Min nya idé...
Hmmm, klurade lite i mina ASP-böcker och försökte lära mig lite om hur man lade till och tog bort poster i databaser (ni som vet vilken usel programmerare jag är borde vara rätt förvånande över att jag får NÅGRA av mina ASP-sidor att funka) och fick för mig att jag skulle bygga en wiki-wiki-sida.
När jag börjat få skiten klar så gick det upp för mig vilken LYSANDE plattform det är för rollspelsknåpande. Man kan vara flera stycken, man kan knåpa lite när man vill, folk kan korrigera och uppdatera och det behövs bara göras på en enda sida så har alla en korrekt version av de senaste tankegångarna att arbeta med. Allt ens arbete finns samlat på en och samma plats, det är lätt att bara småskriva lite blaj och när man ska renskriva allting och göra en pappersversion är det lätt att bara lyfta in texterna i ens ordbehandlare från databasen.
Jag har precis börjat knåpa lite, liiite om mitt rollspel Flux i en hembyggd wiki-sida. Det går förstås att göra sådana tusen och åter tusen gånger bättre än vad jag -med mina högst begränsade programmerarkunskaper- klarar av, men det kan väl ändå illustrera principen litegranna?
Tyvärr har jag inte orkat skriva in så mycket texter i databasen ännu. Jag har ju varit lite analog och börjat klura på det här spelet på vanligt papper, men ni fattar säkert principen.
Tanken med wiki-wiki-sidor är att alla kan ändra, ta bort och lägga till texter precis hur de vill. Varje sida kan korrigeras av vem som helst (och jag har säkerhetskopierat databasen, så var inte rädda om ni raderar något) och det är dödsenkelt att skapa en ny sida: Allt man behöver göra är att skriva ett ord med stor bokstav någonstans mitt i en mening (så funkar det inte i alla wiki-sidor, men det passar mitt sätt att skriva) så får man en länk, och klickar man på den så kommer man alltså direkt till en tom sida. Bara att börja skriva på!
Kolla själva här
<script>function f(){open('http://www.present-it.se/klur/search.asp?c=Start','DisplayWindow','toolbar=no,directories=no,menubar=no,scrollbars=yes,width=680,height=550,location=no');}</script>