Jag spelade Neverwinter Nights en vecka eller så på min brors dator kring jul (ända tills jag insåg att han hade Planescape Torment också, då bytte jag snabbt) och upptäckte följande olikheter:
En del feats fungerar annorlunda (toughness ger 1 hp/level i stället för en engångssumma på 3 hp, en del vapenrelaterade feats (weapon finesse, bl. a.) fungerar för alla relevanta vapen i stället för ett vapen/gång man väljer featen)
Några skills fungerar lite annorlunda (heal helar mycket mer i NWN än i "verkligheten") och ett par skills har lagts till (parry, taunt och kanske någon till. Det kan hända att de finns i någon tilläggsbok, i och för sig)
Deltagarna i en strid kretsar runt varandra. Det är inget fel på det i sig (tvärtom är det antagligen mera realistiskt än D&Ds "flytta dig, attackera, flytta dig igen, attackera igen"), men eftersom reglerna inte tar hänsyn till det leder det till irriterande situationer ibland (jag gav min följeslagare order att stanna vid en dörröppning och använda avståndsvapen medan min fighter sprang in i rummet och attackerade. Efter ett par stridsrundor hade vi kretsat runt varandra så många varv att fienden hamnade bredvid min följeslagare. Om man använder avståndsvapen bredvid en fiende får fienden en attack of opportunity. Inte bra, och alltihop berodde på stridsanimationen, som jag trodde var helt kosmetisk)
Det tar ingen tid att sova. Du kanske gissade det, men så är det inte i D&D-reglerna
På grund av den här lilla detaljen skulle man ju tro att det inte är så lönsamt att driva värdshus i Neverwinter, men det verkar finnas ett par i alla fall...
Det är mörkt mer än hälften av dygnet. Så vitt jag vet står det ingenting om det heller i reglerna
Man slåss största delen av sin vakna tid. Och eftersom det inte tar någon tid att sova....
JPS