Nekromanti Hur lika är 3e och NWN

Troberg

Sinister eater
Någon som kan svara på hur lika systemen är i D&D3e och Neverwinter Nights?

Hur mycket nytta har jag av att ha harvat mig genon merparten av detta rätt så kassa (jämfört med sina föregångare) spel?

Netfeed

Swashbuckler
tycker de är någerlunda lika, men största felet jag ser är att alla klasser egentligen är fighter-klassen med andra feats...
så känns det iaf, vilket inte gör det hela bättre, men man får hoppas på de två expansioner som skall komma inomkort

Boobis

Warrior
De ska vara ganska lika. Har inte spelat själv, men jag har sett en kompis lira ...

Det var faktiskt riktigt roligt att se spelet flytta spelfigurerna i femfotssteg (för att manövrera till fördelaktiga positioner), dessutom ser man tydligt effekten av cleave, och i början innnan min kompis lärde sig att inte rusa in i strider så satt jag och garvade för att han hela tiden blev träffad av gratisattacker :gremwink:

Vad du skulle få för nytta av det är svårt att säga, men man lär sig en del om att stridia effektivt i 3e bara av att titta.

-J

Quan'talis

Swashbuckler
Jag spelade Neverwinter Nights en vecka eller så på min brors dator kring jul (ända tills jag insåg att han hade Planescape Torment också, då bytte jag snabbt) och upptäckte följande olikheter:

En del feats fungerar annorlunda (toughness ger 1 hp/level i stället för en engångssumma på 3 hp, en del vapenrelaterade feats (weapon finesse, bl. a.) fungerar för alla relevanta vapen i stället för ett vapen/gång man väljer featen)

Några skills fungerar lite annorlunda (heal helar mycket mer i NWN än i "verkligheten") och ett par skills har lagts till (parry, taunt och kanske någon till. Det kan hända att de finns i någon tilläggsbok, i och för sig)

Deltagarna i en strid kretsar runt varandra. Det är inget fel på det i sig (tvärtom är det antagligen mera realistiskt än D&Ds "flytta dig, attackera, flytta dig igen, attackera igen"), men eftersom reglerna inte tar hänsyn till det leder det till irriterande situationer ibland (jag gav min följeslagare order att stanna vid en dörröppning och använda avståndsvapen medan min fighter sprang in i rummet och attackerade. Efter ett par stridsrundor hade vi kretsat runt varandra så många varv att fienden hamnade bredvid min följeslagare. Om man använder avståndsvapen bredvid en fiende får fienden en attack of opportunity. Inte bra, och alltihop berodde på stridsanimationen, som jag trodde var helt kosmetisk)

Det tar ingen tid att sova. Du kanske gissade det, men så är det inte i D&D-reglerna :gremsmirk: På grund av den här lilla detaljen skulle man ju tro att det inte är så lönsamt att driva värdshus i Neverwinter, men det verkar finnas ett par i alla fall...

Det är mörkt mer än hälften av dygnet. Så vitt jag vet står det ingenting om det heller i reglerna :gremgrin:

Man slåss största delen av sin vakna tid. Och eftersom det inte tar någon tid att sova....

JPS