Nekromanti Hur löser ni skador I d20?

morkbollen_UBBT

Warrior
Jag har spelat D&D till och från under en lång tid. Jag gillar det, men det som många säger om realism håller jag med om. Det största problemet jag har, och jag tänkte kolla hur andra löser det, är detta...

Skador...Visst HP är ganska mysko, men det är inte det som är mitt problem...

Två krigare med rustningar som bankar på varandra är ju lätt, man beskriva det som skador mot rustningarna. Samma sak gäller ju folk med lite hp, dom kommer ändå dö på två-tre smällar. Det blir coolt och trevligt.

Hur gör ni dock mot avståndsvapen. Säg att krigaren(inte så mycket rustning) blir beskjuten av ett gäng rövare med pilbågar. Då bågarna kanske gör en snittskada på säg 5(mr. krigare har 50 hp), så kommer han bli genomborrad av en hel del pilar... Det finns en massa olika sätt att beskriva det, men jag undrar hur ni löser det...

Sen till en mer viktig sak i reglerna...Det är stoppandet av skador. Jag bryr mig inte att man inte blir sämre av sina skador, det kan man beskriva. Det jag ogillar är att med mycket hp kan man planera in saker, eller ha svårigheter med att stoppa andra.

Man flyr och springer upp på stadsmuren. Man är fast! Men så har man lite hp är det bara att hoppa och springa iväg. Eller säg att en elaking fått syn på en, har ett bra försprång och han vill varna sina kompisar. Hur tar man ut honom? Även den bäste bågskytten kommer inte kunna fälla honom på en runda om han har runt 30 hp och lite AC. Eller säg att en i gruppen blivit medvetslös/holdad och resten i gruppen står runt honom. Det är fortfarande mycket lätt för en fiende att traska dit och avsluta honom utan att dom andra kan göra särskillt mycket. Ja, jag vet att man får attacks of oppertunity, men för att vara realistiska i en värld där det är så lätt att hela så är det väl värt att dra på sig en extra träff för att slakta en karaktär.

Undviker ni i huvudtaget dessa situationer? Just vid tillfället drar en rövare och lägger på extra skada för fall, låter skada påverka förflyttningen hos spejaren, blockerar vägen för mördaren?

Det jag har svårt med i D&Ds system är att det är lätt att planera saker. Är nått farligt har man ändå några rundor på sig med allt. Visst magi finns, men många gånger knullar den upp saker även mer än vad det var tidigare. Att fixa hög ac och massor av hp med Deathspells eller hold person som är ett väldigt slumpartat slag är i min mening lite att ta i, och för att sen fixa det med att lägga till raise dead osv.

Ok, nu var inte min mening att klaga för jag vill gärna använda d20 till min nästa kampanj, men har nån några bra idéer om hur dessa problem går att lösa? Det kommer inte vara så mycket spells i min nästa kampanj, så det behöver jag inte oroa mig för...

Juste, jag har bara D&D 3.0 ifall det är några fantastiska ändringar till 3.5 så ursäktar jag mitt okunnande... :gremblush:

Tyr

Hero
Svårt det där. Men jag ska försöka svara med hjälp av dina exempel.

Man flyr och springer upp på stadsmuren. Man är fast! Men så har man lite hp är det bara att hoppa och springa iväg.
I det här fallet skulle jag ha följt reglerna, är man hjälte så är man, om det inte blir en jakt av det hela...

Eller säg att en elaking fått syn på en, har ett bra försprång och han vill varna sina kompisar. Hur tar man ut honom? Även den bäste bågskytten kommer inte kunna fälla honom på en runda om han har runt 30 hp och lite AC.
...för om det blir jakt så kommer skadorna av det långa fallet påverkar chansen att komma undan. För det första så brukar fiender som bara har syften att springa och hämta sina vänner ha en förhållandevis låg level i mina kampanjer, vilket egentligen eliminerar problemet. För det andra så brukar jag friforma ganska mycket vid jakter, med dex-slag för att ge små variationer till förflyttningen. Jag väger också in skador, handlingar och händelser under själva flykten (väldigt godtyckligt, men mina spelare verkar gilla det). En jakt brukar inte hålla i sig i mer än 5 dex-slag eller så. Skulle spelarna komma ifatt en flyende skurk så stannar han och slåss för sitt liv. Om den flyende skurken beskjuts så kan jag tänka mig att på fläcken sänka skurkens level för att det inte ska kännas helt meningslöst.

Eller säg att en i gruppen blivit medvetslös/holdad och resten i gruppen står runt honom. Det är fortfarande mycket lätt för en fiende att traska dit och avsluta honom utan att dom andra kan göra särskillt mycket. Ja, jag vet att man får attacks of oppertunity, men för att vara realistiska i en värld där det är så lätt att hela så är det väl värt att dra på sig en extra träff för att slakta en karaktär.
Jag löser det genom att skurkar i mina kampanjer inte kan tänka sig att utsätta sig för en attack of opportunity, det är ju bara dumt. Det finns dock undantag, som t.ex. när man är inte är medveten om att man är hotad (misslyckad spot), rage, skurken är en jävel på tumble, bristfälligt omdöme eller om man flyr.

G

Guest

Guest
HP är ett väldigt abstrakt sätt att mäta hur mycket skada en rollperson tål, det håller jag med om. Flera spel använder sig av kroppsdelar för att lokalisera skador, vilket ökar realismen, men också tjockleken på regelverket...

Dina exempel illustrerar problemet med abstrakta HP.

Som du beskriver det, krävs en mängd pilar för att kunna hota en fighter med hög level. Dock kan det ju förekomma högre skada för magiska pilar, och Composite Longbows med styrkebonus. Men det räcker ändå inte till för att fälla någon med 50 HP med en enstaka pil.

Ditt exempel med en fiende som flyr och har 30 HP och hyfsad AC är signifikativt för detta. En pil räcker nog inte, oavsett hur bra bågskytten är. Kanske kan en Critical hit och skadebonus och magisk bonus hota en person med 30 HP, men mycket ska till!

En sak man skulle kunna diskutera är ju någon form av "trip" funktion med avståndsvapen. Att en mycket skicklig bågskytt skulle t.ex. genom en feat, eller ett rejält avdrag på träffchansen, kunna välja att göra en "trip" med pilbåge på en flyende person. Detta skulle abstrakt vara ett sätt att sikta på benen. Men det får ni diskutera i er spelgrupp som en husregel helt enkelt!

Bästa sättet att stoppa en flyende fiende är genom magi. Hold person, Web, eller liknande om du vill ta honom levande. Fire ball, Mordenkainens missiles, eller liknande om du vill döda honom.

Jag ser dock inte något stort problem i att en person med mycket HP skulle offra några av dem för att fly undan och hoppa från en hög mur t.ex. Det tror jag de flesta av oss skulle göra i en liknande situation. Samma sak om vi jagar en fiende av yttersta vikt och vill hindra denne från att slå larm. Tänk att rollpersonerna i de flesta fall antas vara hjältar och kraven på deras handlingsmönster följer den ramen i de flesta äventyr. Inte minst är det den typen av handlingar som roar spelarna!

Jag undrar om du missförståt treglerna när det gäller den skadade PC´n som skyddas runt om av allierade. En fiende kan aldrig gå igenom ens hex. Således måste fienden ha antingen avståndsvapen och skjuta igenom de allierade (minus på träffchansen för cover!), eller använda sig av reach-vapen (hillebard, longspear, etc). Om man går i 2 hexes som de allierade hotar, så råkar man ut för "Attacks of Opportunity" och detta skulle först och främst avskräcka fienden från att göra detta, men också givetvis kunna fälla fienden inte minst! Intelligenta fiender offrar sällan sitt liv bara för att döda en av PC´s. Det måste finnas mycket särskilda omständigheter för detta. Intelligenta varelser som är fria att välja prioriterar sin egen överlevnad framför allt annat om inga särskilda omständigheter föreligger som säger annorlunda.

D&D är ett high-fantasy spel. Därför kan magi "knulla upp" (hmm...vad betyder det förrsten?) saker och ting, ja. Men det är en del av spelsystemet och du får helt enkelt lära dig använda det på ett sätt som gynnar dina gubbar.

Pom

Swashbuckler
Hur gör ni dock mot avståndsvapen. Säg att krigaren(inte så mycket rustning) blir beskjuten av ett gäng rövare med pilbågar. Då bågarna kanske gör en snittskada på säg 5(mr. krigare har 50 hp), så kommer han bli genomborrad av en hel del pilar... Det finns en massa olika sätt att beskriva det, men jag undrar hur ni löser det...
Det beror lite på stämningen i stunden och kampanjen. Ibland passar det in med bilden av den rasande hjälten som kämpar vidare med många pilar utstickande ur kropp. Ibland får pilarna bara ha snuddat.

Även den bäste bågskytten kommer inte kunna fälla honom på en runda om han har runt 30 hp och lite AC.
Visst kan den bäste bågskytten göra det (och då behöver vi inte tala om en episk bågskytt jag spelleder i en kampanj som gör hundratals poäng i skada varje runda av sina magiska pilstormar). Är han bra är han på hög level. Då har han flera attacker, bra träffchans och lite feats. 3 attacker (level 5+ och Rapid Shot) och en bra omagisk båge (kanske Masterwork och +2 Str) är inget omöjligt. Träffar han med alla 3 kan han teoretiskt göra 30 i skada utan att behöva få in en crit. Får han in en crit är saken klar, och det kan han ju hjälpa på traven lite med Improved Critical.

Så: en bra bågskytt kan sänka en 30hp snubbe på 1 runda. Men oddsen är förmodligen för att snubben överlever eftersom han hade bra AC och en eller flera av pilarna förmodligen missar.

Om snubben hoppar från stadsmuren förlorar han förmodligen en del hp, och då blir det plötsligt inte alls roligt ett par rundor senare när bågskyttarna hunnit upp på stadsmuren och pepprar honom. Bågar har lång räckvidd och nu räcker det plötsligt med en eller ett par träffar.

Grupper av missilister är livsfarliga även i D&D. Jag testade nyligen ett möte i omagisk miljö mellan en lvl 18 fighter och 40 lvl 1 bågskyttar. Han dog. Lätt. Och då hade han ändå både Deflect Arrows och en av mig införd förstärkt version av densamma.

morkbollen_UBBT

Warrior
svar...

Jo, när jag tänkte efter så är det ganska rimligt att han kan hoppa ner för en höjd, det är inte för hemskt.

Jag menade inte att abstraktheten i form av att döda nån är ett problem. Jag bara undrar hur folk beskriver det. Svärd är lättare, men pilar är oftast en träff eller inte. Men jag håller med om att det är nog bäst att variera från fall till fall...

Att gruppen står runt en skadad pc är ju bara ett par rutor, dom kommer aldrig täcka alla, så säker är han inte! Verkar som många inte döda andra spelare som däckat, dock tror jag vilken ond farlig charactär som vet att gruppens cleric kommer hela upp honom nästa runda skulle avsluta den lilla krigaren.

Men visst de flesta av mina saker går väl att lösa på ganska många sätt. Så tack för svaren.

Det om magi går lätt att plocka bort, jag tycker inte man behöver ha en så magi tät kampanj. Jag kommer köra min i midnight, utan några channelers. Att folk kommer ta lite tid på sig att hela kommer jag väga upp genom heroic paths och annars får dom fan vila lite...