morkbollen_UBBT
Warrior
Jag har spelat D&D till och från under en lång tid. Jag gillar det, men det som många säger om realism håller jag med om. Det största problemet jag har, och jag tänkte kolla hur andra löser det, är detta...
Skador...Visst HP är ganska mysko, men det är inte det som är mitt problem...
Två krigare med rustningar som bankar på varandra är ju lätt, man beskriva det som skador mot rustningarna. Samma sak gäller ju folk med lite hp, dom kommer ändå dö på två-tre smällar. Det blir coolt och trevligt.
Hur gör ni dock mot avståndsvapen. Säg att krigaren(inte så mycket rustning) blir beskjuten av ett gäng rövare med pilbågar. Då bågarna kanske gör en snittskada på säg 5(mr. krigare har 50 hp), så kommer han bli genomborrad av en hel del pilar... Det finns en massa olika sätt att beskriva det, men jag undrar hur ni löser det...
Sen till en mer viktig sak i reglerna...Det är stoppandet av skador. Jag bryr mig inte att man inte blir sämre av sina skador, det kan man beskriva. Det jag ogillar är att med mycket hp kan man planera in saker, eller ha svårigheter med att stoppa andra.
Man flyr och springer upp på stadsmuren. Man är fast! Men så har man lite hp är det bara att hoppa och springa iväg. Eller säg att en elaking fått syn på en, har ett bra försprång och han vill varna sina kompisar. Hur tar man ut honom? Även den bäste bågskytten kommer inte kunna fälla honom på en runda om han har runt 30 hp och lite AC. Eller säg att en i gruppen blivit medvetslös/holdad och resten i gruppen står runt honom. Det är fortfarande mycket lätt för en fiende att traska dit och avsluta honom utan att dom andra kan göra särskillt mycket. Ja, jag vet att man får attacks of oppertunity, men för att vara realistiska i en värld där det är så lätt att hela så är det väl värt att dra på sig en extra träff för att slakta en karaktär.
Undviker ni i huvudtaget dessa situationer? Just vid tillfället drar en rövare och lägger på extra skada för fall, låter skada påverka förflyttningen hos spejaren, blockerar vägen för mördaren?
Det jag har svårt med i D&Ds system är att det är lätt att planera saker. Är nått farligt har man ändå några rundor på sig med allt. Visst magi finns, men många gånger knullar den upp saker även mer än vad det var tidigare. Att fixa hög ac och massor av hp med Deathspells eller hold person som är ett väldigt slumpartat slag är i min mening lite att ta i, och för att sen fixa det med att lägga till raise dead osv.
Ok, nu var inte min mening att klaga för jag vill gärna använda d20 till min nästa kampanj, men har nån några bra idéer om hur dessa problem går att lösa? Det kommer inte vara så mycket spells i min nästa kampanj, så det behöver jag inte oroa mig för...
Juste, jag har bara D&D 3.0 ifall det är några fantastiska ändringar till 3.5 så ursäktar jag mitt okunnande...
Skador...Visst HP är ganska mysko, men det är inte det som är mitt problem...
Två krigare med rustningar som bankar på varandra är ju lätt, man beskriva det som skador mot rustningarna. Samma sak gäller ju folk med lite hp, dom kommer ändå dö på två-tre smällar. Det blir coolt och trevligt.
Hur gör ni dock mot avståndsvapen. Säg att krigaren(inte så mycket rustning) blir beskjuten av ett gäng rövare med pilbågar. Då bågarna kanske gör en snittskada på säg 5(mr. krigare har 50 hp), så kommer han bli genomborrad av en hel del pilar... Det finns en massa olika sätt att beskriva det, men jag undrar hur ni löser det...
Sen till en mer viktig sak i reglerna...Det är stoppandet av skador. Jag bryr mig inte att man inte blir sämre av sina skador, det kan man beskriva. Det jag ogillar är att med mycket hp kan man planera in saker, eller ha svårigheter med att stoppa andra.
Man flyr och springer upp på stadsmuren. Man är fast! Men så har man lite hp är det bara att hoppa och springa iväg. Eller säg att en elaking fått syn på en, har ett bra försprång och han vill varna sina kompisar. Hur tar man ut honom? Även den bäste bågskytten kommer inte kunna fälla honom på en runda om han har runt 30 hp och lite AC. Eller säg att en i gruppen blivit medvetslös/holdad och resten i gruppen står runt honom. Det är fortfarande mycket lätt för en fiende att traska dit och avsluta honom utan att dom andra kan göra särskillt mycket. Ja, jag vet att man får attacks of oppertunity, men för att vara realistiska i en värld där det är så lätt att hela så är det väl värt att dra på sig en extra träff för att slakta en karaktär.
Undviker ni i huvudtaget dessa situationer? Just vid tillfället drar en rövare och lägger på extra skada för fall, låter skada påverka förflyttningen hos spejaren, blockerar vägen för mördaren?
Det jag har svårt med i D&Ds system är att det är lätt att planera saker. Är nått farligt har man ändå några rundor på sig med allt. Visst magi finns, men många gånger knullar den upp saker även mer än vad det var tidigare. Att fixa hög ac och massor av hp med Deathspells eller hold person som är ett väldigt slumpartat slag är i min mening lite att ta i, och för att sen fixa det med att lägga till raise dead osv.
Ok, nu var inte min mening att klaga för jag vill gärna använda d20 till min nästa kampanj, men har nån några bra idéer om hur dessa problem går att lösa? Det kommer inte vara så mycket spells i min nästa kampanj, så det behöver jag inte oroa mig för...
Juste, jag har bara D&D 3.0 ifall det är några fantastiska ändringar till 3.5 så ursäktar jag mitt okunnande...