket trovärdighet eftersom spelarna inte känner till hur det funkar, tvärtom så kan man säga att man ÖKAR trovärdigheten eftersom spelarnas bild av slaget motsvarar hur slaget som helhet avlöper, dvs deras känsla av situationen motsvarar resultatet. Ur militärsimulationistisk synvinkel är det alltså vansinne, ur rollspelssynvinkel så är det ett lysande genidrag.
Andra alternativ:
Bestäm huvudsaklig utgång från början och låt bara spelarna påverka händelseförloppet på en lokal skala.
Litet tips i TIE Fighter (som var hur jag kom på att de tillämpade den här metoden). Ett av de sista uppdragen så ska man förstöra någon stor rymdstation. Jag försökte många gånger att dogfighta mig genom försvarsjaktskeppen, men åkte hela tiden på däng. Jag kunde inte skjuta ner dem fort nog och mina wingmen dog som flugor. Då tänkte jag "Skit samma!" och dök rätt på stationen med fulla sköldar och full gas och bara bombade den sönder och samman. Antagligen måste den ha gett mig enormt med "framgångspoäng", för helt plötsligt så pangade mina tidigare så hjälplösa wingmen all fiendejakt till damm på 15-20 sekunder. Jag testade metoden flera gånger och i andra uppdrag, och det lönade sig alltid stort att bara idiotrusa största målet och därigenom boosta mina wingmen. OK, det är en lite buggad implementation av konceptet, men ni förstår nog tanken ändå.