Nekromanti Hur många lirade på 80-talet?

Dilandau

Myrmidon
Hej. Finns det någon statistik på hur många kids som spelade, eller testade på att spela, rollspel under Äventyrsspels glansdagar på 80-talet?

Om DoD sålde i dryga 100 000 ex, så bör man kunna anta att det åtminstone var flera hundra tusen personer? Även medräknat att samma personer köper flera olika versioner av DoD.

NilsK

Ligist
Det där med 100,000 ex var väl alla upplagor tillsammans under alla år (om siffran överhuvudtaget är bekräftad). Tror knappast att det ens var i närheten av så många kids som lirade rollspel ens i hobbyns glansdagar.

Dilandau

Myrmidon
Sinkadus nr 34: ”Enligt våra beräkningar kommer vi att passera 100.000 sålda Drakar och Demoner (samtliga upplagor) någon gång under det här året.”

NilsK

Ligist
Så pass! Tycker fortfarande det låter som väldigt stora siffror men det kanske var så stort då. Visserligen blir det kanske inte så konstigt om man slår ut det över alla sex utgåvor som getts ut fram till -92.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
NilsK said:
Det där med 100,000 ex var väl alla upplagor tillsammans under alla år (om siffran överhuvudtaget är bekräftad). Tror knappast att det ens var i närheten av så många kids som lirade rollspel ens i hobbyns glansdagar.
Under 80-talet (och början av 90-talet) spelade jag rollspel med över 20 olika personer, och det var kanske 4-5 av dem som ägde ett eget exemplar av Drakar och demoner. Så 100.000 spelare på 100.000 exemplar känns långt ifrån orimligt.

/tobias

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Crap. Jag missade statistiken med en hårsmån. Började inte förrän sommarne -90.

/me räknas inte :gremfrown:

Ond bråd död

Swashbuckler
De som "Testat" kan nog vara en väldig massa.När rollspel var nytt spelade jag rollspel med allt som kom i min väg. Vi spelade i bussen på väg till skolan med vem som helst t ex. Folk som aldrig skulle spelat rollspel annars drogs med just för att det var något nytt. De flesta slutade rätt snart och hoppade istället hopprep på rasterna...

LJSLarsson

Hero
Finns det någon statistik om hur många som spelar pappersrollspel idag bland barn och vuxna?

Sapient

Swashbuckler
Gurgeh said:
Under 80-talet (och början av 90-talet) spelade jag rollspel med över 20 olika personer, och det var kanske 4-5 av dem som ägde ett eget exemplar av Drakar och demoner. Så 100.000 spelare på 100.000 exemplar känns långt ifrån orimligt.

/tobias
Att det var flera spelare som inte hade egna regler, ska ju dock ställas i relation till att de som köpte ofta köpte flera utgåvor för att "hänga med".

(Kanske inte lika mycket mellan -84 och -85 utgåvorna av grundreglerna, som ju var en mycket mindre revision. )

På 100 000 sålda spel, hade du kanske 75 000 ägare. Och dessa spelade i sin tur med minst en icke-ägare, så det gör ändå 150 000 spelare...

Jag tror inte Ungdomsstyrelsens beräkning 200 000 är det minsta orimlig.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Sverok påstår sig organisera "190 000 medlemmar i 1200 föreningar". Många som spelar LAN, så klart, men är det någon som vet om Sverok har mer precis statistik. Tex hur många organiserade rollspelare det finns i SVEROK-anslutna föreningar?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Skarpskytten said:
Sverok påstår sig organisera "190 000 medlemmar i 1200 föreningar". Många som spelar LAN, så klart, men är det någon som vet om Sverok har mer precis statistik. Tex hur många organiserade rollspelare det finns i SVEROK-anslutna föreningar?
Sverokföreningar anger vilka verksamheter de håller på med, så man bör kunna plocka fram hur många föreningar som angivit rollspel som en av sina verksamheter, och hur många personer det omfattar totalt. Inte mycket till precision alltså.

Det borde finnas en rätt hyggligt antal rollspelare som inte är med i Sverokföreningar också, men där blir det ju bara att spekulera antar jag.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
DeBracy said:
Det borde finnas en rätt hyggligt antal rollspelare som inte är med i Sverokföreningar också, men där blir det ju bara att spekulera antar jag.
Och det blir ju svårt att komma åt. Men SVEROK skulle kanska kunna ge en hyfsad minimisiffra i alla fall.

Ingen från SVEROK som hänger på det här forumet?

solvebring

Superhero
Skarpskytten said:
DeBracy said:
Och det blir ju svårt att komma åt. Men SVEROK skulle kanska kunna ge en hyfsad minimisiffra i alla fall.

Ingen från SVEROK som hänger på det här forumet?
Martin Ackersfors är ju deras kommunikatör, fast hur mycket uppgifter gällande detta han har tid eller ork att gräva i vetefan. Den man kommer på så där direkt, dock.

Äventyr

Världsbyggare
Jag vet inte, men jag tror det var ganska många, i alla fall om jag utgår från min skola på mellanstadiet (86/87 - 88/89). Vi hade klasskassor och ett exemplar av Mutant samt Drakar och demoner köptes in i parallellklassen. Där spelade så gott som alla pojkar (och även några tjejer) på rasterna. I min klass var vi ca tjugofyra elever (plus minus några), och vi var elva rollspelare vad jag vet. På födelsedagskalasen plockades Mutant eller Drakar och demoner fram. Även min tre år yngre bror spelade, och i hans klass var det ungefär lika många som spelade.

När jag gick i lågstadiet dreglade jag (1984) över en pall med rollspel på Domus i Gällivare (Drakar och demoner) och senare år även Mutant, Chock och spelböcker. Det såldes dessutom på två leksaksbutiker i stan. Jag minns rollspel som riktigt stort på den tiden. Alla i min ålder visste vad det var och hade kommit i kontakt med det eller kände någon som spelade. De allra flesta hade provat.

Hunk

Hero
Jag skulle tro att sålda ex av bara RiotMinds versioner av Drakar och Demoner borde landa på över 20 000 stycken, så att de klassiska versionerna sålde över 100 000 låter högst rimligt.

Rent anekdotiskt kan jag säga att jag tror att samtliga killar i min grundskoleklass hade spelat rollspel någon gång, men att max 50% av dem ägde någon grundbox.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hunk said:
Rent anekdotiskt kan jag säga att jag tror att samtliga killar i min grundskoleklass hade spelat rollspel någon gång, men att max 50% av dem ägde någon grundbox.
Ja, jag gick i grundskolan andra hälften av 80-talet och början på 90-talet. Alla killar i klassen spelade rollspel i varierande grad. Jag tror vi var fem pers eller så som hade böcker och spelledde.

Vad flickorna höll på med vid den här tiden har jag ingen koll på alls, oräknat någon sorts utstuderad hästlek. Vildhestarlajv? De behövde inga tärningar till sina rollspel iaf. :)