Nekromanti Hur många actions får man göra förresten?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ok, vi tar en till regelfråga när jag ändå håller på.

Jag tycker att det är lite krångligt med antalet actions i en runda. Som jag förstår det så finns det fem typer av actions;

* Standard actions
* Move Actions
* Full-round actions
* Free actions
* Misc. actions

Hur kan man kombinera dessa? Om jag har förstått det rätt så får man göra en standard action och en move action i en runda. Betyder det att jag till exempel kan springa mina 30 fot, och sedan attackera?

Kan jag göra två standard actions i en runda? Alltså attackera två gånger eller kasta två spells?

Kan jag i så fall göra två move actions och springa 60 fot?

Vad är egentligen en full-round action och går denna att kobinera med en free action? När vi ändå är inne på det så passar jag på och frågar vad en full attack är.

Och vad är egentligen en misc. action?

Ni som känner för det får gärna brodera ut och belysa ämnet ordentligt.

Tack på förhand!

/Vulf - ursäkta svengelskan

Archer

Swashbuckler
Du kan utföra en "standard action" och en "move action" per runda, eller två "move actions", eller en "full round action".

Standard action = en handling som inte primärt är förflyttning/rörelse.
Move action = En handling som primärt är rörelse/förflyttning.
Full round action = En handling som tar så lång tid att utföra att den har en hel runda att utföra. Ofta kan man förflytta sig 5 fot under denna handling.
Misc actions = En handling som inte passar in i någon av ovanstående kategorier, och därför är upp till DM att avgöra hur lång tid den tar.

Du kan som du säger, förflytta dig din förflyttning och sedan anfalla. Eller förflytta dig din förflyttning och sedan din förflyttning igen (två move actions), eller så kan du springa, förflyttning x4 (full round action).

Vitulv

Action!

Så man kan inte göra två "standard-actions"?

Du kan som du säger, förflytta dig din förflyttning och sedan anfalla. Eller förflytta dig din förflyttning och sedan din förflyttning igen (två move actions), eller så kan du springa, förflyttning x4 (full round action).
Men om man gör två move actions så kan man springa 60 fot (t.ex.), men kan man anfalla efter det?
Och om man spurtar kan man springa 120 fot under en runda. Varför skulle man då välja två move actions (och springa 60 fot) om man ändå inte får göra något mer under den rundan när man lika gärna kan ta en full-round action och springa 120 fot?

Eller har jag missupfattat?

Tack för svaren förresten!

/Vulf

Archer

Swashbuckler
Re: Action!

Nej, man kan inte göra två "standard actions" i följd.
Du kan _inte_ utföra två "move actions" och sedan anfalla, det hade varit två "move actions" + 1 "standard action". Vilket är mer än vad du kan utföra.

Vissa besvärjelser etc. ger dig dock "free actions" vilket kan användas till en eventuell attack efter att du har förflyttat dig två gånger.

"Och om man spurtar kan man springa 120 fot under en runda. Varför skulle man då välja två move actions (och springa 60 fot) om man ändå inte får göra något mer under den rundan när man lika gärna kan ta en full-round action och springa 120 fot?"

Du har missuppfattat lite :gremsmile:
Om du springer under en hel runda förflyttar du dig Förflyttning x 4, dvs motsvarande fyra "move actions". Du kan då inte utföra några fler handlingar under den rundan.

Vitulv

Om du springer under en hel runda förflyttar du dig Förflyttning x 4, dvs motsvarande fyra "move actions". Du kan då inte utföra några fler handlingar under den rundan.
Gah! jag förstår inte. Så om man utför fyra move actions får man inte göra något mer, men om man utför två move actions då?

Får jag genomföra två move-actions och sedan göra något mer? Men om jag gör fyra move-actions så får jag inte göra något mer?

/Vulf - känner sig lite korkad

Archer

Swashbuckler

Du kan utföra följande kombinationer under en runda;
- 1 Standard action och 1 Move action.
- 2 Move actions (dra ett vapen + förflytta sig till exempel).
- Full round action.

Förflyttning - Sprinta/springa.
Du kan som en Full round action springa din förflyttning x 4 fot. Du kan dock inte göra något annat under ronden än just springa.

Du kan under en runda utföra två move actions för att förflytta dig, men just move actions behöver i sig inte vara förflyttning. Det kan röra sig om andra rörelser, som att dra ett vapen, plocka fram något ur din ryggsäck, slå en kullerbytta etc.

Förstår du nu skillnaden mot att springa (x4 förflyttning) eller utföra två move actions?

Vitulv

Jag förstår! Tack :) [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det finns fem sorters handlingar:
Full-round actions
Standard actions
Move actions
Free action
Not an action

"Not an action" innebär något som egentligen ingår i en annan handling, typ slå ett räddningsslag.
"Free action" kan du göra hur mycket du vill, men SL kan givetvis begränsa dig om det bli orimligt.
"Move action" är en kort handling, typ förflytta sig.
"Standard action" är en normala handlling, typ utföra en enkel attack.
"Full-round action" är en lång handling, typ utföra en full attack (alla attacker man har rätt till under samma drag)

Hur mycket som får plats i ett drag räknar du lätt ut så här:

Normalt drag ger 5 poäng
Reducerat drag (t ex överraskningsrundan) ger 3 poäng

"Free action" kostar 0 poäng
"Move action" kostar 2 poäng
"Standard action kostar 3 poäng
"Full-round action" kostar 5 poäng

Sedan är det bara att kombinera. Okej?

/Mikael

Vitulv

Jättebra förklaring, tack! [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Oldtimer

Slava Ukraini!

Bara för att klargöra skillnaden:
Varför skulle man då välja två move actions (och springa 60 fot) om man ändå inte får göra något mer under den rundan när man lika gärna kan ta en full-round action och springa 120 fot?
En enkel förflyttning är inte springande. Det är en rask, men försiktig förflyttning. Så om du använder två korta handlingar (Move Actions) till att förflytta dig din fart två gånger (=18 meter för en normal människa med lätt eller inget pansar/belastning) rör du dig långsammare än om du använder en lång handling (Full-round Action) till att göra en rusning (=36 meter för samma människa). När du rusar på det viset har du inte din Händighetsfördel på PK (men du får +2 på PK mot avståndsattacker) och måste röra dig utmed en rak linje.

Där har du skillnaden. Då förstår du nog i vilka lägen man väljer det ena eller det andra.

/Mikael

P.S. Har du läst motsvarande på svenska i Dunder&Drakar? Det kan ibland vara bra att få samma sak förklarad med andra ord.

entomophobiac

Low Prep High Play
Rekommenderar dig att ta en titt på Spycraft d20 när det gäller handlingssystemet. Alderac har där slimmat det en del jämfört med hur det ser ut i grundsystemet.

Om jag minns rätt har du där egentligen bara free action, half action och full action. Sedan specificeras vad olika handlingar är och kort vad de gör i en liten lista på rollformuläret. Genialt, faktiskt. Och aningen mer överskådligt än grundsystemet.

anth

Vetefan
Charge!

Men om man gör två move actions så kan man springa 60 fot (t.ex.), men kan man anfalla efter det?
Tänkte bara tillägga:
Man kan göra 2 move (i rak linje) och 1 attack på 1 round, det räknas givetvis som en full round action och kallas för charge.
Vid charge får man +2 på attack och -2 på AC.